Plus Forum Övrigt Om Ehandel.se Påminna/tvinga folk att visa sin butik

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #126253
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Exakt och det är så det ska vara!

    Folk måste få ställa frågor, dumma som bra. Vi är alla nybörjare någon gång.

    Titta bara på Berra eller Greger (kanske glömt fler och då ber om ursäkt) hur mycket dessa svarar på hur många trådar som helst. Jag sitter ofta och bara funderar på hur dom orkar för det gör inte jag själv.

    Det är just detta ett forum är till för och tappar man detta så kommer ett forum inte överleva, för varför ska inte ett forum få vara just ett forum?

    @Joel 23481 wrote:

    När jag blev medlem på ehandel.se för ca 2 år sedan så kunde och visste jag absolut ingenting om hur e-handel, logistik, plattformar osv fungerade. Det enda jag hade var en idé, en säck med pengar och en jäkla massa vilja och tålamod.

    Resten fick jag av medlemmarna här, vilket jag är evigt tacksam för (ingen nämnd, ingen glömd). Det var ingen som kollade snett på mig eller sa åt mig att jag skulle skaffa en butik först och fråga sen.

    Nu, 2 år senare, skickar vi ca 50 ordrar om dagen, sysselsätter 3 heltidsanställda och omsätter 5 miljoner. Hade jag aldrig fått ställa mina dumma frågor, som nybörjare för två år sedan, hade vi aldrig varit där vi är idag.

    #126255
    danielandersson
    Deltagare

    Det handlar inte om att folk inte ska få ställa (dumma) frågor, det handlar om att berätta vilken butik man pysslar med.

    Detta underlättar för oss som läser (och svarar), för att veta vilken infallsvinkel personen i fråga kanske har. Det gör det dessutom enklare att få ett hum om storlek på butik och erfarenhet.

    Jag kan vara för att det krävs X antal inlägg i en nybörjaravdelning innan man får SKRIVA i de andra delarna, men läsa OCH SÖKA ska man alltid få göra.
    (och självklart ska admin/modarna kunna göra undantag)

    #126257
    Irene
    Deltagare

    Att skriva ut vilken butik man driver (om man nu hunnit köra igång) borde vara en självklarhet – absolut. Men att köra med restriktioner för nybörjare gör ju att vi hamnar i ett utanförskap direkt när vi är som sårbarast och när det egentligen är en “gemenskap” vi söker. Sen om veteranerna tycker att vi ställer dumma ointressanta frågor/inlägg så kan ni ju bara ignorera och låta nån annan ta det? :(

    #126265
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ställa frågor ska alla få göra oavsett hur länge man pysslat med e-handel eller om man inte gör det, men det är som iphonebutiken säger bra att man berättar vilken butik man sysslar med eller om man ingen har skriver något annat om vad man gör. Det blir enklare att svara på frågorna då.

    #126329
    Majsan
    Deltagare

    @Irene 23490 wrote:

    Sen om veteranerna tycker att vi ställer dumma ointressanta frågor/inlägg så kan ni ju bara ignorera och låta nån annan ta det? :(

    Jag har under alla mina år lärt mig att det finns inga dumma frågor, (det finns bara dumma svar ;) )

    #126456
    Joel
    Deltagare

    Angående nybörjarfrågor så tycker jag att PHP-portalen har löst det på ett bra sätt.

    De har skapat ett eget forum som de kallar för “PHP Mjukstart” med texten “Forum för dig som är nybörjare på PHP. Låga krav och hög toleransnivå.”

    Kanske kan vara någonting?

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=300&stc=1&d=1315560066[/IMG]

    #126461
    Irene
    Deltagare

    Skulle kanske funka – skulle nog t ex själv ha valt den avdelningen om den just kallades “mjukstart” :) – fast hittar man inget svar där så skall man dock kunna hoppa över till seniorerna för help … man kan ju dessutom vara på olika nivåer inom olika delar av e-handeln :).

    #126465
    Joel
    Deltagare

    Absolut! Jag gillar ordet “mjukstart” mycket mer än “nybörjare” iaf :)

    #126472
    Richie72
    Deltagare

    Jag tycker att diskussionen har flyttat fokus från vad det egentligen handlar om. Det handlar inte om att nybörjare inte ska få ställa frågor. Det finns många som ställer avancerade frågor men ändå säger att de inte har någon shop.

    Hur nybörjare är man när man ställer följande fråga?

    Vi funderar på att byta CMS från Joomla till någonting annat för klarna.com
    Lösningen behöver skala i takt med organisationen och det viktigaste är att den stödjer språkhantering på ett bra sätt och har en utvecklad rättighetshantering.

    Ska man byta interface mot klarna så har man antagligen en butik, eller så kör man riktigt hårt på betatestning.

    Sen tror jag att de flesta nybörjare har ett domännamn eller liknande.

    #126473
    danielandersson
    Deltagare

    @Richie72 23718 wrote:

    Jag tycker att diskussionen har flyttat fokus från vad det egentligen handlar om. Det handlar inte om att nybörjare inte ska få ställa frågor. Det finns många som ställer avancerade frågor men ändå säger att de inte har någon shop.

    Hur nybörjare är man när man ställer följande fråga?

    Ska man byta interface mot klarna så har man antagligen en butik, eller så kör man riktigt hårt på betatestning.

    Sen tror jag att de flesta nybörjare har ett domännamn eller liknande.

    Just den frågan kom ju förvisso från Klarna själva, så det är väl en annan femma ;) Men ja, han (Sebastian) borde ändå skriva ut klarna.com/.se under butiksnamn.

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.