Plus Forum E-handelsforumet Logistik Felaktigt värde vid tulldeklaration

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101256
    rufus
    Deltagare

    Hittade precis hit till detta suveräna forum men lyckades inte hitta något svar på min fråga.

    Jag gjorde ett inköp från Kina på 58 st solglasögon som kostade 304,50 USD. Frakten kostade 49,16 USD.
    Totalt 353,66

    Jag uppgav mitt EORI nummer och bad dom se till så fraktbolaget ( FedEx) skulle tulldeklarera det.

    Nu när jag hämtade ut mitt paket idag är där en invoice(kvitto?) där det står att totalbeloppet är 58 USD. Dom har alltså skrivit ner värdet rejält. Ser inte att dom fyllt i mitt EORI nummer nånstans heller.

    Fick även en faktura hemskickad från FedEx med följande belopp:
    import moms : 202:-
    administrationsavgift: 100:-
    moms på 100:- = 25:-

    totalt 327:- att betala.

    Antar att FedEx har tulldeklaret åt mig på beloppet 58 USD.
    Detta är min första import som nystartad Enskild Firma och vill ha allting rätt vilket det inte blivit.

    Hur går jag tillväga för att få rätsida på allt?

    Väldigt tacksam för hjälp!

    #172050
    C.Larsson
    Deltagare

    Du kan ringa Tullverket. De är väldigt hjälpsamma så det blir rätt. Jag tror att det är ganska vanligt att det blir såhär vid import från Asien

    #172051
    GOTsolution AB
    Deltagare

    FedEx tullar in på det värde avsändaren anger i invoicen, FedEx skriver inte ner belopp för att kunderna ska få betala mindre i tull och moms.

    Got Solution

    #172302
    rufus
    Deltagare

    @GOTsolution AB 74124 wrote:

    FedEx tullar in på det värde avsändaren anger i invoicen, FedEx skriver inte ner belopp för att kunderna ska få betala mindre i tull och moms.

    Got Solution

    Nä precis, det är avsändaren som skrivit ner värdet.

    Tullverket sa att jag skulle fylla i en blankett som heter enhetsdokument.
    Men den var inte så lätt att förstå sig på.
    Men antar att alla som importerar regelbundet måste lära sig och fylla i en sådan=/

    #172522
    Simon_A
    Deltagare

    Ja du får göra en så kallad självrättelse genom att fylla i ett enhetsdokument, klurigt som tusan i början men man lär sig med tiden.

    #172546
    Runns.se
    Deltagare

    Var noga med att påpeka vid nästa order att du ska skriva hela värdet så slipper du problem. Skriv att det är olagligt och ger dig extra jobb så löser det sig :-) De vill ju inte förlora en kund.
    Hade problem med det här i början med men nu vet leverantörerna vad som gäller :-)

    #172683
    AnnaPe
    Deltagare

    Dessutom lär det kosta en bra slant att göra självrättelse i efterhand (typ 600:-enligt Tullverket)
    Jag har insett att man måste böna och be om att få fakturan skriven på rätt belopp. Numera brukar jag försöka maila till de som kommer att tulla in mina paket och bifoga rätt faktura, EORI och statistiskt nummer, så blir det rätt från början. (Ett tips jag fick här :-) )

    #172695
    jp2
    Deltagare

    Jag vet inte om det är så jättenoga på småbelopp egentligen? Om man bett dem ange rätt värde och de inte gjort det vid enstaka tillfälle kanske man inte behöver göra självrättelse egentligen. Man betalar ändå in en del moms varje kvartal.
    Jag skulle bedömma det som en annan sak om man medveten ber dem skriva ner värdet varje gång, eller anger fel innehåll för att få en bättre tullsats.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.