Håller med Parvelito – och kan väl sammanfatta det som att få dem att förstå vikten av en genomarbetad och realistisk affärsplan. Vilka kostnader kommer de att dra på sig, varifrån och i vilken takt kommer intäkterna. Hur klarar man likviditeten – en ofta förbisedd punkt. Resultatet kanske visar ett litet överskott, men likförb*** är det för lite pengar i kassan. Som företagare tvingas man ofta agera bank åt både kunder och leverantörer.
Förstärk inte illusionen om att ehandel är så annorlunda och mycket enklare än “vanligt företagande”. Poängtera att det är precis som vanligt företagande, plus allt som har med ehandel att göra. Så skall man bli en bra ehandlare så måste man vara bättre än vilken vanlig företagare som helst … ja, du hittar säkert bättre ord för det.
Om man bara pratar om vad som är unikt för ehandel, och utgår från att de redan kan det andra, så gör man nog ett stort misstag.
Ja ja, jag lovar att inte stå där framme som en nyfrälst amway-säljare och sälja in e-handel till dem.
Min första punkt kommer att vara att just att poängtera att man måste ha en bra affärsplan “även” för e-handel och att e-handel inte är någon mirakelbiljett till framgång.
Det var inte så många som skulle öppna e-handel. 1 och 1 1/2. Men det var roligt i alla fall, jag fick berätta om hur man slipar knivar på bästa sätt och vilket stål det är i olika köksknivar.
Om någon vill ha presentationen på i ppt-format så är det bara att säga till.