Plus Forum E-handelsforumet Logistik Både SMS- & epostavisering DHL (specter)?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96519
    Tomas
    Deltagare

    Skickar med DHL, leveransuppgifter fyller kunden i själv i kassan, datan skickas vidare till Specter och när jag klickar “leverera” skickas datan vidare till Unifaun. Så långt är allt bra. Men trots att både e-post & mobilnr skickas till Unifaun kan tydligen DHL bara avisera på ett sätt och då har jag valt SMS.

    Bristen med detta är att en del kunder missar SMSaviseringen och i kombination med att DHL är snål att avisera gör det att kunder ibland missar sina paket. Posten skickar ju ut ett brev efter en viss tid om mottagaren inte hämtat paketet och det är ju bra, men så gör inte DHL och då vore det bra om mottagaren fått ett mejl också med kollinr redan från början….

    I Specter kan jag i efterhand söka upp en leverans och mejla ut en följesedel (leveransbekräftelse). I det läget kan jag naturligtvis själv klistra in kollinr och spårningslänk från Unifaun/DHL. Men det blir en massa klickande och manuellt dumarbete.

    Hur gör ni och ännu hellre, hur bör jag göra;)

    #127659
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Har du inte så att det skickas ett mail till kunden med paketets sändningsnummer så fort du skriver ut en fraktlapp?

    Har du inte det så fixa det, då tror jag du minskar risken att kunderna inte hömtar ut sina paket.

    @Tomas 24999 wrote:

    Skickar med DHL, leveransuppgifter fyller kunden i själv i kassan, datan skickas vidare till Specter och när jag klickar “leverera” skickas datan vidare till Unifaun. Så långt är allt bra. Men trots att både e-post & mobilnr skickas till Unifaun kan tydligen DHL bara avisera på ett sätt och då har jag valt SMS.

    Bristen med detta är att en del kunder missar SMSaviseringen och i kombination med att DHL är snål att avisera gör det att kunder ibland missar sina paket. Posten skickar ju ut ett brev efter en viss tid om mottagaren inte hämtat paketet och det är ju bra, men så gör inte DHL och då vore det bra om mottagaren fått ett mejl också med kollinr redan från början….

    I Specter kan jag i efterhand söka upp en leverans och mejla ut en följesedel (leveransbekräftelse). I det läget kan jag naturligtvis själv klistra in kollinr och spårningslänk från Unifaun/DHL. Men det blir en massa klickande och manuellt dumarbete.

    Hur gör ni och ännu hellre, hur bör jag göra;)

    #127682
    Tomas
    Deltagare

    @Jimmy Öström 25001 wrote:

    Har du inte så att det skickas ett mail till kunden med paketets sändningsnummer så fort du skriver ut en fraktlapp?

    Har du inte det så fixa det, då tror jag du minskar risken att kunderna inte hömtar ut sina paket.

    Nej, det var just det. Och i min enfald trodde jag det var en smal sak för Unifaun, men när det gäller Servicepoint verkar det vara flaskhalsen och inte just Unifaun…

    Tidigare när jag skrev (klippte och klistrade) in i Multishipping betalade jag 150 kr/mån till de här: http://www.memnonnetworks.com/ för att en snygg e-postavisering skulle skickas iväg.

    När jag sedan kopplade Unifaun (för att slippa klippa och klistra) till mitt affärssystem trodde jag att Unifaun skulle fixa det. Men inte. Och jag har ingen lust att börja klippa och klistra igen, samtidigt drar jag mig för 150kr/mån för något som borde vara gratis, eller rättare sagt ingå i Unifauntjänsten.

    Hur gör ni andra som har koppling till Unifaun, skickar ni kolli-id i något annat steg i kedjan? Eller nöjer ni er med SMS?

