Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten Hempaket?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97305
    Joel
    Deltagare

    Vi har kikat lite på att börja erbjuda våra privatkunder hemleverans och hittade då Posten Hempaket. Paketet levereras till kunden mellan kl 17-21 och föraviseras via telefon, står det på Postens hemsida.

    Det låter nästan för bra för att vara sant tycker jag? Priset hamnar dock c:a 100 kr över motsvarande kilogräns på Postpaket, men jag räknar med en hyfsad rabatt från vår säljare.

    Hur kommer det sig att inte fler e-handlare erbjuder detta? Jag kan tänka mig att det finns en hel del lata kunder som kan tänka sig betala 100 kr extra för att slippa åka till deras utlämningsställe och få det bekvämt hemkört till dörren.

    http://www.posten.se/c/ti_hempaket

    #135616
    Parvelito
    Deltagare

    @Joel 33868 wrote:

    Hur kommer det sig att inte fler e-handlare erbjuder detta? Jag kan tänka mig att det finns en hel del lata kunder som kan tänka sig betala 100 kr extra för att slippa åka till deras utlämningsställe och få det bekvämt hemkört till dörren.

    Jag har frågat mina kunder under Januari, och de var inte intresserade:
    Veckans spaning ? Vad tycker mina kunder om leveranser? (och en tävling) | bernt

    #135619
    Nicklas
    Deltagare

    @Joel 33868 wrote:

    Hur kommer det sig att inte fler e-handlare erbjuder detta? Jag kan tänka mig att det finns en hel del lata kunder som kan tänka sig betala 100 kr extra för att slippa åka till deras utlämningsställe och få det bekvämt hemkört till dörren.

    Jag provat detta via DHL men lite blandat resultat.
    Det är oftast mer krångel med dessa leveranser än vanliga varubrev eller liknande.

    #144431
    Joel
    Deltagare

    En liten uppdatering!

    Vi har sedan i slutet av mars erbjudit hempaket i kassan till våra kunder.

    Det är c:a 1% av våra kunder under perioden som valt detta alternativ och det kostar 149 kr (jmf med 49 kr i ord. frakt). Ingen kund har ännu hört av sig och varit missnöjd med tjänsten.

    #144433
    Parvelito
    Deltagare

    @Joel 43513 wrote:

    En liten uppdatering!

    Vi har sedan i slutet av mars erbjudit hempaket i kassan till våra kunder.

    Det är c:a 1% av våra kunder under perioden som valt detta alternativ och det kostar 149 kr (jmf med 49 kr i ord. frakt). Ingen kund har ännu hört av sig och varit missnöjd med tjänsten.

    1% var ju nästan mer än jag förväntade mig :-)

    Den stora frågan är då om du tack vare detta fått fler kunder som annars inte skulle ha handlat, och om det är fler kunder som hoppar av i kassan därför att det kom ännu ett alternativ att välja mellan och det var “för mycket” för deras kapacitet. Och vad blir då slutresultatet?

    #144434
    Joel
    Deltagare

    Det är en bra fråga Parvelito! Inte alls omöjligt att vi kanske tappar några kunder p.ga sämre konvertering i kassan. Får köra ett A/B test på det vid tillfälle ;)

    Just nu håller vi på att integrera Paypal så snart blir det 5 olika betalsätt i kassan också :p Men här vet jag att vi idag tappar kunder som gärna vill betala via Paypal, bl.a internationella kunder.

    #144437
    martinkiland
    Deltagare

    Vi kör utkörning till kund av naturliga orsaker. Ska förmodligen gå över och testa Postens hempaket. DHL vill ju inte köra ut kvällstid.

    #144705
    bslask
    Deltagare

    Jag erbjuder DHL’s utkörning (DHL Paket), numera dock med kravet att endast företagsadresser får användas, haft flera fall där privatpersoner ej är anträffbara och då åker jag på en fet straffavgift från DHL för extraarbetet.

    Är väldigt få som väljer det så jag vet inte hur det påverkat konverteringen.

    #144707
    HakanM
    Deltagare

    Om du skickar DHL Paket till privatperson bör du alltid välja avisering (vilket kostar 70.-). När paketet till privatpersonen kommer till mottagande terminal kontaktas denne, så att man kan bestämma hur leveransen skall ske.

    #144714
    bslask
    Deltagare

    @HåkanM 43811 wrote:

    Om du skickar DHL Paket till privatperson bör du alltid välja avisering (vilket kostar 70.-). När paketet till privatpersonen kommer till mottagande terminal kontaktas denne, så att man kan bestämma hur leveransen skall ske.

    Jo, men 70 + fraktavgiften gör ju det alternativet väldigt dyrt.
    Jag har fått det att fungera bra när det står ‘Endast företag’, dom flesta
    väljer då att beställa paketet till jobbet el. dy.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.