Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Hur växer man?
- Detta ämne har 29 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Ă¥r, 10 mĂ¥nader sedan av
connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
28 april, 2012 kl. 13:11 #98012
mephisto73
DeltagareFunderar just nu pĂ¥ när man ska skaffa lokal, när man anställer och hur man finansierar det hela.
Kort sagt sĂ¥ har det gĂ¥tt ganska bra sedan start och nu funderar jag pĂ¥ hur vi ska växa och tänkte höra hur andra har gjort.
Vi började frĂ¥n noll, inga lĂ¥n ingen hyra av lokal etc , och nu stĂ¥r vi vid ett vägskäl och fĂ¥r kanske välja. ”Hemma” gĂ¥r inte att expandera mera, och det är redan lite opraktiskt egentligen.
FrĂ¥gor:
– vid vilken omsättning skaffade ni lokal? Hur stor lokal och vad kostade den?
– vid vilken omsättning anställde ni, om alls?
– hur finansierade ni större varulager, genom att ”spara” ihop till det eller genom lĂ¥n/extern finansiering?28 april, 2012 kl. 14:08 #143968Parvelito
DeltagareJag stod vid en del sĂ¥dana här fundering för nĂ¥gra mĂ¥nader sedan, och kom fram till följande:
1: Jag har ett STORT hus, det gĂ¥r att vara kvar här hemma om man stuvar om lite, och förändrar verksamheten en smula. Alternativet var en lokal pĂ¥ i alla fall 2-300m2 som man kunde växa i, och som var anpassad för handel med varor. Det är dyrt att flytta. Räkna med att en lokal i den storleken kanske kostar 100kkr i alla fall att fixa till, inreda, larma och göra inbrottssäker. En sĂ¥dan lokal fĂ¥r man nog räkna med kostar 10-15kkr/mĂ¥nad inkl el, värme, sopor och försäkring.
Jag tror de flesta som tittar pĂ¥ sĂ¥dana lokaler omsätter i vart fall 2-3Mkr. Sedan finns det en del som hyr en källarlokal pĂ¥ 20m2 för en tusenlapp i mĂ¥naden för att de bor rätt sĂ¥ trĂ¥ngt, och för vissa typer av verksamhet fungerar det ocksĂ¥.
2: Eftersom verksamheten blir kvar hemma, sĂ¥ anställer jag inte. Istället tittar jag pĂ¥ vad som kan lejas bort till rimliga pengar, t.ex. fakturering & bokföring. Ett rätt stort rationaliseringsprojekt har ocksĂ¥ sjösatts för att jag skall kunna bli mer effektiv. Jag ser egentligen mest min egen kondition som hinder för att man inte ensam skall kunna hantera runt 1500 beställningar i veckan, ensam.
3: Den som är satt i skuld är icke fri. Försök att fĂ¥ till ett vettigt kassaflöde frĂ¥n din verksamhet genom att ta ut minimalt med lön, hĂ¥lla lagret i schack, hĂ¥lla sig ifrĂ¥n den dyraste marknadsföringen (meningslöst att växa med beställningar där man inte gör vinst om man inte har pengar att växa med), höja priserna, förhandla betalningsvillkor med leverantörerna och kanske använda SVEA för sin fakturering som betalar ut pengarna dagen efter man levererat.
”Problemet” med banklĂ¥n är att du visst kan fĂ¥ en skjuts framĂ¥t av pengar som kommer in, men sedan skall det ju betalas med ränta och du tappar expansionskraft under den tiden istället.28 april, 2012 kl. 17:06 #143984Jimmy Ostrom
DeltagareMYCKET, MYCKET bra skrivit.
Jag är inte lika smart och eftertänksam som Berra, jag har stora (dĂ¥ pratar vi STORA) lĂ¥n sedan jag startade min firma 2005.
Jag säger inte att man inte ska lĂ¥na pengar för att satsa för att växa mycket och snabbt, men man ska tänka sig för och läsa vad Berra skriver här 20 gĂ¥nger innan man beslutar sig för att lĂ¥na pengar.
Jag Quotar Berra:
Den som är satt i skuld är icke fri
@Parvelito 43010 wrote:
Jag stod vid en del sĂ¥dana här fundering för nĂ¥gra mĂ¥nader sedan, och kom fram till följande:
1: Jag har ett STORT hus, det gĂ¥r att vara kvar här hemma om man stuvar om lite, och förändrar verksamheten en smula. Alternativet var en lokal pĂ¥ i alla fall 2-300m2 som man kunde växa i, och som var anpassad för handel med varor. Det är dyrt att flytta. Räkna med att en lokal i den storleken kanske kostar 100kkr i alla fall att fixa till, inreda, larma och göra inbrottssäker. En sĂ¥dan lokal fĂ¥r man nog räkna med kostar 10-15kkr/mĂ¥nad inkl el, värme, sopor och försäkring.
Jag tror de flesta som tittar pĂ¥ sĂ¥dana lokaler omsätter i vart fall 2-3Mkr. Sedan finns det en del som hyr en källarlokal pĂ¥ 20m2 för en tusenlapp i mĂ¥naden för att de bor rätt sĂ¥ trĂ¥ngt, och för vissa typer av verksamhet fungerar det ocksĂ¥.
2: Eftersom verksamheten blir kvar hemma, sĂ¥ anställer jag inte. Istället tittar jag pĂ¥ vad som kan lejas bort till rimliga pengar, t.ex. fakturering & bokföring. Ett rätt stort rationaliseringsprojekt har ocksĂ¥ sjösatts för att jag skall kunna bli mer effektiv. Jag ser egentligen mest min egen kondition som hinder för att man inte ensam skall kunna hantera runt 1500 beställningar i veckan, ensam.
