Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur växer man?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #156679
    olanate
    Deltagare

    Med 3PL kan man komma rätt långt från liten -> Stor om det inte äter upp din marginal för mycket.

    #156698
    JohanK
    Deltagare

    Tycker inte det är fel att låna lite pengar till att skaffa lager med.

    Säg 200k blir 1166 kr/månad om du får 7% i ränta tex.

    Amorteringen blir ju ett sparande.

    Bäst är väl att låna privat så man kan göra ränteavdrag också..

    #156700
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Sen tillkommer det t.ex. uppläggningsavgifter på typ 4000-5000 kronor + om du inte får lån så kanske du får kredit och då landar man kanske på ca 1% till om året osv. osv. osv.

    Gott med lån, men man ska hålla tungan långt ifrån röven i dessa lägena och verkligen försöka lösa skiten utan lån så länge det går.

    Det är min erfarenhet.

    @JohanK 57134 wrote:

    Tycker inte det är fel att låna lite pengar till att skaffa lager med.

    Säg 200k blir 1166 kr/månad om du får 7% i ränta tex.

    Amorteringen blir ju ett sparande.

    Bäst är väl att låna privat så man kan göra ränteavdrag också..

    #156705
    JohanK
    Deltagare

    @Jimmy Öström 57136 wrote:

    Sen tillkommer det t.ex. uppläggningsavgifter på typ 4000-5000 kronor + om du inte får lån så kanske du får kredit och då landar man kanske på ca 1% till om året osv. osv. osv.

    Gott med lån, men man ska hålla tungan långt ifrån röven i dessa lägena och verkligen försöka lösa skiten utan lån så länge det går.

    Det är min erfarenhet.

    Ja det är ju en engångskostnad.

    Ja man måste ju sätta sig och göra en budget och en skapligt hållbar affärsplan innan man går och lånar pengar.

    Sen beror det ju självklart på summor, 200k kan man ju pynta av själv om det skiter sig oftast, värre om det är miljoner.

    Har man inget lager kan man inget sälja. Så nån form av lån måste man oftast ta om man inte är förr med silverskeden i munnen..

    #157011
    connywesth
    Deltagare

    @Joel 43215 wrote:

    Titta på många lokaler innan du bestämmer dig
    Är det läge att flytta från garderoben hemma till en riktig lokal så skulle jag rekommendera att titta på en källarlokal i någon bostadsrättsförening eller hyreshus. De ligger oftast på väldigt förmånliga hyror (120 kvm för 3000 kr inkl värme är inte ovanligt). Men är du redan där och letar något större så leta länge och välj noggrant. Se till att du kommer bra överens med hyresvärden innan och kräv att de anpassar lokalen efter era behov (det är standard!). Och glöm inte bort att en rejäl port (eller ännu hellre lastbrygga) är ett krav!

    Priset 3000 kr är per kvadratmeter i en sunkig BRF-källare om du är i Stockholmstrakten.

    #157113
    IgorD
    Deltagare

    @Joel 43215 wrote:

    Några efarenheter som vi har dragit på oss under resan:

    Större lokal = Större intäkter
    Många ser en lokal som en stor investering som innebär högre kostnader, men för oss innebar det en omsättningsökning med nästan 200% vilket gjorde att även om kostnaden blev högre så ökade vi intäkterna rejält (betydligt mer än kostnaden), vilket inte hade varit möjligt i den gamla lokalen. För att inte tala om effektiviseringen som det oftast innebär med större ytor att röra sig på.

    Fler anställda = Större intäkter
    Samma sak gäller att anställa. Jag håller med övriga att man verkligen skall försöka göra så mycket som möjligt själv innan man anställer. Men generellt så betalar sig den nya anställde sin egen lön ganska snabbt, eftersom man får mer gjort och till ett bättre resultat (om man gjort en korrekt rekrytering vill säga). Mer gjort och bättre gjort innebär nästan alltid högre försäljning.

