Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hjälp med frakt!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99824
    MBCL
    Deltagare

    Jag blir tokig på dessa olika fraktbolag och deras svårnavigerade och informationsfattiga hemsidor. Så nu vänder jag mig hit till er och hoppas på hjälp :)

    Jag är under uppstart av enskild firma där jag kommer designa och sy upp varor på beställning och sedan skicka ut till kund. Jag vill kunna ge så klart besked som möjligt gällande fraktkostnad redan innan kunden beställer.
    Det jag vill ha är

    • Prisvärd fraktkostnad
    • Inlämningsbevis
    • Enkel inlämning av paket/brev
    • Ingen portokostnad på paketet/brevet

    De flesta paketen kommer väl väga runt 200-300 gram skulle jag tro och inte vara större än (LxBxH) 30x20x3-5 cm.

    Vad tror ni är bäst?

    Sen funderar jag på om jag ska ha

    • viktbaserad frakt och att kunden får vänta med fraktbesked till varan är färdig att skickas
    • fraktfritt rakt av och baka in kostnaden i varans pris.
    • fast frakt och isåfall vad den ska ligga på?
    • två fraktnivåer beroende på hur mycket man köper.
    • prestationsfrakt, dvs fraktfritt till en viss prisgräns

    :confused:
    Hjälp mig att räta ut mina frågetecken snälla! :)

    #161854
    Jacob B
    Deltagare

    Det finns naturligtvis en uppsjö av alternativ, men de kanske vanligaste är följande (som du kan hitta mycket kring här i forumet).

    * Posten Varubrev, delvis spårbara (du får ett kollinummer) men oförsäkrade. Levereras i brevlåda, eller till ombud om det är skrymmande. Relativt lågt pris. Lämnas in på Företagscenter.

    * DHL Multishipping, spårbara och försäkrade. Levereras till ombud. Du får bra pris genom medlemskap i Pluskontot. Paketen hämtas hos dig av DHL.

    Beträffande prissättningen skulle jag personligen välja att antingen sätta en fast fraktkostnad eller erbjuda fri frakt. Det finns inget rätt och fel här, bara du har en affärsmodell som håller. Helheten ska ju vara attraktiv för kunden.

    #161968
    MBCL
    Deltagare

    Någon mer som vill svara kanske?

    #161971
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker Jacob har gett dig rätt bra fakta redan. Posten varubrev och köra fraktfritt med fraktkostnaden inbakad i priset tror jag är det bästa för dig.

    #161972
    MBCL
    Deltagare

    Jo jag har funderat på det där med fraktfritt, men jag känner att det kanske är bättre att börja att ta betalt separat för att sedan kunna utvärdera och ev sänka priset för frakten eller göra fraktfritt istället för tvärt om.

    #161973
    MBCL
    Deltagare

    Kommer nog i alla fall att köra på varubrev, verkar enkelt och prisvärt.

    #161974
    Parvelito
    Deltagare

    @MBCL 62444 wrote:

    Jo jag har funderat på det där med fraktfritt, men jag känner att det kanske är bättre att börja att ta betalt separat för att sedan kunna utvärdera och ev sänka priset för frakten eller göra fraktfritt istället för tvärt om.

    Du gör naturligtvis som du vill, i vissa branscher betyder frakt inte så mycket. I andra branscher avskyr kunderna vad de upplever som en extra kostnad.

    #161976
    MBCL
    Deltagare

    @Parvelito 62446 wrote:

    Du gör naturligtvis som du vill, i vissa branscher betyder frakt inte så mycket. I andra branscher avskyr kunderna vad de upplever som en extra kostnad.

    Jo det är sant. Men mina varor kommer vara unika och inte finnas någon annanstans. Men jag vet ju själv att vissa varor man köper vill man inte betala någon extra avgift för.
    Har även haft tanken på att ha prestationsbaserad frakt, dvs vid köp över en viss summa så ingår frakten.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.