Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten och deras avgifter

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #113411
    Arne
    Deltagare

    Hej

    Har med stort intresse följt denna tråds diskussion.

    Posten kommer även fortsättningsvis att satsa stenhårt på kvalite för bland annat alla som säljer på nätet och deras kunder.

    Det innebär fortsatt satsning på att vara bäst när det gäller:

    Tillgänglighet

    Snabbhet

    Leveranskvalite

    Snabb och säker avisering via sms

    Infrastruktur i form av 4200 in och utlämningställen med generösa öppettider i hela Norden.

    En väl utbygd lantbrevbäring som innebär att vi fortsatt bidrar till att även landsbygden i Sverige kan leva vidare och utvecklas och gör det möjligt för entreprenörer att bedriva verksamhet var än i Sverige man bor.

    Att vi hela tiden jobbar vidare med att hålla leveranskvalite av världsklass.

    Med ovanstående vill jag säga att vi nog aldrig kommer att vara det billigaste alternativet, däremot en e.-handelspartner som ni kan lita på och som gör era kunder nöjda och därigenom gör att ni ökar er försäljning

    Med vänlig hälsning

    Arne

    #113414
    Tomas
    Deltagare

    Lantbrevbäring är en styrka som jag hoppas ni förvaltar. Hoppas den inte får stryka på foten. I 10 års tid har jag vant mig vid att få posten runt lunch. Inom kort införs nya rutiner (fler låder per rund?) och posten ska levereras omkring kl 14 där vi bor, tätbebyggd landsbyggd i en 100.000 personerskommun. Ja, ja bättre posten kommer lite sent än inte alls.

    Men det är ju tråkigare att man inte har något för att lämna paket genom lantbrevbärarna som ändå passerar här varje dag. Visst går det, men det kostar lika mycket som att ringa ut poståkeriet…. och det är många gånger billigare för mig att själv ta bilen och köra 2 mil till DHL. De har hämtning 3 dagar i veckan därför händer det att jag åker in med paketen. Hur som helst, är det priset som håller mig borta från Posten. Eller man kanske borde säg att det är Posten som håller mig borta från dem genom sina priser? Mina kunder och jag tycker inte det är värt 2-300% högre fraktpriser, så stor är inte kvalitetsskillnaden.

    #113416
    Parvelito
    Deltagare

    Arne: Lantbrevbärning är bra för privatpersoner, men ni har ju övergivit företagen helt om man bor utanför de stora tätorterna.

    Jag bor och verkar i ett samhälle med 2000 invånare, som ligger 6km från Söderhamn. Här i samhället finns till och med ett postombud i vår ICA-affär. Jag fick till en början väldigt många leveranser med Posten som skickades som DPD Företagagspaket 16:00. Att få dem utkörda samma dag som de anlände till Postens lilla terminal inne i stan var inte att tänka på. I sådana fall skulle de komma dagen efter, men lantbrevbäraren.

    Kontentan blev att jag åkte in och hämtade paketen istället över disken på företagscenter, där det jobbar jättebra människor som förstår vad service är. Det handlade om 25-30 kolli i veckan i snitt, och efter något halvår fick jag nog och pratade med leverantören istället.

    De hade då precis tecknat ett avtal med Schenker och de lade över mina paket till dem. Numera så kommer mina paket hem till mig mellan 10 och 11 dagen efter de är skickade. Till råga på allt så är Schenker c:a 30% billigare för min leverantör att använda jämfört med Posten. Att vinna tillbaka det flöde som nu går via Schenker blir inte lätt.

    De paket jag skickar kommer DHL hem till min dörr och hämtar varje dag, utan extra kostnad. Därtill betalar jag så lite för spårbar försändelse att redan vid 501 grams vikt är Postens brevtjänst (som ju inte är spårbar) totalt ointressant att använda. Den är för dyr.

    De brev jag skickar (i ärlighetens namn en hel del) gick det tidigare bra att lägga i Postens gula brevlåda som tömdes 17:30 eftersom jag frankerar med frimärken. Men numera är tömningen tidigarelagd och till på köpet är brevlådornas öppningar så små att något skrymmande är inte att tänka på att få ned där. Det blir en tur med bilen in till företagscenter innan de stänger klockan 18.

    Jag använder dock ändå Postens brevtjänster ännu så länge, för jag har svårt att motivera en spårbar pakettjänst till en kabel som kunden betalar 19kr för. Men nu talar man om att lägga ned företagscenter, och då lär man få utvärdera igen hur man egentligen skall göra med sina försändelser.

