Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Stereotypt uppdelade nyhetsbrev?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101418
    Parvelito
    Deltagare

    Är det någon som provat att skicka olika nyhetsbrev till era kunder baserat på om de är män/kvinnor, unga/äldre, stadsbor/lantisar, handlar mycket/handlar litet eller någon annan uppdelning?

    Gav det bra resultat? Blev kunderna sura över att få ett nyhetsbrev som kanske i sin utformning var tydligt riktade till dem som målgrupp?

    #172955
    Kocken
    Deltagare

    Gissar att det är som med allt, ju rättar du siktar desto bättre konvertering.

    #172976
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag skickar beroende på om de är hund eller kattägare vilket kanske inte är riktigt samma sak, men konverteringen ökade helt klart med riktat till rätt målgrupp

    #172977
    Andreas
    Deltagare

    Jag säger kör på och testa, skriv sedan en lång och inspirerande bloggpost utsmyckat med många läckra detaljer om din erfarenhet.

    #172979
    Rikard
    Deltagare

    Vi körde tidigare med olika utskick för toner- och bläckkunder. Sen blev laserskrivare allt vanligare också i små hushåll och då övergick vi till att segmentera på företag och privatkunder som har olika inköpsmönster. Exempelvis ordervärde skiljer relativt mycket. Senaste tiden har vi varit sämre på det, vilket leder till orimligheten att vi har skickat ut superbra kampanjer på helpallar med papper till studenter vilket konverterar, som ni förstår, väldigt dåligt.

    Jag tror absolut på att segmentera så mycket det går och kanske anpassa olika delar och erbjudande så att ett nyhetsbrev exempelvis kan gå ut i 4-5 versioner, baserat på orderhistorik, demografi etc. Testa!

    Vi har alltid haft med aktuella “det här har du handlat hos oss tidigare” vilket vi bara fått positiv feedback på. Nu har vi ju förbrukningsvaror så just det fungerar så klart inte så bra i ditt fall men liknande tänk borde du kunna ha.

    #173115
    Sejdelshoppen.se
    Deltagare

    Jag har personligen väldigt svårt att se skillnad på en kund och en kund. En kund är en kund oavsett kön, blablabla eller annat. Beror iof hur bred webshop man har. En framtida kund däremot är en annan femma…

    Vi kör ibland Facebook-reklam där vi riktar oss mot folk som “gillat” alkoholhaltiga grejer men där vi inte bryr oss om något annat.

    #173116
    Dan
    Deltagare

    Vi segmenterar på köpbeteende och det är en stor skillnad. Vi kan öka konverteringen med 10-20 gånger på ett nyhetsbrev om det är segmenterat på intressen och tidigare köp. Det beror såklart på hur diversifierat sortiment man har och olika målgrupper som finns i kontaktlistan. Kön, ort och liknande demografi vet jag inte hur vi skulle bearbeta olika dock, mycket enklare med vilka varumärken, tv-serier och liknande de köpt tidigare.

    Sen hur man skalar det och automatiserar det är en annan femma… men jag är helt säker på att det är ett framgångsrecept.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.