    Anställ med anställningsstöd
    Den första arbetssyssla man brukar behöva hjälp med (förutsatt att man kör eget lager) är pack&plock. Det är sjukt tråkigt (tycker jag iaf) och tillför inte mig något annat än arbete. Till att göra denna hyfsat enkla uppgift krävs det ingen universitetsexamen. Mitt råd är därför att försöka att hitta någon du kan anställa med anställningsstöd. Stöden ser lite olika ut och varierar i storlek.

    * FAS3 – Du får betalt ~5000 kr/månad för att ta emot någon som jobbar åt dig
    * Lönebidrag – Personen har någon form av arbetsnedsättning (kan vara en kroppsskada/handikapp eller psykiskt). Lönebidrag utgår med 60-90%.
    * Nystartsjobb – Om du anställer någon som har varit arbetslös länge kan du få nystartsjobb-bidrag. Bidraget utgår med 1x eller 2x arbetsgivaravgiften och under lika lång tid som arbetstagaren varit arbetslös (max 5 år dock).

    Det är tråkigt att flytta
    Om du ser att du inom det närmaste året har ett behov av 200 kvm, försök då hitta en lokal på 400 kvm. Det är sjukt tråkigt att flytta (som andra vittnat om här i tråden) så passa därför på att flytta till en lokal som är större än det behov ni har idag. På så sätt slipper ni flytta igen om 12 månader. Ett alternativ kan också vara att flytta dit ni har möjlighet att expandera (t.ex genom att bygga till eller ta över lokaler bredvid).

    Vill du växa snabbt – ta lån – men med låg ränta
    Jag håller med Berra och Göran Persson, Den som är satt i skuld är icke fri. Men ska du hela tiden växa organiskt så kommer det att ta lång tid att komma någonstans. Vi började med 1 milj i kapital och utan det hade vi aldrig omsatt 2 milj första året, och 6 milj året därpå. Istället för att gå till banken så försök att hitta alternativa finansiärer, kanske någon släktmedlem har mycket pengar och kan tänka sig låna ut till låg ränta? Eller någon av våra statliga institutioner (ALMI t.ex).

    Titta på många lokaler innan du bestämmer dig
    Är det läge att flytta från garderoben hemma till en riktig lokal så skulle jag rekommendera att titta på en källarlokal i någon bostadsrättsförening eller hyreshus. De ligger oftast på väldigt förmånliga hyror (120 kvm för 3000 kr inkl värme är inte ovanligt). Men är du redan där och letar något större så leta länge och välj noggrant. Se till att du kommer bra överens med hyresvärden innan och kräv att de anpassar lokalen efter era behov (det är standard!). Och glöm inte bort att en rejäl port (eller ännu hellre lastbrygga) är ett krav!

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men det var lite spontana reaktioner :)

    Intressant med många nyttiga och bra tips från kungen av party :). Bara till att skriva ut och hänga upp på anslagstavlan.

    Mycket att tänka på och fundera kring men så länge allt går framåt och försäljningen uppåt så är allt hårda jobb och slit definitivt värt det i slutändan.

    Vet inte hur många av de riktigt stora ehandel-giganterna som inte behövt låna för att nå riktigt stora framgångar, men jag tror de är väldigt få. Visst kan man nå stora framgångar med sitt företag utan några som helst lån men jag tror det är ganska ovanligt. Undantaget är att det i så fall tar många fler år än vad man tänkt sig med tanke på att man måste få ihop ett större sparkapital. Eller ifall, som någon nämnde, man redan har gott om pengar sen tidigare att investera i sitt företag (om man t.ex. är född men en silversked i munnen).

    Är man osäker, rädd, otrygg när det gäller lån för att utveckla och gå framåt med sitt företag så ska man först väga alla för- och nackdelar innan man går vidare med sitt beslut. Annars kanske man får ångra det i framtiden. Men man ska inte vara rädd för att misslyckas för man kan aldrig veta säkert vilken väg som är den rätta, och den “principen” gäller överallt.

    Personligen gillar jag inte uttrycket “Den som är satt i skuld är inte fri”. Egna företagare/entreprenörer är väl aldrig “fria” :), antingen är det pengarna eller tiden som har ett fast grepp om oss.