    #127686
    nmn
    Deltagare

    @Tomas 25028 wrote:

    Nej, det var just det. Och i min enfald trodde jag det var en smal sak för Unifaun, men när det gäller Servicepoint verkar det vara flaskhalsen och inte just Unifaun…

    Vilken Unifaun tjänst har du? Den för 1kr/sändning elelr 2kr/sändning, jag har för mig att epostavisering bara ingår i den dyrare.

    #127687
    Tomas
    Deltagare

    @nmn 25032 wrote:

    Vilken Unifaun tjänst har du? Den för 1kr/sändning elelr 2kr/sändning, jag har för mig att epostavisering bara ingår i den dyrare.

    Vet inte på rak arm, skulle tro den billigare. Men jag trodde tills igår att det skulle hjälp att betala lite mer, men efter Unifauns svar på min fråga tyckte jag det lät som det var en återvändsgränd:

    Behöver jag göra något hos er, uppgradera min tjänst hos er eller liknande för att också e-postavisering ska skickas?

    Hej Tomas!
    För DHL, i synnerhet ServicePoint, så används antingen SMS avisering eller e-postavisering men aldrig båda samtidigt.
    Jag antar att det är det du syftar på.

    #127689
    Jimmys
    Deltagare

    Men har du orderkoppling till Unifaun så ska du kunna exportera kollinumret från Unifaun tillbaks till Specter och då ha med det i bekräftelsen du skickar till kunden när du utlevererar ordern…

    #127690
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vi har det så fast via visma SPCS 2000.

    @escola 25035 wrote:

    Men har du orderkoppling till Unifaun så ska du kunna exportera kollinumret från Unifaun tillbaks till Specter och då ha med det i bekräftelsen du skickar till kunden när du utlevererar ordern…

    #127691
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Blanda inte äpplen med päron nu med Unifaun för då fattar dom noll och inget!

    När du skriver ut en fraktlapp kan du ha så kunden får ett mail om sändningsnummer!

    När sedan paketet kommit fram till kundens utlämningställe DÅ DÅ DÅ får kunden antingen ett mail eller sms, inte båda två!

    Så det är så det ligger till, men du behöver klättra upp på 2kr sändningen för detta.

    @Tomas 25033 wrote:

    Vet inte på rak arm, skulle tro den billigare. Men jag trodde tills igår att det skulle hjälp att betala lite mer, men efter Unifauns svar på min fråga tyckte jag det lät som det var en återvändsgränd:

    Behöver jag göra något hos er, uppgradera min tjänst hos er eller liknande för att också e-postavisering ska skickas?

    Hej Tomas!
    För DHL, i synnerhet ServicePoint, så används antingen SMS avisering eller e-postavisering men aldrig båda samtidigt.
    Jag antar att det är det du syftar på.

    #127692
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ett tips till med Unifaun!

    Har du hittat en från supporten du gillar, ta hans/hennes namn så du bara pratar med han/henne och INGEN ANNAN!

    Jag lovar att det blir problem annars, dom har en del ägg där som man inte vill prata med tycker jag.

    #127697
    nmn
    Deltagare

    @Jimmy Öström 25037 wrote:

    Blanda inte äpplen med päron nu med Unifaun för då fattar dom noll och inget!

    När du skriver ut en fraktlapp kan du ha så kunden får ett mail om sändningsnummer!

    När sedan paketet kommit fram till kundens utlämningställe DÅ DÅ DÅ får kunden antingen ett mail eller sms, inte båda två!

    Så det är så det ligger till, men du behöver klättra upp på 2kr sändningen för detta.

    Stämmer mailet som skickas när man skriver ut lappen är en föravisering när väl paketet kommit fram så skapas den riktiga aviseringen av transportören och den kan nog bara göras på ett sätt.

    Snål som jag är så kör vi på 1kr alternativet med orderkoppling och skickar tillbaka kolli-id/sändningsnr till webbshoppen vid utskrift, som sedan sparar detta på ordern och mailar till kunden. Fördelen är att kunden får transportörens sändningsnr och kan tracka direkt hos transportören istället för att gå via Unifauns referens/länk samt att vi sparar en krona :-)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.