Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Pluskontot, t.ex 50-70% rabatt på DHL, vet du något?

Visar 10 inlägg - 151 till 160 (av 161 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #141657
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Dan 40511 wrote:

    Att gå in med inställningen att utbilda sina kunder är att gräva sin egen grav.

    Vi anpassar oss efter kundens världsbild, för vi vill sälja, inte få rätt.

    Sen är det rätt som du säger i sak Per men att slåss mot väderkvarnar är bara slöseri med tid och pengar :)

    Jag slåss bara lite halvhjärtat i detta ärende. Det berör inte mig så mycket.

    Jag vill i alla fall att vi ska tänka till när det gäller att ge bort saker.

    Du är ju själv helt och hållet inne på min linje:

    “Vi tar endast betalt för den faktiska fraktkostnaden. För att se fraktpriset för en produkt lägger du den i kundvagnen och går till kassan.”

    Jag är övertygad om att kunderna i mångt och mycket fattar och förstår att frakt faktiskt är något som kostar, alltså att det ingår i vår/deras världsbild. Det är det jag ville tydliggöra med mina liknelser. Ingen förväntar sig att bensinen ska vara gratis eller att man kan åka taxi 1 km till samma pris som 10 mil.

    Som jag skrev så tycker jag att enhetsfrakter är guld värda för de som det fungerar för. Jag gillar enhetsfrakter skarpt och önskar att jag kunde införa det.

    Sedan vill jag slå ett fethårt slag för att man aldrig aldrig ska ge bort något utan att tydliggöra och klargöra för kunden att man faktiskt bjuder på något.

    Om man ger bort [vad det nu kan vara] utan att berätta för kunden att man faktiskt bjuder på detta så blir det inget värde i gesten. (Förstår ni hur jag menar?).

    #141659
    Dan
    Deltagare

    Ja det är dock en gammal text.

    Vi har enhetsfrakt numera, vilket i a/b test ökade ordervärdet, vår snittfraktintäkt och bibehöll konvertering. Hade vi satt 39kr hade vi ökat konverteringen garanterat. Bara att räkna på det vad som är bäst för en själv egentligen.

    #141660
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller med!

    @Dan 40511 wrote:

    Vi anpassar oss efter kundens världsbild, för vi vill sälja, inte få rätt.

    #141661
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag kan inte annat än att hålla med dig!

    Vill man ha bärighet i sin verksamhet kan man inte börja med att “ge bort pengar”.

    Men om man går xx antal kronor i förlust per beställning i frakt, då hoppas jag verkligen att man får ut det i en annan ände för annars dör snart verksamheten.

    Jag önskar att jag kunde tagit ut verklig frakt från alla mina kunder, men vi snittar ca 13 kilo per order i vikt och våra kunder vill inte betala 79 kronor i frakt på varenda en beställning, tyvärr kan man tycka men så är verkligheten.

    Men jag gillar INTE att det går mot lägre frakter som vi e-handlare får stå för, men man måste då hitta ett annat sätt att “dra” in dessa pengarna.

    @Per Nilsson 40509 wrote:

    “OMG! Jag måste bjuda på frakten annars får jag inga beställningar!!!”

    Tänk er för innan ni går in i gratisfrakt-träsket!

    #141663
    GregerA
    Deltagare

    @lightelegancegöteborg 40496 wrote:

    Såg på din hemsida GregerA att du erbjuder enhetsfrakt på 29:-….går du back på det eller lyckas du packa så bra att du kommer ner till 29??? tycker det kvittar hur jag vänder och vrider på sakerna, känns inte som jag kommer under 70:-…

    Nej, riktigt går det inte ihop sig. En hel del går som brev, så de genererar ett litet plus, men totalt går det ändå minus. Men om jag subentionerar ca 100k/år så genererar de paketen ett samlat TB på ca 2.5M, så det känns i alla fall acceptabelt.

    Men jag ser fram emot ett EU-direktiv som sätter ett takpris på paket på 4 EUR, och med obegränsad försäkring, garanterad leverans nästa dag och rejäl kompensation om det blir försenat … :D

    #141666
    nmn
    Deltagare

    Ni som kör med enhetsfrakt, känner sig inte kunderna blåsta om frakten kostar 49:- och försändelsen har två 6:- frimärken? De ser det ju inte förrän de fått sakerna så det går ju inte att mäta i shoppen men jag skulle känna mig lite lurad.

    #141667
    fotofyndet
    Deltagare

    @nmn 40522 wrote:

    Ni som kör med enhetsfrakt, känner sig inte kunderna blåsta om frakten kostar 49:- och försändelsen har två 6:- frimärken? De ser det ju inte förrän de fått sakerna så det går ju inte att mäta i shoppen men jag skulle känna mig lite lurad.