    Vi är fria från den dagen vi går i pension :)

    #157125
    C.Larsson
    Deltagare

    @Joel 43215 wrote:

    Några efarenheter som vi har dragit på oss under resan:

    Större lokal = Större intäkter
    Många ser en lokal som en stor investering som innebär högre kostnader, men för oss innebar det en omsättningsökning med nästan 200% vilket gjorde att även om kostnaden blev högre så ökade vi intäkterna rejält (betydligt mer än kostnaden), vilket inte hade varit möjligt i den gamla lokalen. För att inte tala om effektiviseringen som det oftast innebär med större ytor att röra sig på.

    Fler anställda = Större intäkter
    Samma sak gäller att anställa. Jag håller med övriga att man verkligen skall försöka göra så mycket som möjligt själv innan man anställer. Men generellt så betalar sig den nya anställde sin egen lön ganska snabbt, eftersom man får mer gjort och till ett bättre resultat (om man gjort en korrekt rekrytering vill säga). Mer gjort och bättre gjort innebär nästan alltid högre försäljning.

    Anställ med anställningsstöd
    Den första arbetssyssla man brukar behöva hjälp med (förutsatt att man kör eget lager) är pack&plock. Det är sjukt tråkigt (tycker jag iaf) och tillför inte mig något annat än arbete. Till att göra denna hyfsat enkla uppgift krävs det ingen universitetsexamen. Mitt råd är därför att försöka att hitta någon du kan anställa med anställningsstöd. Stöden ser lite olika ut och varierar i storlek.

    * FAS3 – Du får betalt ~5000 kr/månad för att ta emot någon som jobbar åt dig
    * Lönebidrag – Personen har någon form av arbetsnedsättning (kan vara en kroppsskada/handikapp eller psykiskt). Lönebidrag utgår med 60-90%.
    * Nystartsjobb – Om du anställer någon som har varit arbetslös länge kan du få nystartsjobb-bidrag. Bidraget utgår med 1x eller 2x arbetsgivaravgiften och under lika lång tid som arbetstagaren varit arbetslös (max 5 år dock).

    Det är tråkigt att flytta
    Om du ser att du inom det närmaste året har ett behov av 200 kvm, försök då hitta en lokal på 400 kvm. Det är sjukt tråkigt att flytta (som andra vittnat om här i tråden) så passa därför på att flytta till en lokal som är större än det behov ni har idag. På så sätt slipper ni flytta igen om 12 månader. Ett alternativ kan också vara att flytta dit ni har möjlighet att expandera (t.ex genom att bygga till eller ta över lokaler bredvid).

    Vill du växa snabbt – ta lån – men med låg ränta
    Jag håller med Berra och Göran Persson, Den som är satt i skuld är icke fri. Men ska du hela tiden växa organiskt så kommer det att ta lång tid att komma någonstans. Vi började med 1 milj i kapital och utan det hade vi aldrig omsatt 2 milj första året, och 6 milj året därpå. Istället för att gå till banken så försök att hitta alternativa finansiärer, kanske någon släktmedlem har mycket pengar och kan tänka sig låna ut till låg ränta? Eller någon av våra statliga institutioner (ALMI t.ex).

    Titta på många lokaler innan du bestämmer dig
    Är det läge att flytta från garderoben hemma till en riktig lokal så skulle jag rekommendera att titta på en källarlokal i någon bostadsrättsförening eller hyreshus. De ligger oftast på väldigt förmånliga hyror (120 kvm för 3000 kr inkl värme är inte ovanligt). Men är du redan där och letar något större så leta länge och välj noggrant. Se till att du kommer bra överens med hyresvärden innan och kräv att de anpassar lokalen efter era behov (det är standard!). Och glöm inte bort att en rejäl port (eller ännu hellre lastbrygga) är ett krav!

