Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur växer man?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #144082
    Dan
    Deltagare

    Fast det kan kosta pengar att flytta.

    Sist vi flyttade var vi tre ordinarie personal och 4 inhyrda extra under lör sön. Vi flyttade fredag-söndag och hann inte allt utan höll pĂ¥ med ganska mycket röjande ända in i slutet av följande vecka.

    För att flytta idag vill jag inte ens tänka pĂ¥ hur mycket gubbar och tid det kommer ta. Det kommer närma sig en punkt där det inte gĂ¥r att göra pĂ¥ en helg.

    Sen kostar det en del att hyra lastbil, ha personal inhyrd pĂ¥ helger osv. Kanske inte 100 papp för oss sist men om man väger in hur smärtsamt och jobbigt det var sĂ¥ kosta det närmare 100 miljoner kändes det som ;)

    #144083
    danielandersson
    Deltagare

    Det är sant.. jag tänker att personalen jobbar gratis, men det gör dom ju tyvärr inte :-/

    Och ja, flytta suger hĂ¥rt.

    #144085
    pyhobby
    Deltagare

    Dan, jag tycker helt klart du ska gĂ¥ efter den känslomässiga kostnaden. Nästa gĂ¥ng det blir flytt sĂ¥ fixar jag allt för halva priset, alltsĂ¥ 50 miljonas:)

    Vi gĂ¥r ocksĂ¥ i flyttankar, vi inser att vi begränsas kraftigt av vĂ¥rt lilla utrymme. Lager och ”kontor” ryms pĂ¥ 12 ynka kvadrat. Allting blir mer tidskrävande när man har för lite plats. Minst en gĂ¥ng i veckan behöver vi stuva om pĂ¥ nĂ¥got vis för att fĂ¥ rimlig plats.

    När man växer vill man inte hĂ¥llas tillbaka av att väggarna kryper närmre:(

    #144091
    Macondax
    Deltagare

    @mephisto73 42989 wrote:

    (1) – vid vilken omsättning skaffade ni lokal? Hur stor lokal och vad kostade den?
    (2) – vid vilken omsättning anställde ni, om alls?
    (3) – hur finansierade ni större varulager, genom att ”spara” ihop till det eller genom lĂ¥n/extern finansiering?

    1 – Vi gĂ¥r i flytt-tankar, och dĂ¥ befinner sig omsättningen mellan 2-4M (2011: 2M, 2012: ser ut mot 4M). Dock tycker jag inte att det är omsättningen som skall sätta tidpunkten för flytt, utan det handlar om när det är trĂ¥ngt i den lokal man befinner sig i idag (vi har exempelvis 20 kvm lager idag, vilket är väldigt trĂ¥ngt!).

    Flytt kommer ske till ~200 kvm, med en mĂ¥nadskostnad nĂ¥gonstans mellan 12-15K per mĂ¥nad (inkl. hyra, värme, bredband, larm, försäkringar etc). Avtal är dock inte skrivet ännu.

    2 – I dagsläget finns det inga extra anställda. Jag ser inte den punkten ännu, när man själv inte kan hantera sĂ¥väl beställningar som kundservice, produktuppdateringar och bokföringen själv. Ă…ter igen, sĂ¥ handlar det om när man anser sig inte längre ha tid att prestera resultat inom alla omrĂ¥den, dĂ¥ är det dags att anställa.

    3 – Rakt igenom organiskt, utan nĂ¥gra typ av lĂ¥n eller checkkrediter. Det handlar om att försöka hĂ¥lla ner omkostnaderna sĂ¥ gott det gĂ¥r, se över löneuttag och andra förmĂ¥ner. Det gĂ¥r att bygga kapital utan att lĂ¥na, men det tar tid. 2007 när jag startade satsade jag 1500:- skattade pesetas, idag finns det ~250K pĂ¥ företagets bankkonto, och ett varulager om ungefär samma summa.

    #144102
    mephisto73
    Deltagare

    Tack för alla fascinerande berättelser. Jag själv kommer köra 3pl ett tag framöver för att se hur det funkar.

    Till hösten fĂ¥r vi se om det blir att ta lĂ¥n eller om man ska fortsätta organiskt.
    :)

    #144156
    NO LINGO
    Deltagare

    Hönan eller ägget, vad kommer först – kostnad eller intäkt? Entreprenörens ständiga moment 22… Jag har själv inte blivit klok pĂ¥ hur man ska resonera. I mitt fall sĂ¥ har jag valt att prioritera säljkostnader före adminkostnader. Men till slut sĂ¥ stĂ¥r man som sagt i ett vägval och mĂ¥ste välja.

    Entreprenörens moment 22 – NO LINGO

    #144157
    Lastbryggan
    Deltagare

    Till er som gĂ¥r i flytt-tankar kan jag rekommendera att anlita en flyttfirma.

    Vi flyttade till nya lokaler för snart 3 Ă¥r sedan och jag bestämde mig tidigt för att inte lyfta en enda pinal. En total genomgĂ¥ng med flyttfirman om hur jag ville att allt skulle packas ner och i vilken ordning jag ville ha hyllorna och hyllornas innehĂ¥ll flyttat.

    Jag bestämde att ”DVD-väggen” pĂ¥ ca 13000 filmer skulle packas ner sektion för sektion och sättas upp i exakt samma ordning pĂ¥ nya lagret. PĂ¥ nya lagret hade jag förberett med nya kompletterande hyllor sĂ¥ allt eftersom flyttfirman kom med nya sektioner hann vi (3-4 pers) packa upp dem pĂ¥ redan förutbestämda hyllor.