    Tror nog inte att det är så många som har enhetsfrakt som kör med frimärken. Det är nog vanligare med “Porto betalt”-stämpel eller Varubrev/Skicka lätt. Faktum kvarstår ju att det fortfarande kostar 12:- att skicka ditt exempelbrev, men det sticker inte lika mycket i kundens ögon.

    #141669

    Fakturerar mina kunder på samma frakt jag betalar för och kommer fortsätta med det. Men det är klart att det hade varit skönt att räkna ut ett snitt och ha en enhetsfrakt och kommer väl kolla vad frakten brukar hamna på och kanske sätta en enhetsfrakt efter det. Mina paket brukar va ganska så lika stora.

    Skickar inget som brev då jag måste ha kollinr(för ersättningens skull) och det billigaste med kollinr har hittills varit rek och vill dom ha det direkt till salongen är det företagspaket som gäller.

    Men man blir så nyfiken på dom som har enhetsfrakt på 29, 49 eller liknande och tror ju dom har bättre avtal än jag hittat, därför jag frågade!

    Att då pluskontot erbjuder ganska bra frakt där jag kan få både till servicepoint som blir liknande rek till privatpersoner och paket dörr till dörr som blir liknande företagspaket gör att det känns som ett ganska bra alternativ för mitt behov….om man bortser från ersättningsbeloppet som då posten har varit bättre på!

    Men det känns samtidigt lite surt att behöva fakturera en frakt på 205:- för ett företagspaket som innehåller 3 burkar…

    Kluvet…tappas det bort paket blir det dyrt

    #141723
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag quotar dig igen Per, men det är bara för jag gillar dig så mycket:p;)

    Lite tidigt att skriva det i sten men jag har kollat siffror sen vi ändrade vår frakt från olika frakter: 29kr, 49kr, 79kr och 99 kr till alltid 49 kronor och fri frakt över 2000 kronor.

    Vi har ökat snittet per order med 363 kronor + moms, detta skulle innebära om vi har samma antal kunder som innan att vi ökar vår försäljningen med ca 72000 kronor per månad om vi snittar 200 paket (vi skickar mer än så dock, men jag brukar underdriva mycket numera när jag räknar = Räkna som Berra = SNÅLT = RÄTT)

    Jag “tappar” 5000 kronor varje månad i frakt (alltid ex moms) och för att ta igen detta i mitt fall måste jag omsätta ca 20000 kronor om vi räknar på att vi snittar 30% i marginal.

    Sen om hela denna ökningen i snitt per kund bara beror på om vi ändrat frakten eller inte är skitsamma faktiskt, för om vi i mitt fall skulle utgå från att 50% av ökningen gör det så går vi fortfarande i vinst så det står härliga till.

    Spelar ingen roll när man gör A/B test, det blir ända aldrig 110% siffror. Det är lite som ADWORDS annonser, skulle inte x antal % av dessa kunderna hittat oss ändå?

    Ville bara dela med mig av mina senaste siffror.:)

    @Per Nilsson 40500 wrote:

    Helt utanför trådens ämne… men men…

    Jag vill slå ett hårt slag för att ta ut frakt!

    Om man idag kan betala för bensinen, för extra bagage på flygplanet, månadskostnaden för mobil, bredband och tv, mopedförsäkringen, hyran, bostadslånet, fakturaavgifter med mera med mera så kan kunden gott betala fraktkostnad.

    Det är inget som helst konstigt med att ta ut en kostnad för frakt. Kunderna förstår detta idag. Det är bara superkorkat att att lära kunder att frakt inte kostar för frakt kostar och det fattar 80 procent av befolkningen.

    Vem begär att få åka buss gratis? Är det någon som kliver in i en taxi och begär att bli hemkörd utan att betala?

    Är det någon som tycker det är konstigt att kostnaden för bensinen är mer om man åker 40 mil istället för 3 mil? Eller är det någon som tycker det är konstigt att en tågbiljett mellan Malmö och Stockholm kostar mer än en tågbiljett mellan T-Centralen och Årsta?

    Är det någon som idag blir slagen med häpnad över att man betalar för det man får?

    Nej till enhetsfrakter! Nej till “gratis” frakt” Gör er själva en tjänst och lär inte ut att frakt är något som inte kostar. Vänjer ni kunderna med låga frakter och fraktfritt (som ni går back på) så kommer ni aldrig att kunna ta ut frakt.

    #142108
    Tidlosa Ting
    Medlem

    Är det verkligen ingen som har erfarenhet eller hört talas av fraktnätverket?
    Dem tar bara ut en engångsavgift och ligger ungfär lika i pris som pluskontot, skiljer någon krona.

Visar 10 inlägg - 151 till 160 (av 161 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.