Plus Forum Övrigt Off-topic E-handelsförderag för starta-eget-grupp på AF

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97247
    Per Nilsson
    Deltagare

    Hejsan!

    Jag har blivit ombedd att hålla ett föredrag om hur det är att starta e-handel och driva den. Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig att komplettera min agenda. :)

    De punkter jag tänkte prata om är följande:

    Grundläggande

    Val av domännamn
    Val av plattform
    Val av betallösning
    Val av fraktare

    Att tänka på i butiken

    Synlighet
    Struktur
    Tillgänlighet
    Kontaktinformation
    Förtroendeskapande

    Grundläggande SEO

    Vad är SEO?
    Produkttexter
    Sidtexter
    URL:er
    Länkkraft
    Google (Bing)

    Vart synas?

    Adwords
    Facebook
    Twitter
    Bloggar
    Forum
    Egna sidor
    Prisjämförelsesiter

    Verktyg

    Google Webmaster Central
    Google Analytics

    #135108
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker du har glömt VAD man skall sälja, val av leverantörer, den egna logistiken och inte minst USP.

    #135111
    pete
    Deltagare

    samt att (eftersom det handlar om unga, som inte redan har börjat): man ska syssla med saker som man är genuint intresserad av. Det blir så mycket lättare om det är roligt. Jag vet att man inte förstår detta resonemang förrän man har upplevt det motsatta, men det tål att belysa andra aspekter än pengatjänandet, som ju endast borde ses som en måttstock av hur bra man lyckas – ej det slutgiltliga målet

    #135114
    Andreas
    Deltagare

    Har en powerpoint liggande från när jag själv höll en föreläsning i höstas.

    Var rätt kul! =)

    #135115
    FredrikGust
    Deltagare

    @Per Nilsson 33301 wrote:

    Hejsan!
    Jag har blivit ombedd att hålla ett föredrag om hur det är att starta e-handel och driva den. Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig att komplettera min agenda. :)

    Jag skulle ju (förutom föregående kommentarers synpunkter) lägga in ett lite om vikten av bildmaterialet, om man kan fota själv (ljustält, digitalkameror etc) jämfört med att få tillhandahållna bilder till sig.

    Då jag ägnar mina dagar åt att jobba med PIM (Product information management) så tycker jag att textprocessen är viktig för att särskilja sig (vilket du iofs säkert pratar om kring SEO och produkttexter) så man inte blir rankad som kopia av leverantörens text utan har sin egen.

    Det svåra är ju inte att välja in saker i listan utan att välja bort sådant som det inte finns tid till!

    //Fredrik

    #135136
    Per Nilsson
    Deltagare

    Tack för input! :)

    Det är inte bara unga människor som går den kursen utan allt möjligt folk i blandade åldrar.

    Jag hoppas verkligen att de vet VAD de ska sälja, annars blir det ett lååååååångt föredrag. Bra idé om att ta upp hur man hittar leverantörer.

    Hur hittar man rätt leverantör?
    – Branschmässor
    – Google
    – Här fyller vi på..

    Att prata om vikten om bra produktbilder samt bra, personliga och relevanta produkttexter tänkte jag ta upp.

    USP:en är en viktig aspekt, den ska jag också ta upp. Vad gör just din webbutik unik?

    Andreas! Om du vill får du jättegärna maila powerpointen till mig :) per@knivhuset.com

    Tack alla goa e-handlare för inputen

    //Per

    #135137
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror att man skall lägga vikt på vad man egentligen skall sälja genom att jämföra sina kunskaper, konkurrensläget och sin tänkta affärsidé utifrån risker och möjligheter. Bara för att man har barn så betyder inte det att man lyckas med att sälja leksaker och barnkläder. Bara för att man gillar att spackla och pynta sig blir man inte framgångsrik på att sälja smink och smycken. Det där är områden som det idag finns massor av stillastående webshopar med, startade av människor med massor av intresse och entusiasm, men där man inte klarade konkurrensen. Hela analysen är viktig.

    När det kommer till leverantörerna så handlar mycket om att försöka kartlägga marknaden och hur den ser ut. Vilka leverantörer är beredda på att satsa på dig om du ger dem vad de vill ha, och vilka är redan upptagna med att sitta i knät på de stora etablerade jättarna och favorisera dem istället för dig.

    #135139
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 33335 wrote:

    Jag tror att man skall lägga vikt på vad man egentligen skall sälja genom att jämföra sina kunskaper, konkurrensläget och sin tänkta affärsidé utifrån risker och möjligheter. Bara för att man har barn så betyder inte det att man lyckas med att sälja leksaker och barnkläder. Bara för att man gillar att spackla och pynta sig blir man inte framgångsrik på att sälja smink och smycken. Det där är områden som det idag finns massor av stillastående webshopar med, startade av människor med massor av intresse och entusiasm, men där man inte klarade konkurrensen. Hela analysen är viktig.

    När det kommer till leverantörerna så handlar mycket om att försöka kartlägga marknaden och hur den ser ut. Vilka leverantörer är beredda på att satsa på dig om du ger dem vad de vill ha, och vilka är redan upptagna med att sitta i knät på de stora etablerade jättarna och favorisera dem istället för dig.

    Jag förstår och håller med det du skriver. Däremot så vill inte jag vara den som väcker upp folk ur deras djupa affärsidésömn och raserar deras e-handlardrömmar. Dock så ska jag vara väldigt tydlig med att det inte bara är en dans på rosor att vara e-handlare och för att lyckas så bör man sig vid sin läst.

    #135141
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 33337 wrote:

    Däremot så vill inte jag vara den som väcker upp folk ur deras djupa affärsidésömn och raserar deras e-handlardrömmar.

    Jo, någon måste hålla i yxan… :-)

    Jag känner en person som jobbar som konsult på Almi och ibland på arbetsförmedlingen med att hjälpa människor som vill starta eget. Mer än 90% av alla som besöker dem första gången har helt orealistiska förväntningar på företagandet. Runt 97% blir inte företagare eftersom de saknar förmågan. Och av de som ändå drar igång misslyckas mer än varannan, och då ofta med en ekonomi som fått ordentliga törnar.

    #135145
    NO LINGO
    Deltagare

    Min erfarenhet är att det är lätt bli för nördig :) och att man gärna snöa in sig på detaljer. De flesta tex blir bara förvirrade om man börjar orera om Google adwords utan man kanske ska hålla sig till att förklara begreppet sökordsmarknadsföring osv. Många som vill börja med ehandel behöver ofta mer gnuggning i själva affärsprocessen, hur går det till från inköp till att man har en nöjd kund. Allt för många fattar inte att det lätta är att sätta upp shoppen :) That´s my two cents. Kanske kan du hitta något matnyttig här? http://nolingo.se/nyborjarens-guide-till-battre-ehandel Break a leg!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.