Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Medias betydelse för din försäljning

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #111700
    Dan
    Deltagare

    Jag är nog med en gång i veckan i snitt i olika tidningar skulle jag gissa, men vet inte om det ger så mycket i reella orders, däremot hoppas jag det ger varumärkesbyggande effekt.

    Som tidigare nämnt spelar produkten och dess pris samt mediat stor roll i utfallet. Mitt bästa resultat fick jag när jag var med i Aftonbladet söndag med MonKeys som är billiga och väldigt “lätta att förstå” av bilden i tidningen. Tror jag sålde 300 ex tack vare artikeln, men det är ju bara 15-20 papp i och för sig, men det var gratis :)

    ps. Väldigt fin artikel Joel, som gjorde en glad! (Kuriosa: Min mamma jobbade också hos mig fram tills den siste maj i år och hon heter också Eva) ds.

    #111701
    Lastbryggan
    Deltagare

    I vår bransch kan artiklar om sexleksaker få en otrolig effekt, i synnerhet på de produkterna som får många getingar och PLUS i Expressen resp. Aftonbladet.

    Vi brukar inte känna av effekterna i samband med repotage i ex. Amelia, VR, Tara, Moore och andra veckotidningar.

    Men just när det är något i t.ex. söndagsbilagor etc. så kommer oftast en jätteförsäljning som sagt och då gäller det att vara vaken och se till att man har fulla lager.

    Tonguejoy vintern 2005/2006
    Jag fick erbjudande att köpa in denna tungvibrator i december 2005 men tackade nej då jag inte trodde att någon ville betala äver 600kr för en liten vibrator att ha på tungan. I januari tog jag del av en pressrelease och fick info om att den skulle vara med i Expressen. Beställde hem 24st och 2 dagar efter söndagsbilagan fick jag beställa nya. Jag hann sälja över 100 st innan första kollega i Sverige lyckades få tag på den :)

    Dolfinger November 2006
    Dolfinger (en vibrerande delfin att ha på snorren) var med i Expressen november 2006 och fick 5 getingar. Detta är en produkt som jag haft i lager sedan 2005 och sålt 2-5/månaden. Jag hade 15-20st i lager när repotaget var och dessa såldes slut på några timmar. Måndag morgon ringer jag de svenska grossister som hade den och köpte hela deras lager på ett 100-tal Dolfinger totalt. Samma frekventa försäljning pågick hela veckan och i slutet av veckan ringde jag vår holländska leverantör och köpte även allt de hade i lager. Effekten av detta var att i December var vi enda butik i Sverige som hade den i lager eftersom den var slut överallt :) Under hela 2005 sålde vi 48st, de 3 sista månaderna 2006 sålde vi 206st, 2007 sålde vi 243st Dolfinger. (Nu är den nere på “normal nivå” igen.)

    Vortex våren 2007 (fiasko)
    Sugen på sex ? här är hjälpen | Relationer | Wendela | Aftonbladet
    Med färskt minne om Dolfingern läste jag en artikel i Aftonbladet om ett munstucke att sätta på dammsugaren. Snabbt som attan ringde jag tillverkaren i USA och flög hem 96 munstycken. Under resten av 2007 sålde jag 3 munstycken. 2008 var försäljningen otroliga 5st. Är det nån som vill köpa dammsugarmunstycken så hojta till!

    Butterfly Kiss våren 2009
    Denna massagestav var med i Aftonbladets test och fick full pott. Samma hysteri som med Dolfinger. Den sålde extremt bra och de flesta shopparna hade slut på den. Den fanns inte heller hos några grossister då det var en shop i Sverige som köpt in alla 1008 st som var beställda och på väg till Europa :)

    Fingervibratorer våren 2010
    Repotage om fingervibratorer i Aftonbladet gjorde att försäljningen steg en del på de som fått bra betyg. Dessvärre ingen grym effekt och det tror jag beror på att repotaget var PLUS-tjänst på webben.

    Dessa exempel är vad jag kommer på så här i all hast och helt klart är att vi får ofta mycket positiva reaktioner på dessa tester.
    // Mats

    #111723
    Joel
    Deltagare

    @Dan 7134 wrote:

    ps. Väldigt fin artikel Joel, som gjorde en glad! (Kuriosa: Min mamma jobbade också hos mig fram tills den siste maj i år och hon heter också Eva) ds.

    Tack Dan. Det är verkligen en win-win situation där jag kunnat anställa någon som jag verkligen litar på och som jag vet gör ett bra jobb, till ett kraftigt reducerat pris (nystartsjobb). Att hon dessutom är min mamma som har varit arbetslös i många år och nu äntligen fått något meningsfullt att göra om dagarna, är förstås ett stort plus :)

    #111724
    Emil
    Deltagare

    Verkligen beundransvärt av dig Joel. Jag hoppas att jag också kan anställa mamma med min nya shop, fast det kommer att bli svårt. Det tar tid att få igång försäljning och jag kommer att ge mig in i en väldigt konkurrensutsatt branch.

