Plus Forum E-handelsforumet Logistik Skicka till USA med UPS/Fedex eller liknande

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103979
    pigghaj
    Deltagare

    Hejsan,

    Har försökt läsa på UPS och Fedex hemsidor men jag blir inte riktigt klok på hur det fungerar om jag vill skicka nåt till USA. Dvs som jag exporterar varor till USA.

    Sköter UPS/Fedex och andra leverantörer all tullhantering? Både för export och import? Och paketet kommer fram till adressen i USA helt clearat på alla sätt? Eller hur fungerar det?

    #183187
    GregerA
    Deltagare

    Ja, de sköter alla formaliteter.

    Om det tillkommer några skatter och avgifter vid importen så tar de ut dem av mottagaren.

    #183188
    pigghaj
    Deltagare

    @GregerA 89204 wrote:

    Ja, de sköter alla formaliteter.

    Om det tillkommer några skatter och avgifter vid importen så tar de ut dem av mottagaren.

    Tack för svar. Ja det är väl ungefär så jag har förstått det också. Man jag skulle vilja att dom sköter den biten också. Dvs så jag betalar eventuella skatter och avgifter, så varorna kommer fram till mottagaren helt clearade. Får väl helt enkelt fråga dom angående det.

    Eller måste man gå via andra företag för såna tjänster tro?

    #183189
    GregerA
    Deltagare

    Det går att beställa när du bokar, så att avsändaren betalar alla avgifter. Enligt ordinarie prislista så brukar det tillkomma några hundralappar i avgifter för det, men om det är större volymer så bör det gå att förhandla.

    Åtminstone på UPS kan du vid on-line bokning specificera
    Frakt – betalas av avsändare/mottagare/tredje part
    Tull – betalas av avsändare/mottagare/tredje part
    Moms – betalas av avsändare/mottagare/tredje part

    Jag tror det är samma på DHL och Fedex.

    #183190
    pigghaj
    Deltagare

    @GregerA 89206 wrote:

    Det går att beställa när du bokar, så att avsändaren betalar alla avgifter. Enligt ordinarie prislista så brukar det tillkomma några hundralappar i avgifter för det, men om det är större volymer så bör det gå att förhandla.

    Åtminstone på UPS kan du vid on-line bokning specificera
    Frakt – betalas av avsändare/mottagare/tredje part
    Tull – betalas av avsändare/mottagare/tredje part
    Moms – betalas av avsändare/mottagare/tredje part

    Jag tror det är samma på DHL och Fedex.

    Stort tack för svaren. Det låter lovande. Jag kollar upp med Fedex och UPS till att börja med.

    #184102
    UllaLarsson
    Medlem

    Använd bara Billigtpaket.se – de skickar med UPS och Fedex och fyller i tulldokument på nätet … både import och export
    Inget avtal krävs :)

    Hälsningar
    Ulla

    #184103
    Stefan72
    Deltagare

    Fast vad är nackdelen med att låta mottagaren betala sina egna tullkostnader ? Det är ju liksom det som ingår om man importerar saker och det är troligen enklast och billigast för båda parter. Det blir iallafall inga obehagliga överraskningar för de tullkostnaderna faktureras ju i efterhand och är inget man får reda på när man skickar paketet.
    Då ska man ju verkligen vara expert på alla länders tullhantering om man ska veta exakt vad man får betala.

    #185519
    Amandas
    Deltagare

    Skickade en flyttlåda med kläder till USA ett tag sen och och gick in på https://frakta.se/, var billigt och dem skötte allt det med tullpapper så man bara behövde skriva ut etiketten så hämtade nån paketet dagen efter.

    #185597
    Lotta Loberg
    Deltagare

    Det är omöjligt att veta vad tullhanteringen kostar i olika länder och det är importörens ansvar att ta reda på det. Sen kan man råka ut för att nån nitisk agent tycker att papper saknas och paketet stoppas. UPS är experter på detta, fastän alla dokument finns till hands ligger försändelsen i deras warehouse och din kund blir debiterad fantasisummor för en liggetid som dom själva orsakat. Det är väl deras sätt att ta in dolda intäkter.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.