Posten Skicka Lätt

Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten Skicka Lätt

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 438 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #127436
    Elina
    Deltagare

    @Lastbryggan 24757 wrote:

    Men du som samlar rabattmärken kan väl starta en tjänst som heter Slicka Lätt.:p

    Haha Mats, du vet hur man får ett leende så här en torsdags kväll :D

    #127444
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Skrattar så jag gråter:):):)

    @Lastbryggan 24757 wrote:

    Men du som samlar rabattmärken kan väl starta en tjänst som heter Slicka Lätt.:p

    #127445
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag säger som dom andra, VART ÄR GILLA KNAPPEN!!!!!:):):)

    @GregerA 24723 wrote:

    Ja, nu har Posten bitit sig själv i svansen ännu en gång. Jag vet inte hur dum man måste vara för att få anställning på Posten, men jag skall nog inte ens fundera över det för egen del …

    Det har väl stått klart ganska länge att det finns ett antal brister i produkten Varubrev för att det skall gå att använda för professionell och seriös e-handel:
    – Full spårbarhet (inkl leverans)
    – Viss förvirring kring inlämningsställen och tider
    – Omöjligt att kombinera med elektronisk följesedel

    Nu har man tagit fram en produkt för “privatmarknaden” – dvs de som säljer utan tanke på skatter o avgifter, och insmugglade produkter utan att stå för varken kemi/elsäkerhet, miljö eller annat, på Blocket och Tradera. Tack vare Postens nya tjänst har de nu fått ännu ett konkurrensmedel som gör det enklare att vara kriminell, medan vi seriösa e-handlare får lyssna på inkompetent dravel från forlk som nog inte borde ha nån anställning alls. 😡 Är det Postens nya marknad att medverka till ekonomisk och annan brottslighet? De nya Skicka Lätt är säkert jättebra att leverera knark i också.

    #127446
    Gonte
    Deltagare

    Ack, tänk om Varubrev också loggade själva utlämningen hos ombud.
    Och om man kunde markera “Ska levereras till ombud” för de varubrev man vill.
    Och om det inte finns en minsta viktgräns för varubrev.

    Sen vart det ju det där med inlämning.
    “Mitt” företagscenter stänger om 8 dagar, vart fan ska jag lämna in nudå?
    Känns som det blir mycket fepplande med betalkortet framöver. Typ.

    Några sad details med “Skicka direkt” på posten.se är att:
    * Manuell inmatning. (Men samma problem gäller pacsoft när man inte vill betala för den satans orderkopplingen som borde ingå i Postens tjänster)
    * Etiketterna kommer inte ut i samma ordning som man matar in dem, skitirriterande om man packar många försändelser.
    * Streckkoderna är så kompakta att flera ombud har problem med att scanna dem, och tillhörande text är skriven så liten att det är jobbigt att skriva av.

    Nejdå, jag är inte alls lite gnällig idag.

    #127450
    Crilles
    Deltagare

    @Lastbryggan 24757 wrote:

    Men du som samlar rabattmärken kan väl starta en tjänst som heter Slicka Lätt.:p

    Asg..

    Tack nu kan jag sova gôtt..:D

    #127505
    Anna
    Deltagare

    Hejsan,
    jag ser fortsatt diskussion om tjänsterna och hur vi på Posten funderar i form av att se till e-handlarens behov.

    Först vill jag bara säga att vi när det gäller Posten Varubrev är fullt vi medvetna om att det finns ett behov hos er e-handlare av att vi fortsätter att utveckla den tjänsten. Varubrevet är en tjänst som utvecklats för distributionskanalen brevlådan.

    Många av de frågor vi får kring vidareutveckling av tjänsten rör bla spårbarhet. För brev som delas ut i brevlådan så har vi idag inte de produktionsmässiga förutsättningarna för att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt skapa registreringspunkter på tex brevbärarkontor eller registrera att brevet blivit utdelat. Andra önskemål om utveckling som många e-handlare nämner är möjligheten att skicka Varubrev utanför Sverige, att kunna köpa tilläggstjänster i form av tex BrevPf, styra försändelserna till ombud liknande en tjänst som Brev Skicka Lätt och bättre hämtningserbjudande. Det här är bara några av de behov som finns och behoven varierar stort beroende på vilken typ av varor ni jobbar med och hur stora flöden ni har.

    Under de år som Posten Varubrev funnits så har tjänsten utvecklats i form av bla utökade inlämningsmöjligheter, sänkt sändningsgräns och Klimatekonomiskt Varubrev. Vi försöker se till helheten i Postens totala erbjudande gällande varudistribution när vi prioriterar utveckling. På paketsidan har tex nyligen MyPack lanserats som en nordisk tjänst och det är något som just nu prioriteras och tittas på när det gäller möjligheten att skapa något liknande för Posten Varubrev. En annan fråga som vi har fokus på är att hitta bättre lösningar för hämtningar.

