Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel De bästa tips för att lyckas med ehandel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102387
    trotzig
    Medlem

    Som sagt står i startgroparna att starta en webshop och skulle verkligen vilja lyckas med detta.

    Så min fråga är Vad tror ni är de absolut viktigaste sak eller saker är för att lyckas?

    MVH

    #160965
    Krus
    Deltagare

    @trotzig 80881 wrote:

    Som sagt står i startgroparna att starta en webshop och skulle verkligen vilja lyckas med detta.

    Så min fråga är Vad tror ni är de absolut viktigaste sak eller saker är för att lyckas?

    MVH

    Precis som med allt annat här i livet hårt arbete, motivation och framförallt att vara prestigelös. :)

    Men ett konkret tips är att lära dig alla grunder, hur ska en webshopp se ut, hur driver jag trafik och hur gör jag det bättre än mina konkurrenter. Utgå ifrån det så har du alla chanser att lyckas!

    Trevlig helg och lycka till!

    #160966
    Knivbutik.se
    Deltagare

    Imponera på dina kunder med den grymmaste kundtjänsten som de någonsin har mött så har du mycket goda förutsättningar att lyckas.

    @trotzig 80881 wrote:

    Som sagt står i startgroparna att starta en webshop och skulle verkligen vilja lyckas med detta.

    Så min fråga är Vad tror ni är de absolut viktigaste sak eller saker är för att lyckas?

    MVH

    #160968
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Först av allt behöver du ha en bra affärsidé. Du måste veta vad du ska sälja och helst också brinna för de produkter du ska sälja. Om du har ett engagemang för det du ska sälja så är du också kunnig inom ditt område, och det är något som kunderna uppskattar. Sedan är det viktigt att man skriver en affärsplan och gör en budget Visst kan du starta e-handel på fem minuter på ren impuls, men ska du bli framgångsrik är det bra att sätta sig ner och fundera över verksamheten, vilka kostnader och konkurrenter den har, och hur den ska drivas för att gå med vinst. Frågor du bör kunna svara på i affärsplanen är exempelvis varför ska kunderna handla av just dig och ingen annan?
    En mycket viktig fråga som många glömmer tyvärr.

    #160974
    trotzig
    Medlem

    tack för era svar, tänkte att jag ska använda dem till att utforma min plan på hur och på vad jag ska fokusera nu :)

    #160886
    staffanj
    Deltagare

    @trotzig 80881 wrote:

    Som sagt står i startgroparna att starta en webshop och skulle verkligen vilja lyckas med detta.

    Så min fråga är Vad tror ni är de absolut viktigaste sak eller saker är för att lyckas?

    MVH

    Att man säljer en produkt man själv verkligen gillar. Att man inte enbart driver webshoppen för pengarna.

    #161159
    Safar
    Deltagare

    En annan sak är att försöka tänka på att erbjuda ett mervärde som inte dina konkurrenter erbjuder. Fri frakt och snabba leveranser är nästan praxis nu mera. Var kreativ :) Lycka till!

    #161163
    AnnaW
    Deltagare

    Det viktigaste är att du har något som du brinner för och sen inte kommer att tröttna på efter 1 år. Har du det, är det bästa sättet att veta om det kommer att fungera att testa på riktigt. Skippa att skriva långa affärsplaner, kör istället!

    #161165
    Plastskivor
    Deltagare

    Mitt tips:
    Scanna av nätforum och sociala medier för det område du överväger att starta förtag inom, samt angränsande ämnesområden. Kolla vad folk frågar efter och vad folk tipsar om.

    Det innebär att:
    – du kan identifiera behov som inte är så bra tillgodosedda av de redan etablerade aktörerna i branschen.
    – om du kan tillgodose dessa behov så har du möjlighet att nå potentiella kunder som aktivt söker ute på nätet efter det du erbjuder.
    (aktivt sökande personer med ett påtagligt och specifikt behov är sedan mycket enklare att konvertera till köpande kunder, om du kan få dem att hitta dig)
    – om du kan tillgodose dessa behov så är det stor chans att kunderna tipsar vidare om din sajt på forum, sociala medier etc.

    #161176
    HaBe
    Deltagare

    Vill gärna dela med mig av en länk som har hjälpt mig mycket i mina funderingar.
    Vet inte hur många gånger jag hämtat kraft och rätat på funderingar när jag läst detta.
    Välskrivet av No Lingo (Peter Höjman), välkänd och välrenommerad e-handlare;
    Nybörjarens guide till bättre ehandel – NO LINGO

    Tänk långsiktigt, planering är bra men överdriv inte så att du fastnar i boxen.
    Ha tålamod!

    Lycka till!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.