Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Bygga firma lokal i källare ?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #149562
    Parvelito
    Deltagare

    @banane 49161 wrote:

    Hakar på tråden lite, vad gäller för att bygga ett garage för att använda detta som lager?
    (Kommer inte lagra några privata saker där).
    Det borde väl vara ok? Hur beräknar man korrekt hyra som man får ta ut?

    Du får ta ut en hyra som motsvarar en liknande lokal. Ett nybyggt garage på 40m2 torde väl kunna vara värt 4-500kr/m2 och år vilket gör 16-20kkr i årshyra.

    #149563
    banane
    Deltagare

    @Parvelito 49165 wrote:

    Du får ta ut en hyra som motsvarar en liknande lokal. Ett nybyggt garage på 40m2 torde väl kunna vara värt 4-500kr/m2 och år vilket gör 16-20kkr i årshyra.

    Tack Parvelito du är grym!

    #149565
    Majsan
    Deltagare

    Jag hakar på och instämmer i Berras tidigare inlägg

    Reglerna är olika beroende på om din verksamhet drivs som enskild firma eller AB.

    Enskild näringsverksamhet.
    För att du ska få dra av faktiska kostnader för den del av bostaden som du använder i företaget krävs att du inte använder den delen alls privat. Det gör att det är väldigt svårt att få avdrag för ett vanligt kontorsrum där inventarierna består av dator skrivbord m.m . I det fall ett rum är särskilt inrett för verksamheten (tandläkarmottagning, verkstad eller dylikt) är det ju enklare då ett sådant rum inte kan användas för privat bruk .

    När du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande driftskostnaderna som värme, ström, vatten. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer information om vad som menas med speciell ventilation rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket.

    För mer allmänna kostnader får du inte avdrag. Precis så som Parvelito säger så kan du inte få t.ex. avdrag om du målar om, reparerar hela husfasaden eller bygger om i bostaden för att anpassa din verksamhet till den.

    Du kan inte heller få något avdrag för s.k. intrång i din bostad. Avdrag för räntekostnader får du ju genom att du gör avdrag för dessa under kapital.

    Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make/registrerade partner. Har du arbetsrummet i en bostadsrätt eller hyresrätt är avdraget 4 000 kronor.

    I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden som kostnader för värme, vatten el m.m.

    #149566
    Vulcanoboy
    Medlem

    17 m2 är inrett garage i källare (lagerlokal) och 16 m2 är inredd kontorslokal i källaren och 7 m2 ytterliggare lager lokal. Undrar vad jag kan ta ut hyra om det skall inkludera värme,el, bredband och sophämtning ? (Har jag missat någon viktig kostnad ?) Får jag ta ut kostnad för larm i hyran och säkerhetsdörr och ny garageport ? Tack Parvlito för all hjälp =)

    #149584
    Plastskivor
    Deltagare

    Tänk på att lokalhyran måste tas upp som inkomst av kapital i din privata deklaration och skattas med 30% så det är gynnsammare än att plocka ut pengar som lön eller utdelning, om man uppfyller alla villkor, men inte gratis.

    #149590
    Vulcanoboy
    Medlem

    Hittade denna information som kanske kan tillföra något til tråden.

    Uthyrning till arbetsgivare/eget bolag under 2012

    Om du hyr ut din privatbostad (småhus och bostadsrätt) eller hyresrätt till din, eller någon närståendes, arbets- eller uppdragsgivare eller till eget bolag får du enbart avdrag för den ökning av kostnaderna som uthyrningen har medfört (din faktiska merkostnad). Det kan till exempel vara ökade kostnader för el, vatten eller uppvärmning. Detta gäller även när du hyr ut ditt garage till arbetsgivaren. Du har alltså inte rätt att göra det generella avdraget på 21 000 kr som annars medges vid uthyrning av privatbostad.
    Du kan beräkna överskottet på hjälpblankett SKV 2199. Överskottet tar du sedan upp i ruta 51 på Inkomstdeklaration 1.

    För att hyresintäkten ska tas upp som inkomst av kapital måste arbetsgivaren eller det egna bolaget hyra ett i ett hyresavtal, definierat utrymme i din bostad som arbetsgivaren eller bolaget förfogar över. I övriga fall beskattas ersättningen normalt som lön.

