Plus Forum E-handelsforumet Logistik Göra tulldeklaration själv?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101240
    J.L
    Deltagare

    Hej.

    Fick idag besked om att transportörens partner som tar hand om tulldeklarationen för deras transporter skulle ha ca 4000:- för en tulldeklaration.

    Jag anser att det är svinens dyrt på tanke på värdet på varorna, samt vinsten vi kommer ha.

    Är det komplicerat att göra själv? Enligt Tullverket så hjälper tullombudet inte företagare att fylla i, men privatpersoner gör dom…

    Vissa har jag fått svar till att det ska vara simpelt, men vissa påstår att man bör anlita någon som är erfaren.

    Vad säger ni? Klarar man det själv? Finns det någon mall eller liknande så man kan fylla i de? Eller är det bara ta smällen och anlita och betala 4000:- för detta?

    #171993
    Henrik_G
    Deltagare

    4000kr låter hutlöst! Är du säker på att det inte inkluderar införselmoms? Runt 500kr brukar det kosta med förtullning.
    Blanketten och förfarandet är extremt krånglig men det är absolut inte omöjligt. Tullsvar brukar kunna ge vissa svar men som nybörjare är det fortfarande svårt. Var beredd på att lägga några timmar (gissar 2-4h) på att få fram allt underlag och fylla i blanketten. Som tröst så kan jag säga att om du har har gjort det en gång så kommer det vara väldigt mycket lättare nästa gång.

    #171995
    karfo
    Deltagare

    Jag har själv tulldeklarerat och det är lite krångligt första gången, nu gör jag nästan aldrig det längre då jag lagt 99% av mina inköp på en grossist inom EU.

    Det finns en utförlig guide på tullverkets hemsida som förklarar hur man gör. Jag följde den, det tog väldigt mycket tid första gången så beror lite på vad du själv värderar din tid till, om det är värt det.

    Skickade in tulldeklarationen med fakturan från leverantören samt skrev att UPS ej deklarerat (dom vill veta transportören) fick sedan en tullfaktura i posten nån vecka senare. Jag hade inte gjort allt 100% rätt men det korrigerade bara tulltjänstemannen då de hade all information på fakturan. Ringde även en gång och fick jättebra hjälp. :-)

    #172007
    J.L
    Deltagare

    Detta fick jag specificerat:

    Enligt utlägg: 1921
    Expedationsavgift: 650
    Custom clearance: 895

    Detta ska jag behöva betala om dom deklarerar åt mig…

    #172014
    GOTsolution AB
    Deltagare

    I framtiden, kontakta Spedkon AB i Göteborg, de hjälper dig för en vettig slant.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.