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men det var lite spontana reaktioner :)

    Ni som tog in kapital, vad användes kapitalet mest till. Var det att bygga upp lagret och vad mer. När det kommer till lån så känner iallafall jag mig lite osäker hur jag bäst placerar pengarna. Då jag är ny inom ehandelns branschen och inte kan så mycket. Ett lärande projekt :)

    #157126
    Joel
    Deltagare

    @C.Larsson 57613 wrote:

    Ni som tog in kapital, vad användes kapitalet mest till. Var det att bygga upp lagret och vad mer. När det kommer till lån så känner iallafall jag mig lite osäker hur jag bäst placerar pengarna. Då jag är ny inom ehandelns branschen och inte kan så mycket. Ett lärande projekt :)

    Vårt startkapital hade jag sparat ihop till mig själv genom tidigare affärsverksamhet, så vi behövde aldrig ta ett lån. Men för att svara på din fråga, vad vi använde pengarna till så såg det ut ungefär så här:

    50% bygga lager
    10% löner
    10% lokal och övriga kostnader
    5% inventarier i form av utrustning
    25% marknadsföring

    Det kostar otroligt mycket mer pengar än man tror att köpa in lager, och innan man kommit upp i en rätt stor summa i lager värde känns det som att det enda man gör med intäkterna är att köpa nya lagervaror…

    Jag brukar resonera som så att, har jag 50% marginal och omsätter mitt lager 5-6 ggr/år så får jag betydligt bättre ränta att investera i en lagervara än att sätta pengarna på räntekonto i banken eller göra av med dom på en annan utgift som inte ger mig några pengar tillbaka.

    #157127
    anton
    Deltagare

    Vilken oerhört bra tråd! Kul!

    En sak som ofta glöms bort i tillväxtsammanhang är att det även går att spara sig till mer pengar. Om ni själva t.ex. väljer att inte ta ut lön under en period, har ni mer pengar att återinvestera. Ibland kan det vara mer effektivt att ta ett extrajobb för att klara sin egen kostnad, och därmed ev slippa tillföra extra kapital till bolaget för att växa. Att återinvestera all vinst är ett klassiskt sätt att växa snabbt.

    Kul det där med pengar för att komma igång, förövrigt. Jag och Eric sålde en sajt till Dan och startade Headler med de pengarna. Han köpte den billigt, men det gick ju bra ändå ;) (en stor anledning till att vi började med ehandel var såklart att Dan hade råd att köpa vår sajt pga att han var ehandlare, så då drog vi slutsatsen att vi måste bli det också).

    Efter lite mer än två år har vi lärt oss, och tänker numera såhär, kring att växa:

    * Vi återinvesterar allt. Vi har aldrig tagit ut en krona i lön. En bra taktik, har det visat sig vara, förutom att vår tid blir mycket begränsad.

    * Vi satsar på långsiktig customer acquisition. SEO är viktigare än Adwords, av den anledningen. Att lägga tid och pengar på att ranka bra ger resultat för flera år framöver, Adwords ger bara kortsiktiga kunder (även om vi såklart har en retention loop på såna också via t.ex. FB och nyhetsbrev). Att skriva en bloggpost som rankar bra i Google är därför oerhört värdefullt, en Facebookuppdatering sällan lika mycket (om den inte ger nya likes). Nyhetsbrev, Facebook Page, SEO är därför våra viktigaste marknadsföringsåtgärder. Vi annonserar lite, men de flesta marknadsinsatser vi gör ska vara långsiktiga – sådant som betalar av sig flera år framöver, inte bara närmsta veckan.

    * Partnerskap är guld värda för att växa snabbt! Wrapp har gett oss hundratals kunder bara i december. Lyssnarklubben (en ljudboksklubb) har kört tävling + ett specialerbjudande till sina medlemmar ihop med oss. Bloggen Lilla Gumman har kört tävling + specialerbjudande till sina läsare. Tonerlagret promotar oss nu i december i sina leveranser. Och Payson har med oss bland sina julerbjudanden, och lyfte fram oss i nyhetsbrevet. Partnerskap är guld för att växa, både långsiktigt och kortsiktigt.

