Plus Forum E-handelsforumet Logistik Vilka länder inom EU erbjuder låga frakter till Sverige?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101300
    Magnus448
    Deltagare

    Jag är intresserad i att bosätta mig i ett annat land inom Europa men
    är inte speciellt lockad av Nord-Tyskland så undrar om ni har några
    erfarenheter eller tips på länder där man faktiskt kan skicka sina paket
    till någorlunda priser.

    Mina typiska paket i nuläget går för 84 sek hos Posten vilket är rätt saftigt
    i sig, och jag hade troligtvis kunnat tjäna på fraktkostnaden från vissa ställen
    i Tyskland jämfört med Sverige, men det känns inte så intressant faktiskt.

    Spanien,Frankrike,Italien och de länder i allmänhet som erbjuder ett behagligare klimat lockar,
    men man kanske inte kommer undan med en fraktkostnad på säg max. 150 kronor för ett
    paket som kostar 84 sek inrikes med Posten?

    Någon med erfarenheter eller tips på internationella sidor där man kan se
    på förhand vad frakten skulle kosta?

    #172326
    Parvelito
    Deltagare

    Det beror ju lite på hur många miljoner paket man skickar. De sydeuropeiska postverken är ju annars ökända för att gärna vilja “administrera” försändelserna en vecka eller två innan det blir tal om skicka dem vidare. Att ytterligare betänka är att postbefordran inte sällan är momsbefriad utomlands, medan Sverige har 25% moms på sina.

    #172332
    sanmic
    Deltagare

    Postverken kanske inte är rätt väg att skicka paketen, DHL, UPS, Fedex eller något annat tror jag mer på.

    Har ingen egen erfarenhet mer än en gång då vi förväxlade två paket.

    Det ena skulle till en kund i Belgien och det andra till en kund i Frankrike.
    Vi utnyttjade UPS return service för att skicka paketen till de rätta adresserna så att vi slapp få hem paketen en vända emellan.

    Nu till själva poängen.
    Paketen vägde ungefär lika mkt, tror det var ~8kg, men det som skickades från Belgien till Frankrike kostade ~120kr medans det som skickades från Frankrike till Belgien kostade ~350kr.
    UPS Standard användes i bägge fallen.

    Jag tror det kan skilja enormt mkt på fraktpriser från land till land och beroende på vilket fraktbolag man anlitar.

    #172340
    staffanj
    Deltagare

    Kolla på olika 3pl företag i Europa, så kan du bosätta dig vart du vill. :)

    #172347
    Magnus448
    Deltagare

    Kolla på olika 3pl företag i Europa, så kan du bosätta dig vart du vill.

    Jo har hört med ett Tyskt företag men med alla kostnader inräknade så
    är går det inte ihop ekonomiskt med mindre produkter.

    Lägsta kostnaden blev ca 20-25 Euro per vara så vinstmarginalerna måste ligga på
    flera hundra kronor per produkt och uppåt.

    Smidigt om man säljer dyrare produkter iof.

    #172389
    GOTsolution AB
    Deltagare

    Vad väger dina paket ? Det är ju väldigt viktigt när det gäller pris :)

    #172397
    PalMik
    Deltagare

    Ska du enbart skicka till sverige? Förstår inte varför du inte kikar på en svensk 3pl isf.

    1kg paket via posten med rek från tyskland och holland kostar ca 10 euro. bra ups avtal till se kan ligga på 60 kr de till se för 2kg

    Sent from my iPad using Tapatalk HD

    #172398
    PalMik
    Deltagare

    Fr är ju enda vettiga landet du nämner, de lägger sig dock inte så lågt på fraktpriser och la post med dreas asendia eller vad de heter tycker jag är riktigt dyra jmf med konkurrenterna.

    Sent from my iPad using Tapatalk HD

    #172401
    Motley Denim
    Deltagare

    Om du bara ska skicka till kunder i Sverige, har någorlunda volym på antalet försändelser och vill flytta med dig lagret till utlandet så skulle jag konstruera min egna Bulk-Split lösning.

    #172411
    Magnus448
    Deltagare

    Ska du enbart skicka till sverige? Förstår inte varför du inte kikar på en svensk 3pl isf.

    1kg paket via posten med rek från tyskland och holland kostar ca 10 euro. bra ups avtal till se kan ligga på 60 kr de till se för 2kg

    Visste inte om att Posten hade den lösningen. Kontaktade dem för att se hur dem står sig mot Tyska företag. Så länge det går att lägga beställningar till adress / lagerplats i Tyskland för att sedan skickas vidare till Sverige då det blir sålt är intressant.

    Om du bara ska skicka till kunder i Sverige, har någorlunda volym på antalet försändelser och vill flytta med dig lagret till utlandet så skulle jag konstruera min egna Bulk-Split lösning.

    Inte hört talas om detta innan, fast jag tror inte jag klassas som “någorlunda volym”
    heller med 5-10 paket om dagen.

    Innebär det att man ex. skickar 50 paket i en leverans som sedan vidare distributioneras

    inom landet där kunderna finns?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.