    Vi pĂ¥började flytten efter sista ordern pĂ¥ en torsdag kl.13 och fredag kväll vid 18-tiden var flyttfirman klara, dĂ¥ hade vi hela helgen pĂ¥ oss att fĂ¥ upp allt inför mĂ¥ndagens packande.

    Totalt var flyttfirmans faktura pĂ¥ drygt 16000kr (4 pers) och jag Ă¥ngrar inte en sekund att jag anlitade dem. (Westflytt)

    Hade ett gammalt fotoalbum pĂ¥ hur nya lagret blev till här flytt

    #144158
    Joel
    Deltagare

    NĂ¥gra efarenheter som vi har dragit pĂ¥ oss under resan:

    Större lokal = Större intäkter
    MĂ¥nga ser en lokal som en stor investering som innebär högre kostnader, men för oss innebar det en omsättningsökning med nästan 200% vilket gjorde att även om kostnaden blev högre sĂ¥ ökade vi intäkterna rejält (betydligt mer än kostnaden), vilket inte hade varit möjligt i den gamla lokalen. För att inte tala om effektiviseringen som det oftast innebär med större ytor att röra sig pĂ¥.

    Fler anställda = Större intäkter
    Samma sak gäller att anställa. Jag hĂ¥ller med övriga att man verkligen skall försöka göra sĂ¥ mycket som möjligt själv innan man anställer. Men generellt sĂ¥ betalar sig den nya anställde sin egen lön ganska snabbt, eftersom man fĂ¥r mer gjort och till ett bättre resultat (om man gjort en korrekt rekrytering vill säga). Mer gjort och bättre gjort innebär nästan alltid högre försäljning.

    Anställ med anställningsstöd
    Den första arbetssyssla man brukar behöva hjälp med (förutsatt att man kör eget lager) är pack&plock. Det är sjukt trĂ¥kigt (tycker jag iaf) och tillför inte mig nĂ¥got annat än arbete. Till att göra denna hyfsat enkla uppgift krävs det ingen universitetsexamen. Mitt rĂ¥d är därför att försöka att hitta nĂ¥gon du kan anställa med anställningsstöd. Stöden ser lite olika ut och varierar i storlek.

    * FAS3 – Du fĂ¥r betalt ~5000 kr/mĂ¥nad för att ta emot nĂ¥gon som jobbar Ă¥t dig
    * Lönebidrag – Personen har nĂ¥gon form av arbetsnedsättning (kan vara en kroppsskada/handikapp eller psykiskt). Lönebidrag utgĂ¥r med 60-90%.
    * Nystartsjobb – Om du anställer nĂ¥gon som har varit arbetslös länge kan du fĂ¥ nystartsjobb-bidrag. Bidraget utgĂ¥r med 1x eller 2x arbetsgivaravgiften och under lika lĂ¥ng tid som arbetstagaren varit arbetslös (max 5 Ă¥r dock).

    Det är trĂ¥kigt att flytta
    Om du ser att du inom det närmaste Ă¥ret har ett behov av 200 kvm, försök dĂ¥ hitta en lokal pĂ¥ 400 kvm. Det är sjukt trĂ¥kigt att flytta (som andra vittnat om här i trĂ¥den) sĂ¥ passa därför pĂ¥ att flytta till en lokal som är större än det behov ni har idag. PĂ¥ sĂ¥ sätt slipper ni flytta igen om 12 mĂ¥nader. Ett alternativ kan ocksĂ¥ vara att flytta dit ni har möjlighet att expandera (t.ex genom att bygga till eller ta över lokaler bredvid).

    Vill du växa snabbt – ta lĂ¥n – men med lĂ¥g ränta
    Jag hĂ¥ller med Berra och Göran Persson, Den som är satt i skuld är icke fri. Men ska du hela tiden växa organiskt sĂ¥ kommer det att ta lĂ¥ng tid att komma nĂ¥gonstans. Vi började med 1 milj i kapital och utan det hade vi aldrig omsatt 2 milj första Ă¥ret, och 6 milj Ă¥ret därpĂ¥. Istället för att gĂ¥ till banken sĂ¥ försök att hitta alternativa finansiärer, kanske nĂ¥gon släktmedlem har mycket pengar och kan tänka sig lĂ¥na ut till lĂ¥g ränta? Eller nĂ¥gon av vĂ¥ra statliga institutioner (ALMI t.ex).

    Titta pĂ¥ mĂ¥nga lokaler innan du bestämmer dig
    Ă„r det läge att flytta frĂ¥n garderoben hemma till en riktig lokal sĂ¥ skulle jag rekommendera att titta pĂ¥ en källarlokal i nĂ¥gon bostadsrättsförening eller hyreshus. De ligger oftast pĂ¥ väldigt förmĂ¥nliga hyror (120 kvm för 3000 kr inkl värme är inte ovanligt). Men är du redan där och letar nĂ¥got större sĂ¥ leta länge och välj noggrant. Se till att du kommer bra överens med hyresvärden innan och kräv att de anpassar lokalen efter era behov (det är standard!). Och glöm inte bort att en rejäl port (eller ännu hellre lastbrygga) är ett krav!

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men det var lite spontana reaktioner :)

    #144450
    mephisto73
    Deltagare

    Joel, tack för ovärderliga rĂ¥d och tips frĂ¥n dina erfarenheter.

    #144757
    Thomas THL
    Deltagare

    Inga Stockholmspriser (inkl. förorter) pĂ¥ dom hyrorna som ni refererar till :(

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 30 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.