Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten och deras avgifter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94782
    Maisstore.se
    Deltagare

    Vi har drivit e-butik i snart 1,5 månad. Våra resultat har blivit otroligt höga och trycket bara ökar. På Maisstore.se erbjuder vi fri frakt för samtliga kunder inom Sverige och det ska väll inte vara några problem för oss.

    Vi har skickat ytterst få försändelser mot Postpaket, då det oftast räcker med Brev eller REK.

    Men under denna period som vi drivit e-butik så har vi haft 3 försändelser med postpaket. Samtliga 3 försändelser använde sig också av SMS-avi.

    Jag förstår Postens prislista, men jag tycker att 674,66 kr för 3 postpaket försändelser är ett grymt pris. Här nedan kommer också specificerade information om de 3 samtliga försändelserna:

    Försändelse 1 (Postpaket): Vikt: 1,2kg, Volym: 0,025, Fraktdr.vikt: 7,00, Pris: 172,50 kr
    Försändelse 2 (Postpaket): Vikt: 2,0kg, Volym: 0,024, Fraktdr.vikt: 6,72, Pris: 212,50 kr
    Försändelse 3 (Postpaket): Vikt: 2,0kg, Volym: 0,015, Fraktdr.vikt: 4,20, Pris: 131,10 kr

    Min irritation växte så att jag tillslut tog fram telefonen och ringde upp Posten logistik för att få prata med deras säljavdelning. Nu tänker jag försöka förhandla bättre priser, eftersom detta är helt orealistiskt tycker jag.

    Jag gillar posten och jag vill använda deras tjänster, för deras varumärke. Men någonstans måste man sätta en gräns, det går omöjligt att fortsätta använda dem med dessa priser. Och jag vill helst slippa bli tvingad att använda oss av Schenker.

    Nu till den sena frågan, är det någon här som lyckats förhandla med Posten och fått någorlunda bra priser? Berätta gärna och vad bör jag tänka på?

    #112976
    Parvelito
    Deltagare

    Posten är väldigt volymbaserad i sina priser. Så länge du inte skickar tusentals paket så kommer priserna att vara på en nivå långt över DHL och Schenker. Jag fick en offert av Posten för något halvår sedan, och trots att jag berättade för säljaren på Posten vad jag hade för priser på de paket jag idag skickade med DHL, så löd offerten på priser som var 200% högre…

    Det finns bara ett sätt att få Posten att tänka om, och det är att sluta skicka dyra paket med dem. Både Schenker och DHL fungerar bra som alternativ.

    #112979
    pyhobby
    Deltagare

    Om ni alltid erbjuder fri frakt så förstår jag inte riktigt din ovilja till att använda Schenker (eller DHL) istället för Posten. Det finns ju riktigt mycket för er att tjäna på att inte använda Posten.

    Om ni har många försändelser med brev som kostar er “mycket” så kan ni säkerligen skicka även dessa billigare med en annan fraktlösning.

    Vi använder DHL och är riktigt nöjda med både pris och service.

    #112980
    Maisstore.se
    Deltagare

    Tack för era svar. Intressant att höra hur ni löser det.

    Vi använder posten för vi känner till deras kvalitéer och snabba leveranser. Men detta behöver ju inte betyda att DHL, Schenker eller UPS klarar av att leva upp till samma förväntningar.

    Frågan är hur de övriga konkurrenter sköter logistiken. Använder du t.ex. DHL för alla dina försändelser? Postpaket, Brev, Postförskott osv?

    Intressant att få höra, jag kommer definitivt kolla upp andra leverantörer som får ta hand om våra paket.

    Någon smart själ borde dra in Posten själva i denna smet (gärna till detta forum)… så de får se hur det snackas om dem på en publik site, med ett snabbt växande forum för fler e-butiksägare.

    Man vet aldrig, men de kanske börjar tänka om …. vore ju bara idiotiskt om man själv såg på hur man förlorar kunder till sina konkurrenter.

    Vad skulle ni rekommendera för en butik som kommer att skicka en hel del:

    Brev
    REK
    Postpaket (även för postförskott)
    Brevpostförskott

    Tack på förhand.
    Isabell Råberger

    #112981
    Nicklas
    Deltagare

    Arne på Posten finns här på forumet, se denna tråd:
    http://www.ehandel.se/forum/logistik/825-kontaktperson-pa-posten.html

    #112982
    Tomas
    Deltagare

    Säljarna på Posten vet redan hur det ligger till, men de är troligen bakbundna och utan handlingsfrihet. Det är ju rena skämtet det de kan erbjuda i form av avtal till de som skickar färre än 10000 paket om året. Posten framstår lika flexibla som SJ i sin hantering av sina kunder och de förstår bara ett språk som Parvelito redan nämnt.

    Så lägg er energi på bättre saker. Medlemskap i Lessmore eller Pluskontot ger er mer rabatt än Posten någonsin kommer att erbjuda. Såvida ni inte fortsätter växa och skickar alla brevförsändelser som paket istället… kanske.

    #112983
    Maisstore.se
    Deltagare

    Förvånande att ni tycker samma sak, jag trodde majoriteten använde sig av Posten, faktiskt.

    Nu hoppas jag att Posten läser det här:

    Tre andra e-handlare på detta forum har fått oss att börja ringa till era konkurrenter, i mån om att få bättre priser. Vi tycker priserna hos er för höga, ni skrämmer oss (och säkerligen många andra).

    Bryr ni er om ni förlorar oss som kund? Antagligen inte, men frågan är vad som skulle ske om detta problem blev 100 gånger större nästa år och tre-dubbelt året därefter. Då är det inte längre vi e-handlare, som har ett problem – det är Posten.

    #112985
    Parvelito
    Deltagare

    Jag skickar små saker som Posten Brev, frankerar med överbliven nominalvara som jag köper upp från frimärkssamlare så att portokostnaderna blir något så när rimliga.

    Större saker, som väger mer än 1kg skickar jag med DHL Servicepoint.

    Postförskott skickar jag inte idag. DHL vill helst inte hålla på med det och Posten har prissatt den tjänsten väldigt högt. Jag har dock börjat förstå att många kunder känner sig trygga med postförskott, för det är något man känner igen. Så jag har kikat lite på Schenkers motsvarighet till DHL Servicepoint. Den heter Privpak Ombud Standard och har efterkrav som en tilläggstjänst. Jag har dock inga priser på det hela, ännu…

    #112987
    pyhobby
    Deltagare

    Vi skickar i princip alltid på billigaste möjliga sätt. Det betyder upp till 36kr som brev med Posten och resten med DHL.

    Vi har dock alltid både Post och DHL som fraktalternativ för våra kunder. Vi har 45kr fast fraktavgift med DHL (fri frakt över 750kr) och “rörlig” fraktkostnad för Posten.

    För tyngre beställningar (över 1kg och skrymmande) är det ca 10% som väljer att betala till extra för att få sitt paket skickat med Posten istället. Det är ju fortfarande glest med DHL Servicepoint och det är nog inte fel att erbjuda båda fraktalternativen.

    #112988
    GregerA
    Deltagare

    Både Schenker och DHL fungerar bra. Posten påstår att det har en “helt annan kvalitet” men det är mest luft i det påståendet.

    Dock kan det vara bra att ha kvar Posten som ett fraktalternativ så de få kunder som tvunget vill ha leverans med Posten kan få det – då till det pris Posten tar ut.

    Jag är av samma uppfatning som Parvelito – det enda som kan få dem att krypa till korset är att sluta handla av dem.

    Förmodligen representerar vi på forumet minst en miljon paket om året, så lite borde det svida … 😮

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.