    Vårt mål är att kunna erbjuda prisvärda tjänster som efterfrågas på marknaden och fyller de behov som ni har. Vi försöker vara lyhörda och utveckla det som efterfrågas men precis som alla andra verksamheter måste vi prioritera utifrån affärsmässiga grunder. Posten ser ständigt över och utvecklar sitt tjänste/produktutbud och kommer att fortsätta göra så för såväl distributionskanalen brevlådan som ombud.

    Med vänlig hälsning,
    Anna Jansson
    Ansvarig Posten Varubrev
    Posten Meddelande

    #127511
    Parvelito
    Deltagare

    @Anna 24835 wrote:

    Många av de frågor vi får kring vidareutveckling av tjänsten rör bla spårbarhet.

    Posten ser ständigt över och utvecklar sitt tjänste/produktutbud och kommer att fortsätta göra så för såväl distributionskanalen brevlådan som ombud.

    Det är bra att ni jobbar vidare. Kanske är det så att det i en organisation med många medarbetare så tar det lite längre tid att göra saker. Vi ehandlare är rätt så vana vid att man läser om något här klockan 19 en kväll som man inser är bra för ens verksamhet, och då är det implementerat och klart före midnatt.

    När det gäller en sådan tjänst som Skicka Lätt så är det en rätt så smal sak att implementera den i Pacsoft med precis samma villkor som om man knackar in det på er hemsida, och så kör man. Även om det är väldigt många fler människor på Posten som skall informeras och vara med och ta besluten så skall det väl inte behöva ta mer än en månad för ett dynamiskt företag som vill vara med sin tid?

    Om du vill ha lite mer argumentation, så fråga gärna Tradera och Blocket hur stor del av deras omsättning som genereras av företag, jag är rätt säker på att det gott och väl är mer än hälften vilket kanske förklarar en del av mindre e-handlares brinnande intresse för en mer spårbar tjänst till rimliga pengar.

    #127749
    Gonte
    Deltagare

    Själv har jag nu 6 Skicka lätt ute på vift.
    Testat tjänsten två gånger, första gick kanon, nu den andra gången så finns de inte alls i kollisökningen iallafall. Återstår att se vad mottagarna säger, om de dyker upp eller inte. ^^

    #127752
    Jacob B
    Deltagare

    @Anna 24835 wrote:

    …..

    Med vänlig hälsning,
    Anna Jansson
    Ansvarig Posten Varubrev
    Posten Meddelande

    Precis som Parvelito skriver har ni ju nu en tjänst som fungerar som man önskar att Varubrev gjorde. Kan vi bara köra genom Pacsoft och få allt på en faktura så är allt frid och fröjd.

    Jag tror att det finns minst två anledningar till att ni är motvilliga att göra detta.

    1. Priset är bättre på Skicka lätt (vid skrymme) och ni vill därför inte att befintliga varubrevskunder går över till Skicka lätt. Jag kan inte låta bli att tycka att det sticker lite i ögonen när vi ska betala mer än privatkunder.

    2. Skicka lätt ska inte belasta Företagscenter utan lämnas in hos ombuden. Mina varubrev registreras sällan på plats hos Företagscenter utan läggs bara i en blålåda. Skicka lätt skulle behöva registreras direkt.

    Senast idag tvingas jag skicka nya varor till en kund efter att ett Varubrev inte kommit fram. Varubrevet har inte registrerats någonstans alls och Postens kundtjänst kan således inte ens se att jag lämnat in brevet. Vi får ta smällen och skicka nya varor till kunden.

    #127791
    Tian
    Medlem

    Har läst igenom hela denna tråden, och månne är timman sen för att begripa bättre, men jag är väl helt lurad. Eftersom jag i min blåögdhet hittills nyttjat Posten för alla våra försändelser.
    Skickar små, lätta paket. Många under 20 gram, några över. (Aldrig över 100 gram nästan…)
    Dessa kostar med rekommenderad försändelse då 61:- eller 67:- st, då jag skriver för hand (calligrafipenna ) då jag inte gillar pacsofts printade blanketter. (Estetiskt fråga.)

    Jag har i omgångar försökt ta mig tid att undersöka vad som skulle kunan vara mest prisvärt för oss, men till slut ger jag upp (lättja?…) och fortsätter med Postens kostsamma “lösning”.
    Kan tyckas att det är trist att man måste betala extra (dyra rek) för att det man lämnar in hos dem ens skall nå slutdestinationen.

    Kanske någon här har ett bra tips där man på ett snabbt sätt kan läsa på / ta reda på några bättre alternativ och lösningar på just frakthantering och priser?…

    Jag får väl egentligen vara glad att vi har så mycket att göra så vi faktiskt har råd att betala så mycket i “bara frakt / porto”!…

Visar 10 inlägg - 51 till 60 (av 438 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.