    * Det är viktigare att investera i större sortiment och lager, än något annat. Vi har testat många saker, men inget fungerar så bra som att öka sortimentet. Det är vad vi framförallt jobbar med för att växa. I början köpte vi ofta in 1 av varje av denna anledning, så vi utökade sortimentet men utan för stor risk. Detta blev dock inte kostnadseffektivt, eftersom det är en hel del jobb med att lägga in själva varan i systemet och på sajten. Och så när varan väl såldes, och vi ville köpa in fler, hade de redan utgått. Mycket jobb för en såld vara! Därför försöker vi numera inte bara öka sortimentet med fler varor, utan även skapa stabilare lager på de vi redan har. Något som är extra viktigt i julhandeln, kan jag lova ;)

    * Håll koll på kostnaderna. Vi har t.ex. problem med returer och reklamationer. Detta är vår enskilt jobbigaste kostnad, där mycket pengar äts upp. Pengar som kunde gått till t.ex. inköp av nya varor. Ibland är det inte att skaffa kunden som är dyrt, utan allt som medför att de blivit kunder (support, returer/reklamationer). Jag ser inte fram emot januari just nu om jag säger så. Förbaskat mycket returer/reklamationer då. Att optimera ned dessa är därför, långsiktigt, viktigt för oss. Och framförallt hanteringen, som är det som kostar mest. Tid!

    Vi har 3pl, så det påverkas inte vi av (även om vi måste hålla koll på kostnaderna där också), men anställa är svårt. Vi anställer på timmar endast, för sådant som äter mycket tid (inköp & support främst). Högst oklart hur lång tid det tar innan det betalar sig dock. Få anställningar betalar väl sig tyvärr snabbare än 4-6 mån.

    #157132
    connywesth
    Deltagare

    @Joel 57614 wrote:

    Vårt startkapital hade jag sparat ihop till mig själv genom tidigare affärsverksamhet, så vi behövde aldrig ta ett lån. Men för att svara på din fråga, vad vi använde pengarna till så såg det ut ungefär så här:

    50% bygga lager
    10% löner
    10% lokal och övriga kostnader
    5% inventarier i form av utrustning
    25% marknadsföring

    Det kostar otroligt mycket mer pengar än man tror att köpa in lager, och innan man kommit upp i en rätt stor summa i lager värde känns det som att det enda man gör med intäkterna är att köpa nya lagervaror…

    Jag brukar resonera som så att, har jag 50% marginal och omsätter mitt lager 5-6 ggr/år så får jag betydligt bättre ränta att investera i en lagervara än att sätta pengarna på räntekonto i banken eller göra av med dom på en annan utgift som inte ger mig några pengar tillbaka.

    Om man jämför med riktigt framgångsrika företag så har vi H&M som omsätter det egna kapitalet 26 gånger om året. Dvs i princip inom 2 veckor. Då binder man mindre kapital i lagret och tar därmed mindre risker att varorna blir osålda.

    Din fördelning av startkapitalet är ju intressant, men man behöver även räkna med en budget med ungefär samma upplägg fast då avser fördelningen av intäkterna. Låt oss ta en hypotetiskt exempel med utgångspunkt från din investeringsfördelning:

    33% varuinköp till lager
    7% löner
    7% lokal och övriga kostnader (Logistikkostnad)
    3% inventarier i form av utrustning
    25% marknadsföring
    25% Vinstmarginal före skatt


    100% intäkt

    Sen behöver man även ha en omsättning på mellan 5,3-7,9 MSEK per anställd och år för att få kalkylen att gå ihop, med en lön på 20-30 KSEK per månad.

    Jämför man med Ellos så har de en personalkostnad på i snitt 553 KSEK/år (554, 571,545 KSEK de senaste 3 åren, de hade 667,665, 661 anställda), man skulle då behöva omsätta 7,9 MSEK/år/anst för att få kalkylen att gå ihop (Ellos omsätter ca 1,3-1,4 MSEK per anställd och år, men de har problem med lönsamheten också. De anställda på Ellos har m a o en snittlön på ca 30 KSEK per månad.

    Marginalen i relation till omsättningen är inte det viktigaste nyckeltalet, Avkastningen på det Justerade egna kapitalet är desto viktigare. Den bör vara minst 20% om året. Men växer omsättningen så måste man även se till att ha bra marginaler, annars hamnar man lätt i likviditetskris. Då är det bättre att dämpa omsättningensökningen genom att höja priserna så man få en mer kontrollerad expansion med bättre marginaler.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.