Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Ny webbshop, förslag till förbättring motages tacksamt!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #122919
    Caroline
    Deltagare

    Jag måste säga att jag ryggar direkt när jag läser era köpvillkor som är ganska “aggressiva” (om man kan uttrycka det så..) Det står att det tillkommer 52kr för frakt och exp.avg. på alla ordrar.. Så om jag då väljer fraktalternativ Posten, blir då frakt+exp.avg. 109+52 kr? Och faktura är troligen det jag skulle välja om jag skulle köpa en klocka för 2000 kr i en ny webbutik, men med en fakturaavgift på 89 kr (!!) skulle jag nog leta upp klockan någon annanstans…

    Edit: Lite tråkigt är också att det kommer upp en säkerhetsvarning på min PC för varje sida jag klickar på i butiken, det gör att man inte blir så sugen på att betala med direktbetalning eller kort.. kanske är det något som löser sig när ni går live?

    #122926
    Peleee
    Deltagare

    Tackar för bra respons!

    Caroline, utveckla gärna “aggresiva”, det är det sista vi vill vara!

    Nu kanske jag vart otydlig i köpvillkoren?! Då frakten är alltid endast 52:- om man väljer att skicka med Schenker. Inga ytterliggare avgifter. Uppfattade du det som att det kostade 52:- + frakten?

    Sen om man väljer att skicka med posten blir det dyrare (men schenker finns sverige runt, så de flesta borde välja detta alternativ eller?)

    Håller med dig ang faktura köpet, tror många kommer handla på faktura då vi är en nystartad butik. Men också pga att vi är en nystartad butik så blir kostnaderna för till ex faktura högre vår faktiska kostnade är faktiskt runt 89:- på ett snittköp på 2500:-

    Vad anser ni är en lämplig fakturakostnad?

    Hmm, säkerhetsvarningar? Ingenting jag upplevt, det ska givetvis inte finnas! Är det på alla sidor eller bara på specifika? Är det flera som upplever detta?

    #122927
    Nonkan
    Deltagare

    Det är fel på länken i sidfoten, den går till en lokal sida.
    file:///C|/Users/PREAB/Documents/Klockkungarna/Hemsida%202/INC/http://www.klockkungarna.se/

    #122928
    Parvelito
    Deltagare

    Ju mer jag analyserar webshopar över lag, desto mer tror jag att en lista med tillkommande avgifter skrämmer många fler, än de pengar man kan tänkas tjäna på det. Eftersom det inte precis är 200-kronorsklockor ni säljer skulle ni kanske fundera på att ha allt inkl frakt och fakturaavgift. (Betalar jag med Payson, Paypal eller kontokort så är avgifterna för er på ett köp på 2500kr i stil med vad en faktura sägs kosta er).

    Vad gäller frakten, så fundera över om inte Rekommenderat Brev med Posten kan vara något för er. Kostar 79kr inkl moms för en försändelse upp till 250 gram. Snabbt, spårbart & försäkrat upp till 5000kr.

    #122929
    pyhobby
    Deltagare

    Angående fakturaavgiften.

    Jag håller med, 89kr känns mycket.

    Samtidigt, räknar ni med en snittorder på 2500kr så kanske det spelar mindre roll. En fakturaavgift på 89kr känns ju direkt tokhög för en order på 200kr exempelvis, men det blir ju annorlunda med större beställningar såklart.

    “vår faktiska kostnad är faktiskt runt 89:-“

    Tänk även på när en kund som handlar för 2500kr väljer kortbetalning, då kostar det er 78kr (förutsatt att ni använder Paysons standardvillkor)

    Jag tror att ni tjänar på en lägre fakturaavgift, ex. 29kr då blir fortfarande faktura ett billigare alternativ för er än kortbetalning och ni riskerar inte att tappa fakturakunder på samma sätt som om ni kör 89kr. Om ni kör 89kr tror jag även det finns en “risk” att fler väljer kortbetalning, vilket ni också förlorar på då ni inte kan ta någon avgift för detta betalsätt.

    Det är mycket att tänka på innan start, lycka till med allt!

    #122930
    Caroline
    Deltagare

    Hej igen!

    Jag ska försöka förklara vad jag menar med “aggressiva” köpvillkor :)
    Detta är de första meningar som man möts av:

    “Köpevillkor
    För att få handla på klockkungarna.se måste du ha fyllt 18 år, annars krävs enligt regler målsägandes tillåtelse till köpet. På samtliga ordrar tillkommer 52 kr i frakt och expeditionsavgift.”

    Här står det att det tillkommer 52 kr i frakt och exp.avg på samtliga ordrar..

    “Priser och betalning
    Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter och moms. Det tillkommer fraktavgift på 52 kr per paket.”

