Plus Forum E-handelsforumet Logistik Import av varor från China, hjälp önskas

Etiketter: , , ,

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100505
    pibj
    Deltagare

    Jag har precis startat ett företag och har en bra produkt som jag hittat i China direkt från fabrik så den delen känns som det är under kontroll.
    Problemet som jag fastnat på är det här med att frakta varorna till Sverige.
    Det är i det här fallet ett paket som väger 144 kg och det är 0,4 m3.
    Dom skickar det i från China Shenzhen med DHL som dom säger ger bäst pris men jag undrar nu om det inte går att få ett bättre fraktpris någon annan stans eller om det går att hyra en liten containerplats någonstans. Jag är nybörjare och detta är en ny värld för mig så förklara gärna så jag förstår.

    Sen har jag förstått att det tillkommer en massa avgifter enl nedan
    Produkt från China 11000 kr
    Frakt CIF från Shenzhen med DHL 6175 kr ca (950 dollar)
    Moms 25% baserat på vara + frakt 4293 kr?? kr
    Tull vet ej hur mycket

    Är det fler avgifter som tillkommer? Jag antar att jag kan hämta varan i stockholm för att slippa ytterligare avgifter…

    Hmm det känns dyrt med alla avgifter samt frakten.
    Min fråga är nu, kan jag göra det bättre? Få ner kostnaderna?
    Det kommer vara löpande leveranser från China.

    Tacksam för hjälp

    #167090
    DennisH
    Deltagare

    Hej

    Vi tar in en del varor från Kina. Jag tycker inte frakten är speciellt hög. Vi brukar betala
    6 – 7 eur/kg. Verksamma från Finland. Du kan ju ta offert t ex från scan global logistics.
    Dhl levererar till din dörr, antar jag, så du behöver inte avhämta i stockholm.
    Det kan vara bra att ha fakturan som pdf fil och tullkoden (taric code) klar då dhl skall tulla in varan i sverige. Ifall vänteläge uppstår kan de ta betalt för lagring per dygn.

    #167092
    IPhouse_Frank
    Deltagare

    Hej,