Plus Forum E-handelsforumet Logistik Försvunnet varubrev

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96748
    Andy_G
    Deltagare

    Hej,

    Jag är rätt ny inom E-handel och har haft min webbshopp sedan juni. Jag har skickat cirka 100 paket via posten varubrev och allting har gått fint tills idag. En kund ringer och påstår sig inte fått sitt paket trots att jag lämnade in det till företagscentret för 12 dagar sedan.

    Kollinumret visar enbart att försändelsen är inlämnad, men där slutar spåren. Har ringt till hans utlämningsställe men dem säger sig inte fått in någonting.

    Brevet var skrymmande…

    Tror ni det kommer att dyka upp?

    Om inte, är jag återbetalningsskyldig trots att det finns bevis på att jag lämnat in hans försändelse?

    #129659
    Parvelito
    Deltagare

    @Andy_G 27212 wrote:

    Tror ni det kommer att dyka upp?

    Om inte, är jag återbetalningsskyldig trots att det finns bevis på att jag lämnat in hans försändelse?

    Det ligger säkert hos utlämningsstället, men de orkar inte leta, så jag ser chansen till kanske 50% att det dyker upp.

    Och ja, du är ansvarig för att försändelsen når kunden.

    #129660
    Andy_G
    Deltagare

    @Parvelito 27215 wrote:

    Det ligger säkert hos utlämningsstället, men de orkar inte leta, så jag ser chansen till kanske 50% att det dyker upp.

    Och ja, du är ansvarig för att försändelsen når kunden.

    Ringde till utlämingsstället och pratade med en dam som letade ihjäl sig, hon hittade absolut ingenting. Kan det ha kommit på villovägar?

    Är det verkligen så att jag är ansvarig, trots att jag skött min del och överlämnat hans försändelse till posten? Det är ju uppenbarligen posten som slarvat så det känns ju som att felet ligger hos dem och inte mig.

    Står på mina köpvillkor att vi inte ansvarar för postens hantering, men det kanske inte spelar någon roll i detta fall?

    #129662
    bloggus
    Deltagare

    @Andy_G 27216 wrote:

    Är det verkligen så att jag är ansvarig, trots att jag skött min del och överlämnat hans försändelse till posten? Det är ju uppenbarligen posten som slarvat så det känns ju som att felet ligger hos dem och inte mig.

    Står på mina köpvillkor att vi inte ansvarar för postens hantering, men det kanske inte spelar någon roll i detta fall?

    Ja, du kan inte avsäga dig ansvaret på något sätt, när det kommer till konsumentlagen. Du är ansvarig fram till att kunden har fått paketet.

    #129664
    Andy_G
    Deltagare

    @bloggus 27218 wrote:

    Ja, du kan inte avsäga dig ansvaret på något sätt, när det kommer till konsumentlagen. Du är ansvarig fram till att kunden har fått paketet.

    Så egentligen kan en kund bluffa och få rätt hur enkelt som helst genom att ha konsumentlagen på sin sida?

    #129665
    bloggus
    Deltagare

    @Andy_G 27220 wrote:

    Så egentligen kan en kund bluffa och få rätt hur enkelt som helst genom att ha konsumentlagen på sin sida?

    Ja. Därför skickar en hel del av oss fullt spårbart och använder t.ex. Schenker eller DHL, för att komma ner till rimliga kostnader.

    #129668
    Andy_G
    Deltagare

    @bloggus 27221 wrote:

    Ja. Därför skickar en hel del av oss fullt spårbart och använder t.ex. Schenker eller DHL, för att komma ner till rimliga kostnader.

    Jävligt tråkigt att höra, lagstiftningen är ju mycket ologisk eftersom det är posten som slarvat bort det, inte min firma.

    DHL är ju svindyrt och det är helt omöjligt att använda sig av det när man säljer hälsokost som jag. 😡

    Kan inte se någon som helst logik i att jag är ansvarig när jag bevisligen har lämnat in paketet till ett fraktbolag och har bevis på detta.
    Ett skrymmande varubrev borde vara mer spårbart än så kan jag tycka.

    #129670
    Jacob B
    Deltagare

    @Andy_G 27224 wrote:

    Jävligt tråkigt att höra, lagstiftningen är ju mycket ologisk eftersom det är posten som slarvat bort det, inte min firma.

    DHL är ju svindyrt och det är helt omöjligt att använda sig av det när man säljer hälsokost som jag. 😡

    Kan inte se någon som helst logik i att jag är ansvarig när jag bevisligen har lämnat in paketet till ett fraktbolag och har bevis på detta.
    Ett skrymmande varubrev borde vara mer spårbart än så kan jag tycka.

    Som kund skulle det självklart kännas ologiskt om inte e-handlaren vore ansvarig att varorna kommer fram med det fraktbolag som e-handlaren valt. Däremot kan man tycka Varubrev borde vara försäkrade.

    Jag är i övrigt less på Varubrev och allt strul det innebär med kollinummer som inte ger någon träff osv osv..

    #129672
    bloggus
    Deltagare

    @Andy_G 27224 wrote:

    DHL är ju svindyrt och det är helt omöjligt att använda sig av det när man säljer hälsokost som jag. 😡

    Är det något du kollat upp eller bara antar?

    Sök på pluskontot på forumet och läsa mer. De flesta betalar ca. 39 kr + några kronor till + moms för paket upp till 3 kg.

    #129673
    Sandblom
    Deltagare

    @Andy_G 27224 wrote:

    Jävligt tråkigt att höra, lagstiftningen är ju mycket ologisk eftersom det är posten som slarvat bort det, inte min firma.

    DHL är ju svindyrt och det är helt omöjligt att använda sig av det när man säljer hälsokost som jag. 😡

    Kan inte se någon som helst logik i att jag är ansvarig när jag bevisligen har lämnat in paketet till ett fraktbolag och har bevis på detta.
    Ett skrymmande varubrev borde vara mer spårbart än så kan jag tycka.

    Självklart är det ju du som e-handlare som ska se till att kunden får sin beställning. Hur många tror du annars skulle handla på nätet om företaget inte behöver bry sig om paketet kommer fram eller ej och bara kan skylla på speditören.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.