Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur växer man?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #144082
    Dan
    Deltagare

    Fast det kan kosta pengar att flytta.

    Sist vi flyttade var vi tre ordinarie personal och 4 inhyrda extra under lör sön. Vi flyttade fredag-söndag och hann inte allt utan höll på med ganska mycket röjande ända in i slutet av följande vecka.

    För att flytta idag vill jag inte ens tänka på hur mycket gubbar och tid det kommer ta. Det kommer närma sig en punkt där det inte går att göra på en helg.

    Sen kostar det en del att hyra lastbil, ha personal inhyrd på helger osv. Kanske inte 100 papp för oss sist men om man väger in hur smärtsamt och jobbigt det var så kosta det närmare 100 miljoner kändes det som ;)

    #144083
    danielandersson
    Deltagare

    Det är sant.. jag tänker att personalen jobbar gratis, men det gör dom ju tyvärr inte :-/

    Och ja, flytta suger hårt.

    #144085
    pyhobby
    Deltagare

    Dan, jag tycker helt klart du ska gå efter den känslomässiga kostnaden. Nästa gång det blir flytt så fixar jag allt för halva priset, alltså 50 miljonas:)

    Vi går också i flyttankar, vi inser att vi begränsas kraftigt av vårt lilla utrymme. Lager och “kontor” ryms på 12 ynka kvadrat. Allting blir mer tidskrävande när man har för lite plats. Minst en gång i veckan behöver vi stuva om på något vis för att få rimlig plats.

    När man växer vill man inte hållas tillbaka av att väggarna kryper närmre:(

    #144091
    Macondax
    Deltagare

    @mephisto73 42989 wrote:

    (1) – vid vilken omsättning skaffade ni lokal? Hur stor lokal och vad kostade den?
    (2) – vid vilken omsättning anställde ni, om alls?
    (3) – hur finansierade ni större varulager, genom att “spara” ihop till det eller genom lån/extern finansiering?

    1 – Vi går i flytt-tankar, och då befinner sig omsättningen mellan 2-4M (2011: 2M, 2012: ser ut mot 4M). Dock tycker jag inte att det är omsättningen som skall sätta tidpunkten för flytt, utan det handlar om när det är trångt i den lokal man befinner sig i idag (vi har exempelvis 20 kvm lager idag, vilket är väldigt trångt!).

    Flytt kommer ske till ~200 kvm, med en månadskostnad någonstans mellan 12-15K per månad (inkl. hyra, värme, bredband, larm, försäkringar etc). Avtal är dock inte skrivet ännu.

    2 – I dagsläget finns det inga extra anställda. Jag ser inte den punkten ännu, när man själv inte kan hantera såväl beställningar som kundservice, produktuppdateringar och bokföringen själv. Åter igen, så handlar det om när man anser sig inte längre ha tid att prestera resultat inom alla områden, då är det dags att anställa.

    3 – Rakt igenom organiskt, utan några typ av lån eller checkkrediter. Det handlar om att försöka hålla ner omkostnaderna så gott det går, se över löneuttag och andra förmåner. Det går att bygga kapital utan att låna, men det tar tid. 2007 när jag startade satsade jag 1500:- skattade pesetas, idag finns det ~250K på företagets bankkonto, och ett varulager om ungefär samma summa.

    #144102
    mephisto73
    Deltagare

    Tack för alla fascinerande berättelser. Jag själv kommer köra 3pl ett tag framöver för att se hur det funkar.

    Till hösten får vi se om det blir att ta lån eller om man ska fortsätta organiskt.
    :)

    #144156
    NO LINGO
    Deltagare

    Hönan eller ägget, vad kommer först – kostnad eller intäkt? Entreprenörens ständiga moment 22… Jag har själv inte blivit klok på hur man ska resonera. I mitt fall så har jag valt att prioritera säljkostnader före adminkostnader. Men till slut så står man som sagt i ett vägval och måste välja.

    Entreprenörens moment 22 – NO LINGO

    #144157
    Lastbryggan
    Deltagare

    Till er som går i flytt-tankar kan jag rekommendera att anlita en flyttfirma.

    Vi flyttade till nya lokaler för snart 3 år sedan och jag bestämde mig tidigt för att inte lyfta en enda pinal. En total genomgång med flyttfirman om hur jag ville att allt skulle packas ner och i vilken ordning jag ville ha hyllorna och hyllornas innehåll flyttat.

    Jag bestämde att “DVD-väggen” på ca 13000 filmer skulle packas ner sektion för sektion och sättas upp i exakt samma ordning på nya lagret. På nya lagret hade jag förberett med nya kompletterande hyllor så allt eftersom flyttfirman kom med nya sektioner hann vi (3-4 pers) packa upp dem på redan förutbestämda hyllor.

