Plus Forum E-handelsforumet Logistik Försvunnet varubrev

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #129674
    Andy_G
    Deltagare

    @Sandblom 27230 wrote:

    Självklart är det ju du som e-handlare som ska se till att kunden får sin beställning. Hur många tror du annars skulle handla på nätet om företaget inte behöver bry sig om paketet kommer fram eller ej och bara kan skylla på speditören.

    Det är ju skillnad på brev med eller utan kollinummer. Om jag som kund handlade från en webbshopp och fick ett kollinummer, samt SMS-avisering från posten att mitt paket var på väg så skulle jag inte skälla på webbshopppen.

    Jag hade insett att det var posten som hade strulat bort det.

    Annat är det dock om jag inte hade hört ett knyst och inte ens fått kolli/SMS-avisering.

    För min kund har till och med sagt det att han fick en SMS-avisering från posten att det var inlämnat och påväg till honom.

    Förstår du mitt resonemang?

    #129675
    pyhobby
    Deltagare

    Andy, det är bara bita i det sura äpplet tyvärr. Men det är av yttersta vikt att kunderna kan känna sig trygga vid näthandel. Jag skulle aldrig handla från en butik som frånsäger sig sitt ansvar, tror att många känner samma rädsla som mig. Så ett tips i alla välmening är att direkt ändra era köpvillkor då ni faktiskt inte har lagen på er sida. Dessutom kommer ni tjäna på att inte frånsäga er något ansvar, då jag är ganska säker på att ni tappar kunder på detta idag.

    Det finns sannerligen roligare saker att syssla med än försvunna paket.

    #129676
    Parvelito
    Deltagare

    @Andy_G 27231 wrote:

    Förstår du mitt resonemang?

    På de senaste 25.000 skickade försändelserna med Posten, vanliga brev utan spårbarhet, har de klantat bort mindre än ett per 1000 skickade. När det gäller brev som kommer i retur oförklarligt, stora brev som kan ta en vecka på sig att aviseras etc så är felfrekvensen högre, men de som försvinner i tomma intet är få.

    Se det som 0,1% i extra drivmedelstillägg eller något sådant, och le och var glad mot kunden.

    #129681
    Andy_G
    Deltagare

    Har kunden rätt att kräva återbetalning då eller kan jag skicka honom en ny vara och på så sätt bli kvitt honom enligt lagarna som finns?

    Måste börja läsa på mer, fast jag lär mig allt eftersom…

    Det som är så tråkigt är att det är min största beställning någonsin, med ett värde över 700 KR.

    #129682
    Lastbryggan
    Deltagare

    @Andy_G 27238 wrote:

    Har kunden rätt att kräva återbetalning då eller kan jag skicka honom en ny vara och på så sätt bli kvitt honom enligt lagarna som finns?

    Även om du skickar den igen kan ju kunden alltid skicka tillbaka beställningen och åberopa öppet köp.
    I det läget har du inte bara förlorat den försvunna försändelsen, du måste även återbetala hela ordervärdet inkl. frakt till kunden.

    Försök inte bli kvitt honom som du skriver. Vänd på det och ge honom en bra service och skicka beställningen en gång till (med spårning) och förklara att du självklart gör allt för att han skall bli nöjd. Han kommer då att tycka att du är seriös och förhoppningsvis beställa hos dig igen.

    Bara att gilla läget, shit happens. En del av spelets regler.
    Och det är inte sista gången du hamnar i denna situation heller, det kan jag lova.

    #129692
    Richie72
    Deltagare

    Det som är så tråkigt är att det är min största beställning någonsin, med ett värde över 700 KR.

    Bestäm ett värde där du alltid skickar REK. Slipper du det här.

    #129694
    Joel
    Deltagare

    Det som är så tråkigt är att det är min största beställning någonsin, med ett värde över 700 KR.

    Vi har satt en gräns vid 500 kr för varubrev, resten skickas som spårbart MyPack eller REK.

    Med en marginal på ~ 50% så innebär det att man kan förlora som mest 250 kr på ett borttappat brev hos Posten.

    #129708
    Sandblom
    Deltagare

    @Andy_G 27231 wrote:

    Det är ju skillnad på brev med eller utan kollinummer. Om jag som kund handlade från en webbshopp och fick ett kollinummer, samt SMS-avisering från posten att mitt paket var på väg så skulle jag inte skälla på webbshopppen.

    Jag hade insett att det var posten som hade strulat bort det.

    Annat är det dock om jag inte hade hört ett knyst och inte ens fått kolli/SMS-avisering.

    För min kund har till och med sagt det att han fick en SMS-avisering från posten att det var inlämnat och påväg till honom.

    Förstår du mitt resonemang?

    Nej det funkar inte så.

    Hade du skickat det som REK vilket är försäkrat upp till 5000 kr så är det ju bara att kräva värdet på paketet av posten men du valde att skicka det som varubrev så det är bara att bita i äpplet och skicka ett nytt paket till kunden.

    #129758
    Jeff
    Deltagare

    @Andy_G 27224 wrote:

    Jävligt tråkigt att höra, lagstiftningen är ju mycket ologisk eftersom det är posten som slarvat bort det, inte min firma.

    Måste tyvärr stämma in i kören med det övriga.

    Du har ju absolut en poäng i det du säger, Men det är dock din firma som har valt att använda ett av de billigaste transportsätten och då valt bort att få försändelsen försäkrad eller spårningsbar.

    ps. Hoppas det är dyra grejer du har skickat med tanke på hur mycket tid (läs: pengar) du har lagt ner på problemet ;)

    #129770
    Tian
    Medlem

    Viktigt att göra reklamationer på posten.se för alla “fel” de gör.
    Annars tror de ju att de gör ett bra jobb.
    Även om man inte kan få ersättning för annat än rekommenderade försändelser kan man ju göra en reklamation om “vykortet” inte kommer fram.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.