    Har arbetsgivaren eller det egna bolaget inte något behov av att hyra utrymmet ska du ta upp hyresintäkten som lön.

    Är hyran inte marknadsmässig ska den del av hyran som överstiger marknadsmässig hyra tas upp som lön.

    Exempel:

    Du och ditt eget bolag har upprättat ett hyresavtal där bolaget hyr ett rum med egen ingång i ditt småhus för 3 000 kr i månaden, totalt 36 000 kr under kalenderåret. Bolaget har behov av att hyra utrymmet eftersom bolaget inte har något annan lokal för sin verksamhet. Det hade kostat lika mycket att hyra ett motsvarande rum hos ett hyresföretag. Hade verksamheten inte bedrivits i småhuset hade kostnaden för el och vatten varit 25 000 kr under ett år, men på grund av uthyrningen har kostnaden ökat till 26 000 kr, det vill säga den faktiska merkostnaden som uppstått på grund av uthyrningen är 1 000 kr.

    Du ska ta upp 36 000 kr som hyresintäkt och får göra avdrag för merkostnaden 1 000 kr. Det skattepliktiga överskottet som ska tas upp som inkomst av kapital blir 35 000 kr (36 000 kr – 1 000 kr).

    Källa: Skatteverket

    #149592
    Vulcanoboy
    Medlem

    Undrar om hyran måste betalas månadsvis eller om det går bra varje kvartal eller en gång året ? Vad säger god bokföringssed ? Tänkte om jag kunde spara några poster bokföring.

    #149758
    Vulcanoboy
    Medlem

    Ska man skriva ut faktura på hyran varje månad till enskilda firman eller gäller det bara AB ? Hur går man till väga ? Skriver man ett hyreskontrakt till enskilda firman först ? Går det bra som Parvelito skrev att i hyreskostnaden ta med el värme mm så man slipper räkna ut hur mycket som använts privat huset kontra firman och göra avdrag istället. Många frågor men har inte fått kläm på det ännu.

    #149759
    Vulcanoboy
    Medlem

    Läste en dom där dom klagat på lokalen låg på övervåningen i huset. Men skatteverket gjorde följande kommentar:
    En lokal i en källarvåning är ett exempel som Skatteverket nämner som godtagbart.
    Så det finns kanske hopp att få till detta =).

    #149765
    Vulcanoboy
    Medlem

    Hittat lite info från Visma som handlar om enskild firma.

    Verkar tyvärr som man inte får hyra ut egen lokal till enskild firma =(.

    Avdrag för lokal i egen bostad
    Om du bedriver arbetet med din firma från hemmet har du möjlighet att göra vissa avdrag i din deklaration för arbetsutrymmet som du har hemma. Om du arbetar minst 800 timmar om året med firman hemifrån har du alltid rätt att göra avdrag med 2 000 kr om du bor i en villa som du eller din make äger och med 4 000 kr om du bor i lägenhet.

    Om du har en särskilt inrättad del i bostaden för din näringsverksamhet får du göra avdrag med en skälig del av utgifterna för hyra, värme m m. I detta fall finns ingen preciserat antal timmar du måste arbeta per år i firman. Om du bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt får du i så fall dra av hyran eller avgiften för den del av bostaden som är särskilt inrättad för näringsverksamheten. Till det får läggas en skälig del av kostnad för värme, vatten och avlopp samt elektrisk ström som inte ingår i hyran/avgiften. Det finns heller inga belopp preciserade för vad som är en skälig del av kostnaderna.

    När din bostad är en fastighet som tillhör dig eller din make och en särskilt inrättad del av fastigheten används för näringsverksamheten, får avdrag göras för skälig andel av kostnaderna för värme, vatten och avlopp samt elektrisk ström. Du får inte beräkna avdrag för räntekostnader eller tomträttsavgäld eftersom de kostnaderna får dras av på annan plats i deklarationen.

    Beloppet som du skriver in kommer av programmet att tas med i bokföringen som en kostnad och ingå i det bokförda resultatet.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.