Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Adwords – Lönsamt för alla?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101412
    Qarillion
    Deltagare

    Jag har under perioder testat Adwords med alltid lika dåliga reslutat. Har avverkat två byråer som har velat ge sig på vårt problem med dålig konvertering (runt 1%) och både har tyvärr inte lyckats.

    Får ni andra verkligen adwords att bli lönsamt? Vi bör man ha för konvertering?

    Nu beror detta självklart också på vilja marginaler man jobbar mot och värdet på varan. Vi jobbar med en ganska låg marginal, men dyra varor.

    Kör ni alla adwords eller har fler som jag, bara gett upp?

    Såhär ser vår konvertering ut den senaste månaden (innan jag stängde ner igen)

    Adwords 1,20 % (3 096 besök)
    Prisjakt 2,47 % (7 562 besök)
    Organiskt 1,27 % (15 312 besök) Vi surfar själva på vår hemsida mycket i butiken :)

    Adwords är betydligt dyrare än prisjakt per klick och konverterar betydligt sämre som ni ser.

    #172873
    jgg
    Deltagare

    Låter som att Prisjakt passar bättre för din marknadsstrategi. Du skriver att du har låga marginaler, så jag antar att din USP är “lägsta pris”. Därmed kommer du att ligga bra till på Prisjakt. De kunder som kommer in den vägen vet redan att du är billigast och är alltså köpbenägna.

    Jobbar man med andra typer av USP har man större marginaler som kan bära Adwords-kostnaden, samtidigt som man inte är billigast på Prisjakt. I det läget är förmodligen Adwords bättre.

    #172877
    Kocken
    Deltagare

    @Qarillion 75119 wrote:

    Organiskt 1,27 % (15 312 besök) Vi surfar själva på vår hemsida mycket i butiken :)

    Du kan undanta er egen trafik i Analytic om du vet vad ni har för ip-nummer.

    #172878
    DanielLiden
    Deltagare

    Efter att ha satsat på Adwords större delen av 2013 så har vi kommi fram till att det är allt för många som bara surfar runt som klickar på textannonserna. Kombinationen att kunden inte är i köpläge och att våra sökord är dyra gör att Adwords inte fungerar för oss. Google shopping däremot fungerar som förväntat. Antagligen för att kunderna bara klickar på de annonserna när de faktiskt tänkt köpa.

    #172882
    Andreas
    Deltagare

    Det beror helt på produkter hos oss.

    De som konverterar bäst ligger på ~5%, de som konverterar dåligt ligger på 0,5% och där får man hitta andra vägar att annonsera. Här krävs de mycket optimerande, dock är Adwords inte lika tidskrävande som Facebook annonsering.

    SEO är inget vi ännu har lyckats ta positioner inom som nystartad, så man får hitta andra marknadsföringsvägar till den satsningen börjar ge resultat.

    #172892
    Janne_FI
    Deltagare

    Adwords brukar jag helt enkelt lägga på Paus om CPC för ett visst sökord blir för högt, typ 50 eur cent / klick. Eventuellt provar jag senare om det fungerar bättre med lägre kostnad.

    Jag har upplevt att det fungerar någorlunda (lönsamt) för relativt sälsynta produkter som folk är helt enkelt tvungna att söka efter, där blir inte CPC alltför högt och det brukar resultera i en order nu och då. Det blir lönsamt i mitt fall om det kommer in en lite större order tack vare Adwords (kunden passar på att köpa annat på samma gång).

    #172893
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nu vet jag inte vilka företag du testat, men vi hade samma problem innan vi bytte byrå.

    Vi låg dock på snittcheck på 1600-1700 ex moms och ca 28-32% i marginal.

    @Qarillion 75119 wrote:

    Jag har under perioder testat Adwords med alltid lika dåliga reslutat. Har avverkat två byråer som har velat ge sig på vårt problem med dålig konvertering (runt 1%) och både har tyvärr inte lyckats.

    Får ni andra verkligen adwords att bli lönsamt? Vi bör man ha för konvertering?

    Nu beror detta självklart också på vilja marginaler man jobbar mot och värdet på varan. Vi jobbar med en ganska låg marginal, men dyra varor.

    Kör ni alla adwords eller har fler som jag, bara gett upp?

    Såhär ser vår konvertering ut den senaste månaden (innan jag stängde ner igen)

    Adwords 1,20 % (3 096 besök)
    Prisjakt 2,47 % (7 562 besök)
    Organiskt 1,27 % (15 312 besök) Vi surfar själva på vår hemsida mycket i butiken :)

    Adwords är betydligt dyrare än prisjakt per klick och konverterar betydligt sämre som ni ser.

    #172900
    FredrikGust
    Deltagare

    Att lyckas med Adwords handlar om att få många saker rätt samtidigt. Mina adwords för verksamheten där jag hyr ut vedmaskiner konverterar sanslöst bra, ca 50% medan de försök jag gjort med adwords på belysningsprodukter knappt konverterar alls. Här ger andra kanaler mig betydligt bättre resultat trots att jag testat exponera exakt samma produkter i olika kanaler.

    Några faktorer som spelar in är t.ex.

    – Konkurrensen på orden och hur redo kunden är att köpa baserat på ordet
    – Annonsens utformning, är den tydlig med vad man ska göra
    – Landningssidan måste vara relevant för annonsen och innehålla allt som får kunden att genomföra ett köp direkt

    Om man krigar med ord som folk bara surfar kring kommer man sannolikt att få väldigt många som bara surfar runt medan om man annonserar på specifika produkter och modeller kommer man att nå dem som är ute för att köpa eller hitta detaljerad information om produkterna och deras tillbehör.

    Själv har jag inte fått ordning på detta och kör därför bara adwords på några få väldigt specifika produkter som jag vet att jag har ett attraktivt erbjudande på.

    #173135

    Vi anlitade tidigare ett etablerat adwordsföretag, med helt ok resultat. Vi valde därefter att hålla det “inhouse” och har förbättrat konverteringen en aning sedan dess.

    Ibland räcker det att den anlitade byrån saknar djupare kompetens om er bransch för att resultat ska utebli.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.