    Media har tyvärr inte haft någon större effekt på min försäljning, bortsett kanske från Aftonbladet och Expressen.

    Jag kan berätta hur det var första gången för oss, för många år sedan. Vi hade en lokaltidning (eller kanske det heter regional) i samma byggnad som oss så när sajten var klar knallade jag helt enkelt in dit och presenterade mig och berättade om vår shop. Journalisten tyckte det var intressant och hon gjorde senare ett reportage om oss. Samma morgon som tidningen kom ut så ringde radion och min f.d kompanjon fick vara med live i radion (själv var jag utomlands vid tillfället). När jag kom tillbaka ville P3 göra ett reportage. Jag fick reda på det när jag var på väg hem från flygplatsen. Kompanjonen ville inte vara med i radio igen så jag åkte direkt till kontoret med kraftig jetlag för att bli intervjuad. Det gav dock inte mycket. P3 var hårda med att inte marknadsföra något. Tidningen gav en del köp, bla en del journalister…

    Vill inflika på det Parvelito sa. Många “Journalister” vill i princip ha färdig text och bilder så att dom kan klippa och klistra så försök förbereda allt. Många vill helst inte göra någon research alls, även om det bara innebär att skriva in ett ord på google och kolla av resultatet. Ofta har dom tajt deadline och problem att fylla sidorna så kanske därav brist på research. Det händer ofta att om dom vill ha med någon produkt så måste jag fixa högupplösta bilder inom några timmar.

    #111729
    Mony
    Deltagare

    OT (off topic)

    @Lastbryggan 7135 wrote:

    Dolfinger November 2006
    Dolfinger (en vibrerande delfin att ha på snorren) var med i Expressen november 2006 och fick 5 getingar. Detta är en produkt som jag haft i lager sedan 2005 och sålt 2-5/månaden. Jag hade 15-20st i lager när repotaget var och dessa såldes slut på några timmar. Måndag morgon ringer jag de svenska grossister som hade den och köpte hela deras lager på ett 100-tal Dolfinger totalt. Samma frekventa försäljning pågick hela veckan och i slutet av veckan ringde jag vår holländska leverantör och köpte även allt de hade i lager. Effekten av detta var att i December var vi enda butik i Sverige som hade den i lager eftersom den var slut överallt :) Under hela 2005 sålde vi 48st, de 3 sista månaderna 2006 sålde vi 206st, 2007 sålde vi 243st Dolfinger. (Nu är den nere på “normal nivå” igen.)

    Jag var på ett erotika homeparty med en 20 tjejer. Då var det en tjej som tog upp delfinen och pratade mycket varmt om den. Tjejen som hade partyt sållde slut på alla hon hade ;)

    Så mun-mot-mun går tydligen väldigt bra det med, hehe

    #111761
    Honken
    Deltagare

    Har blivit kontaktad av Digital World. Störst i Sverige på nya heta produkter – En del av IDG.se som vill låna en lampa för recension…får se om det kan ge en liten “puff”.
    Den finns ju inte i lager förrän slutet av juli, klart att det är bromsklots.

    #111769
    sailorcap
    Deltagare

    Honken: Kul! Håller tummarna!

    #111803
    Thomas THL
    Deltagare

    Januari 2009 gjorde testfakta.se ett test på takboxar och “min” takbox blev “överlägset bäst i test 5/5”.

    Aftonbladet tog upp testen och tjong – order på 14 boxar låg i inkorgen på morgonen.
    Jag visste själv inte om testen och var tvungen att googla mig fram till orsaken för alla ordrar. :)
    Det var en bra morgon :)

    Visst funkar det!

    /Thomas

    #111804
    Honken
    Deltagare

    Viss är det häftigt att media har sån genomslagskraft och inverka på människor.
    Undra vad en förstasida på Aftonbladet eller Expressen skulle ge…man kan ju drömma om tanken i alla fall. Kul att höra att så många kännt av medias makt på ett positivt sätt, sen kan det väl naturligtvis bli negativt också.

    #111837
    jpettersson
    Deltagare

    Visst är det skoj då man “märker” försäljningsmässigt att det hänt något. Vi är relativt nystartade så att finnas med på aftonbladet eller expressen har vi inte hunnit med än;)

    Vi har dock lyckats komma med i tidningen “Aktivt Skogsbruk” (ca 30 000 läsare) med vår sekatör från Joseph Bentley. Vi kunde därefter se att vi fick ett antal direktare som lade i en sekatör i varukorgen och sedan direkt gick till kassan. Alla dessa köpare var 50+ män. Det kanske skall tilläggas att vi mestadels har kvinnliga köpare och som har en mycket större tendens att “kika” runt i butiken.

    MVH
    jpettersson

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.