    Jag måste säga att jag tycker inte att Posten ger något mervärde för företagarna på landsbygden, tvärtom är servicen sämst i klassen, och därtill dyrast. Jag tror heller inte att Posten någon gång kommer att vara billigast räknat i kronor och ören på en offert, men det vore ju någon gång roligt om Posten kunde ha en bra totalekonomi för både den som skickar och den som tar emot paketet. Det är en lång väg att vandra Arne, men jag tror inte för ett ögonblick att det är du som är bromsklossen.

    #113417
    GregerA
    Deltagare

    @Arne 9048 wrote:

    Hej

    Har med stort intresse följt denna tråds diskussion.

    Posten kommer även fortsättningsvis att satsa stenhårt på kvalite för bland annat alla som säljer på nätet och deras kunder.

    Det innebär fortsatt satsning på att vara bäst när det gäller:

    Tillgänglighet

    Snabbhet

    Leveranskvalite

    Snabb och säker avisering via sms

    Infrastruktur i form av 4200 in och utlämningställen med generösa öppettider i hela Norden.

    En väl utbygd lantbrevbäring som innebär att vi fortsatt bidrar till att även landsbygden i Sverige kan leva vidare och utvecklas och gör det möjligt för entreprenörer att bedriva verksamhet var än i Sverige man bor.

    Att vi hela tiden jobbar vidare med att hålla leveranskvalite av världsklass.

    Med ovanstående vill jag säga att vi nog aldrig kommer att vara det billigaste alternativet, däremot en e.-handelspartner som ni kan lita på och som gör era kunder nöjda och därigenom gör att ni ökar er försäljning

    Med vänlig hälsning

    Arne

    Det där var, ursäkta uttrycket, ren bullshit.

    Så länge Posten Logistik pisdiskriminerar e-handlare, kommer med rena lögner, kommer med rent kränkande tillmälen, inte har nån som helst koll på sina kundrelationer och i övrigt inte heller har koll på sin marknadsposition så kommer jag att bojkotta Posten Logistik – och jag kommer att tala om för alla som vill höra på hur inkompetenta ni är.

    Jag har nu i drygt ett års tid framfört min kritik både direkt och bl.a här och kan bara konstatera att Posten inte lyft ett finger för att förbättra relationen. Tvärtom.

    Så för mig får ni gärna lägga ner era företagscenter – jag har inget behov av dem … det är ett utmärkt första steg på en total avveckling.

    #113418
    Kocken
    Deltagare

    Arne,
    Vi skickar fortfarande med Posten men kommer mest troligt att byta innan året slut. Jag har svårt att motivera mig att betala dubbla priset till Posten mot andra transportörer.
    När/om vi byter från Posten kommer mitt lilla bolag spara minst vad en 75% anställning kostar. Jag tror inte att Posten är så mycket bättre än andra att det motiverar det höga priset.

    #113422
    Kocken
    Deltagare

    Måste bara lägga till en sak till när jag läser GregerAs inlägg.
    Vi mejlade vår kontaktperson Torsten Tillberg en fråga för 10 dagar sedan och han har inte svarat ännu.
    Han är tyvärr inget undantag när det gäller att återkoppla från er.
    //Peder

    #113431
    Joel
    Deltagare

    Jag har personligen väldigt god erfarenhet av Posten vad gäller bemötande och support. Vi blir vidare alltid bra bemöta på vårt företagscenter (som jag hoppas får finnas kvar i några år till) med trevlig och kompetent personal.

    Min personliga säljare svarar alltid snabbt på alla frågor och hjälper oss oavsett vad ärendet handlar om. Om någon saknar en säljare från Posten så PM:a mig så skickar jag gärna hans kontaktuppgifter.

    Vad gäller Posten som koncern och priser så får jag dock hålla med om att de ligger efter deras konkurrenter och tyvärr tar alldeles för höga priser på sina tjänster även med någorlunda rabatt :(

    /Joel

    #113549
    Maisstore.se
    Deltagare

    Ändrad åsikt..

    #113970
    DGirl
    Deltagare

    vad kan det vara för skillnad eg på Postpaket och paket via Dhl. Vi är nya som Kunder till Dhl och har inte hunnit kolla ifall man kan spåra paketen på samma vis som Posten. Hoppas det.
    Postens priser är offantligt dyra. Vi skickar mkt utomlands också, och misstänker att även här finns pengar att spara.

    #113971
    sailorcap
    Deltagare

    Allt som skickas med DHL är spårbart.
    Fördelen med posten är att en del kunder känner sig tryggare med dem. De vet att deras paket alltid kommer till deras “vanliga” ställe alternativt hur det fungerar när paket körs ut till dörren.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.