Plus Forum E-handelsforumet Logistik Import av varor från China, hjälp önskas

Etiketter: , , ,

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100505
    pibj
    Deltagare

    Jag har precis startat ett företag och har en bra produkt som jag hittat i China direkt från fabrik så den delen känns som det är under kontroll.
    Problemet som jag fastnat på är det här med att frakta varorna till Sverige.
    Det är i det här fallet ett paket som väger 144 kg och det är 0,4 m3.
    Dom skickar det i från China Shenzhen med DHL som dom säger ger bäst pris men jag undrar nu om det inte går att få ett bättre fraktpris någon annan stans eller om det går att hyra en liten containerplats någonstans. Jag är nybörjare och detta är en ny värld för mig så förklara gärna så jag förstår.

    Sen har jag förstått att det tillkommer en massa avgifter enl nedan
    Produkt från China 11000 kr
    Frakt CIF från Shenzhen med DHL 6175 kr ca (950 dollar)
    Moms 25% baserat på vara + frakt 4293 kr?? kr
    Tull vet ej hur mycket

    Är det fler avgifter som tillkommer? Jag antar att jag kan hämta varan i stockholm för att slippa ytterligare avgifter…

    Hmm det känns dyrt med alla avgifter samt frakten.
    Min fråga är nu, kan jag göra det bättre? Få ner kostnaderna?
    Det kommer vara löpande leveranser från China.

    Tacksam för hjälp

    #167090
    DennisH
    Deltagare

    Hej

    Vi tar in en del varor från Kina. Jag tycker inte frakten är speciellt hög. Vi brukar betala
    6 – 7 eur/kg. Verksamma från Finland. Du kan ju ta offert t ex från scan global logistics.
    Dhl levererar till din dörr, antar jag, så du behöver inte avhämta i stockholm.
    Det kan vara bra att ha fakturan som pdf fil och tullkoden (taric code) klar då dhl skall tulla in varan i sverige. Ifall vänteläge uppstår kan de ta betalt för lagring per dygn.

    #167092
    IPhouse_Frank
    Deltagare

    Hej,

    jag använder DHL express, då hantera de all tull hantering och betalar den också, så varan kommer direkt till dig. Tullen kommer senare som faktura.

    Frank

    #167121
    fotofyndet
    Deltagare

    Det lättaste är väl nästan att be DHL i Sverige att offerera den frakten åt dig. Då får du övriga uppgifter specade på ett läsbart sätt med alla tre- och fyrställiga bokstavskombinationer du kan tänka dig.

    När vi importerar med båtfrakt så är det nog 10 positioner på fakturan med olika avgifter, och någon gång vet jag att frakten från Göteborg till Sundsvall var lika dyr som båtfrakten inkl avgifter.

    #167122
    Fruktsam
    Deltagare

    @fotofyndet 68326 wrote:

    När vi importerar med båtfrakt så är det nog 10 positioner på fakturan med olika avgifter, och någon gång vet jag att frakten från Göteborg till Sundsvall var lika dyr som båtfrakten inkl avgifter.

    Ja inrikesfrakten tar de gärna bra betalt för. Får oftast betala 3 gånger så mycket som det hade kostat om jag bokat transporten själv. Men det är skönt att slippa tänka på den biten så det kan vara värt att betala för sinnesfriden.
    Men då har jag bara 10 mil till närmsta flygplats/hamn så inrikesfrakten hinner inte ticka iväg så långt. Kan tänka mig att det kan vara värt att undersöka alternativ om man bor lite mer “avsides”.

    #167875
    Dunald
    Deltagare

    Har importerat 3 gånger från Kina. En pall på 450 kg med totalt 20 kartonger.
    Då jag inte riktigt litat på att varan blir gämtad och skickad har jag istället för leverantörens utvalda speditör valt att låta DHL sköta inrikestransporten i Kina. Då får jag en pålitlug bekräftelse på att varan gått från fabrik till fraktfartyget. Inrikes transport hade ingått i priset FOB men med DHL kostar det 1000 kr.
    Sjöfrakten är jättebillig typ 600 kr.
    Till det tillkommer tulldeklaration, svenska hamnavgifter samt frakten från Göteborg till Västerås. Summan frakt för denna pall är 3300 kr. Hade jag låtit tillverkaren ställt godset på båten hade jag sparat en tusenlapp.
    Innan jag valde DHL global frightforwarding så kollade jag upp några andra fraktbolag. DHL var helt klart billigast på tulldeklaration och inrikes frakt, där sparade jag ca 2000 kr.

    #167941
    ciccigbg
    Deltagare

    Vi får en hel del från USA och även några andra länder runt om i världen. Då det varierar otroligt mycket mellan fraktbolagen så har jag använt mig av nordiclogistic för att få hjälp med bra priser. Medlemsavgiften är intjänad sedan länge. Sedan ska man tänka på att de flesta fraktbolagen vill ha förskottsbetalning på moms och tull när summan överstiger 10,000:- om man inte har förhandlat om detta innan. Kan vara bra att veta om man har bråttom för det gäller även DHL Express.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.