    Här står att det tillkommer fraktavgift på 52 kr per paket..
    Man börjar undra vad det är som gäller, varför står det två gånger? :confused:

    “Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
    Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.”

    Mer betalnings- och fraktvillkor i kundvagnen.. hjälp, hur många villkor finns det? Tänk om jag missar något och det läggs på någon fet avgift utan att jag sett det..?

    Detta är ett exempel på min reaktion och den reaktionen vill man inte få hos sina kunder. Jag känner mig osäker på vad som gäller. Ni behöver vara tydligare med de avgifter som ingår, gärna uppe i headern eller någonstans där det syns hela tiden. Skriv köpvillkoren så att kunden känner att det är något positivt för henne/honom, inte att allt som står där är till för att skydda säljaren.

    Ja, jag får en säkerhetsvarning för varje grej jag klickar på i butiken.. kanske har en överbeskyddande dator ;)

    Om man missar att skriva in antal innan man klickar på köp hamnar den inte i varukorgen.. kanske kan du ha antal 1 som standard och så kan man ändra om det behövs?

    #122931
    Peleee
    Deltagare

    Kul att du hänger med och kommenterar Parvelito, får mkt bra respons från dig!

    Inte tänkt på det sättet tidigare, men som ni säger så tjänar man faktiskt på att sälja på faktura istället för på kort. Då paysons normala kortkostnad ligger nånstans på 3%+ 3 kr.

    Har mer och mer börjat fundera på ett “frifrakt” alternativ då jag tror det kan ge som du sa Parvelito mindre tillägsavgifter och mindre motsägelser för köparen.

    Sammanfattningsvis borde ett alternativ som “frifrakt” och faktura avgift mellan 29-49 vara det bästa alternativet för oss. Då skrämer vi heller inte bort kunderna, med massa tillägsavgifter.

    Tackar för responsen Pyhobby, väldigt mycket att tänka över, och många många sena kvällar. Det jobbigaste är att hålla koll på samtliga delar samtidigt: webbshop, säljande argument, produkter, seo, betalningsalternativ, facebook osv,osv.

    Caroline, tackar för din respons! Ser nu hur du menar, ska genast ge mig i kast för att skriva om detta!

    Ang antal varor så håller jag på att fixar det för tillfället. Ska vara förifyllt 1 vara så att man bara behöver klicka på köp knappen.

    Är det några fler som får säkerhetsvarningar?

    Fortsätt gärna med flera kommentarer!

    #122935
    Andreas
    Deltagare

    Har ni så små marginaler att ni drar i backen om ni bjuder på “gratis” faktura.

    Själv erbjuder jag faktura utan någon tilläggskostnad. Okej jag kanske förlorar lite på den affären mot andra betalalternativ, tillika inger det förtroende åt kunden. Alla vågar inte betala höga summor, utan är rädda att bli blåsta och vänder sig till någon annan istället.

    Man måste alltid ta och överväga vad man är beredd att erbjuda för att kunden köper ifrån dig istället en från din konkurrent. Jag har gjort nästan “noll-affär” när man ser till vinst. Men har istället fått en nöjd kund, en levande reklampelare.

    Tillika tycker jag att er prisgaranti med ytterligare 100kr rabatt bara låter dumt. 100 kr är ju nästan ingenting i pengar, tycker den kompensationen är otillräcklig. Erbjud istället en fast rabattsumma på exempelvis ytterligare 5% eller släng med någon trevlig överraskning.

    Tror ni jobbar med större marginaler en 20%, annars så har ni nog svårt att överleva i längden, tyvärr!

    #122936
    Peleee
    Deltagare

    Hej Andreas!

    Tackar för svar, roligt att diskutera själva affärerna och inte bara webbshoppen också. Som sagt marginalen går upp och ner, vi kommer lägga en faktureringsavgift på 29:- istället som vi skrev om tidigare här.

    Kan nog desvärre inte hålla med dig om prisgarantin, 100kr rabatt på en klocka för 1000:- är ändå 10%. Nu har vi ju iofs större snittköp än det. Prisgarantin är också till för att få kunden att känna att vi är billigast. För det är vi på samtliga klockor i sortimentet.

    Men släng gärna in lite fler kommentarer om webbshoppen! Håller på att ändra utseende kontinuerligt nu, vi jobbar också efter att försöka lyckas med ett “grattis frakt” alternativ och kunna trycka upp det på index sidan.

    Edit: Förresten Caroline, hur fixade du den “find us on facebook” knappen? Var inne och letade på facebook men hittade inte just den…

    #122937
    danielandersson
    Deltagare

    @Peleee 19786 wrote:

    Håller på att ändra utseende kontinuerligt nu, vi jobbar också efter att försöka lyckas med ett “grattis frakt” alternativ och kunna trycka upp det på index sidan.

    Att säga grattis till frakt låter väl som en lite meningslös text att ha på framsidan? ;)

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.