Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95238
    Tele52
    Medlem

    Hej ,

    Jag håller på med ett projekt och skall snart sätta upp en webbutik.

    Webbutiken skall sälja accesoarer och tillbehör till datorer , ipad ,iphone (övriga märken också)

    Vilka grossister skall man vända sig till som har detta sortiment ? , har hört om Tura , någon som har erfarenhet av dem ?. Eller skall man kontakta någon utanför Sverige ?

    Eftersom jag är ny på detta och inte kan så mycket , så skulle jag uppskatta lite råd och hjälp från detta forum.

    Tack på förhand !

    #116632
    Nicklas
    Deltagare

    Man får köra lite detektivarbete för att hitta rätt återförsäljare.
    Den typen av produkter borde väl gå att köpa från techdata.nu

    #116633
    Tele52
    Medlem

    Nicklas,
    Tack för Det ! Inser att det nog är så , men skulle få lite tips om hur jag börjar och vilka som Ni här på forumet känner till , och kanske har erfarenhet av

    #116652
    Eldeby
    Deltagare

    Kolla:
    difox.com
    wave-computer.de

    /stefan

    #116713

    Det beror på flera saker som t ex:
    A/ Hur är konkurenssituation om du köper från grossist. Om du inte har kapital att inportera större mängder, så är det grossist som gäller (utom*
    B/ Ibland kan det vara vits att låta utlänska producenten sköta utskicken direkt till kund. Alltså OM de går med på det. Vissa gör det. D v s orderna skickas automatiskt från din “shop” till den utlänska leverantören, och så sköter de resten.
    C/ Vid stora mängder/stora prisskillnader, så kan det vara värt att importera, MEN än så länge så vet du ju inte hur din webshop går, så det kan vara vits att testa först med varor från grossist utom*

    *utom OM det inte är lättskickade produkter, som du kan få importera i småantal.

    #116787
    Tele52
    Medlem

    Ok ,stort tack för Era svar !

    Någon som känner till grossister som säljer tillbehör till tex Apple till vettiga priser , i Sverige eller utomlands ?.
    Är det någon som vet om det är stor skillnad prismässigt att köpa av en grossist i Sverige vs något annat land i EU och vad skiljer egentligen i lev tid ?
    Tänker på produkter som tex, väskor , sleeves, skins och även batterier, kablar o liknande hårdvara, ser många som säljer detta…
    Väldigt tacksam för svar som vanligt ….

    #116813
    Tele52
    Medlem

    Nån som kan hjälpa mig med mina frågor , ?

    #116815
    Parvelito
    Deltagare

    Helt ärligt tror jag inte att någon som kan den där branschen jublar så mycket över att få ännu en ny konkurrent så att man dessutom delar med sig av vilka leverantörer man skall använda.

    Jag kanske låter väldigt spydig, men jag har varit i den här branschen med hemelektronik och data i snart 20 år, och om man inte har minsta insikt i den kanske du skall börja med att jobba lite hos någon butik eller liknande ett år eller två och lära dig något om hur det fungerar, hur distributörerna jobbar, hur man tullar in varor, varför det tar bortåt tre månader innan man får saker från Kina etc, när man väljer svenskt, europeiskt eller kinesiskt. Kunskap är viktigt i en bransch där 8% bruttomarginal anses vara alldeles utomordentligt bra.

    Marginalerna i branschen är helt körda i botten. Tacka MediaMarkt, Elgiganten, OnOff, NetOnNet och alla de andra stora jättarna för det. De kommer i år göra en samlad förlust på närmare 2 miljarder i Sverige endast för glädjen att få sälja saker under inköpspriset. Sedan skall personalen ha löner, och lokalhyran betalas utöver det.

    #116816
    Dan
    Deltagare

    De som vet var man köper sådana här saker kommer antagligen inte berätta det eftersom du är en potentiell konkurrent, men jag kan inte tänka mig att det är så svårt att hitta leverantörerna om man googlar lite.

    Hitta märkena eller produkterna du vill ha och hitta tillverkaren och fråga om du får köpa eller vilken närmaste distributör är. It’s really really easy. Utgå ifrån konkurrenterna för att hitta produkter exempelvis.

    Det mesta man köper från Asien med Apple-logga är piratkopior eller “gråa” produkter som ramlat av diverse lastbilar.

    Prismässigt är det alltid dyrare ju fler mellanled man har. Så ja, det är generellt sett dyrare att köpa i Sverige men leveranstiderna och “strulet” minskar enormt också. Man kan minska lagerhållningen och köra on-demand vilket i sin tur gör att man sparar in pengar.

    Våra leverantörer i EU kan leverera på en dag med UPS om det inte är pall. Pall brukar ta 7 arbetsdagar ungefär. En del leverantörer i Sverige levererar dagen efter, vissa tar 2 veckor på sig. Det finns inga klarar riktlinjer här utan något man får ta upp med respektive företag.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.