3: Den som är satt i skuld är icke fri. Försök att fĂ¥ till ett vettigt kassaflöde frĂ¥n din verksamhet genom att ta ut minimalt med lön, hĂ¥lla lagret i schack, hĂ¥lla sig ifrĂ¥n den dyraste marknadsföringen (meningslöst att växa med beställningar där man inte gör vinst om man inte har pengar att växa med), höja priserna, förhandla betalningsvillkor med leverantörerna och kanske använda SVEA för sin fakturering som betalar ut pengarna dagen efter man levererat.
”Problemet” med banklĂ¥n är att du visst kan fĂ¥ en skjuts framĂ¥t av pengar som kommer in, men sedan skall det ju betalas med ränta och du tappar expansionskraft under den tiden istället.28 april, 2012 kl. 17:12 #143985Jimmy Ostrom
DeltagareJag mĂ¥ste in och skriva igen.
Jag är SĂ… glad Berra att du väljer att ta dig tid att verkligen hjälpa andra i form av tips och rĂ¥d, utan dig vore jag, världen och framför allt detta forumet en mycket sämre och ensammare plats att vara pĂ¥!
28 april, 2012 kl. 20:19 #144019fotofyndet
Deltagare@Jimmy Öström 43029 wrote:
Jag är SĂ… glad Berra att du väljer att ta dig tid att verkligen hjälpa andra i form av tips och rĂ¥d, utan dig vore jag, världen och framför allt detta forumet en mycket sämre och ensammare plats att vara pĂ¥!
+1 pĂ¥ den.
28 april, 2012 kl. 20:23 #144020Tian
Deltagare+2 pĂ¥ Jimmys kommentar! (blev jag blondare nu! ;o)
Stor kram till hjälpande hjärnor&hjärtan ”därute”!
28 april, 2012 kl. 20:43 #144027mephisto73
DeltagareKan bara instämma, parvelito/berra gör en enorm insats pĂ¥ forumet i form av hjälpsamma, informativa svar.
Jag är själv väldigt tveksam till lĂ¥n etc, samtidigt som det är trögt att växa enbart organiskt – svĂ¥rt att fĂ¥ bra villkor och priser om man köper in smĂ¥ volymer, och dĂ¥ växer man ännu lĂ¥ngsamare.
Ni andra dĂ¥, när ”flyttade ni ut”, när anställde ni och hur finansierade ni?
28 april, 2012 kl. 21:09 #144035Ledhandel
DeltagareVi tog en checkkredit pĂ¥ 100k när vi startade igĂ¥ng vĂ¥r hemsida, och vi satsade i princip allt för att börja bygga upp lagret.
Det är en risktagning, men känns ändĂ¥ bättre än ett rent banklĂ¥n med amortering.
Idag använder vi inte krediten alls men vi har ändĂ¥ den kvar i fall att.
Kostnaden ligger pĂ¥ 2-5% per Ă¥r, väldigt lite mot värdet av vad den har givit oss.Vi kör fortfarande hemma och pĂ¥ fritiden, men det känns som vi ocksĂ¥ börjar växa ur lokalen lite.
MĂ¥let är att börja pĂ¥ heltid sĂ¥ snart det bara gĂ¥r29 april, 2012 kl. 16:36 #144060fotofyndet
DeltagareVi hĂ¥ller fortfarande till hemma. Vi har rätt stort hus och har tagit mer och mer yta till företaget. Frugan jobbar alltid heltid med Fotofyndet, jag jobbar som konsult inom ett annat omrĂ¥de och jobbar kvällar och helger med detta, och heltid när jag inte har konsultuppdrag.
Vi har växt organiskt sett ur företagets synvinkel. Sett mellan de olika verksamheterna sĂ¥ har Fotofyndet lĂ¥nat medel av konsultverksamheten för att växa.
30 april, 2012 kl. 08:23 #144080danielandersson
Deltagare@mephisto73 42989 wrote:
– vid vilken omsättning skaffade ni lokal? Hur stor lokal och vad kostade den?
– vid vilken omsättning anställde ni, om alls?
– hur finansierade ni större varulager, genom att ”spara” ihop till det eller genom lĂ¥n/extern finansiering?1. Vi flyttade i början av 2009 och det Ă¥ret landade vi pĂ¥ ca 5m vill jag minnas. Den var pĂ¥ 170 kvm, men ca 30 kvm hyrdes av ett annat företag. 500 kr per kvm (varmhyra).
2. Det handlar väl inte riktigt om vilken omsättning man har, utan om man skulle kunna omsätta MER om man anställer. Vi anställde sĂ¥ fort vi kunde, för att fokusera pĂ¥ det vi var duktiga pĂ¥ (utveckla butikerna, inte packa).
3. Började med ett litet lĂ¥n pĂ¥ 70k, sen har vi ”sparat” ihop resten. Jag konsultade även lite i början, för att snabba upp tillväxten lite (samt att det var ett väldigt kul projekt)Vill pĂ¥peka att jag inte hĂ¥ller med Berra om att det skulle kosta 100k att flytta. Vi kommer flytta vid Ă¥rsskiftet och i priset för nya lokalen (inte högre per kvm än dagsläget) är det inräknat anpassningar för oss (oftast väldigt fĂ¥).
Det enda är ev nedtid om man behöver mer än fre-sön pĂ¥ sig för att hinna flytta allt.
När vi flyttade till första lokalen sĂ¥ fick vi lägga ca 8k pĂ¥ att fĂ¥ nĂ¥gra väggar uppsatta. Nu i efterhand borde vi förhandlat sĂ¥ att dessa ingick, men vi var yngre och dummare dĂ¥
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.