    Vi påbörjade flytten efter sista ordern på en torsdag kl.13 och fredag kväll vid 18-tiden var flyttfirman klara, då hade vi hela helgen på oss att få upp allt inför måndagens packande.

    Totalt var flyttfirmans faktura på drygt 16000kr (4 pers) och jag ångrar inte en sekund att jag anlitade dem. (Westflytt)

    Hade ett gammalt fotoalbum på hur nya lagret blev till här flytt

    #144158
    Joel
    Deltagare

    Några efarenheter som vi har dragit på oss under resan:

    Större lokal = Större intäkter
    Många ser en lokal som en stor investering som innebär högre kostnader, men för oss innebar det en omsättningsökning med nästan 200% vilket gjorde att även om kostnaden blev högre så ökade vi intäkterna rejält (betydligt mer än kostnaden), vilket inte hade varit möjligt i den gamla lokalen. För att inte tala om effektiviseringen som det oftast innebär med större ytor att röra sig på.

    Fler anställda = Större intäkter
    Samma sak gäller att anställa. Jag håller med övriga att man verkligen skall försöka göra så mycket som möjligt själv innan man anställer. Men generellt så betalar sig den nya anställde sin egen lön ganska snabbt, eftersom man får mer gjort och till ett bättre resultat (om man gjort en korrekt rekrytering vill säga). Mer gjort och bättre gjort innebär nästan alltid högre försäljning.

    Anställ med anställningsstöd
    Den första arbetssyssla man brukar behöva hjälp med (förutsatt att man kör eget lager) är pack&plock. Det är sjukt tråkigt (tycker jag iaf) och tillför inte mig något annat än arbete. Till att göra denna hyfsat enkla uppgift krävs det ingen universitetsexamen. Mitt råd är därför att försöka att hitta någon du kan anställa med anställningsstöd. Stöden ser lite olika ut och varierar i storlek.

    * FAS3 – Du får betalt ~5000 kr/månad för att ta emot någon som jobbar åt dig
    * Lönebidrag – Personen har någon form av arbetsnedsättning (kan vara en kroppsskada/handikapp eller psykiskt). Lönebidrag utgår med 60-90%.
    * Nystartsjobb – Om du anställer någon som har varit arbetslös länge kan du få nystartsjobb-bidrag. Bidraget utgår med 1x eller 2x arbetsgivaravgiften och under lika lång tid som arbetstagaren varit arbetslös (max 5 år dock).

    Det är tråkigt att flytta
    Om du ser att du inom det närmaste året har ett behov av 200 kvm, försök då hitta en lokal på 400 kvm. Det är sjukt tråkigt att flytta (som andra vittnat om här i tråden) så passa därför på att flytta till en lokal som är större än det behov ni har idag. På så sätt slipper ni flytta igen om 12 månader. Ett alternativ kan också vara att flytta dit ni har möjlighet att expandera (t.ex genom att bygga till eller ta över lokaler bredvid).

    Vill du växa snabbt – ta lån – men med låg ränta
    Jag håller med Berra och Göran Persson, Den som är satt i skuld är icke fri. Men ska du hela tiden växa organiskt så kommer det att ta lång tid att komma någonstans. Vi började med 1 milj i kapital och utan det hade vi aldrig omsatt 2 milj första året, och 6 milj året därpå. Istället för att gå till banken så försök att hitta alternativa finansiärer, kanske någon släktmedlem har mycket pengar och kan tänka sig låna ut till låg ränta? Eller någon av våra statliga institutioner (ALMI t.ex).

    Titta på många lokaler innan du bestämmer dig
    Är det läge att flytta från garderoben hemma till en riktig lokal så skulle jag rekommendera att titta på en källarlokal i någon bostadsrättsförening eller hyreshus. De ligger oftast på väldigt förmånliga hyror (120 kvm för 3000 kr inkl värme är inte ovanligt). Men är du redan där och letar något större så leta länge och välj noggrant. Se till att du kommer bra överens med hyresvärden innan och kräv att de anpassar lokalen efter era behov (det är standard!). Och glöm inte bort att en rejäl port (eller ännu hellre lastbrygga) är ett krav!

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men det var lite spontana reaktioner :)

    #144450
    mephisto73
    Deltagare

    Joel, tack för ovärderliga råd och tips från dina erfarenheter.

    #144757
    Thomas THL
    Deltagare

    Inga Stockholmspriser (inkl. förorter) på dom hyrorna som ni refererar till :(

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.