Plus Forum E-handelsforumet Logistik Postnord lyckas skicka ett paket till fel land!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #175761
    Doxster
    Deltagare

    @Anton A 78657 wrote:

    PostNord är en koncern bestående av svenska Posten och Post Danmark :)

    Tackar! :)

    #175774
    Tian
    Medlem

    Royal Mail har nu svarat att paketet är upphittat och på väg tillbaks till mig.
    Jag kontaktade dem via mailformulär på deras hemsida, och fick tämligen snabbt ett trevlig och informativt mailsvar tillbaks.
    Önskar Posten kunde lära sig lite av dem.

    #175827
    ppc
    Deltagare

    @Tian 78677 wrote:

    Royal Mail har nu svarat att paketet är upphittat och på väg tillbaks till mig.
    Jag kontaktade dem via mailformulär på deras hemsida, och fick tämligen snabbt ett trevlig och informativt mailsvar tillbaks.
    Önskar Posten kunde lära sig lite av dem.

    Kan inte förstå kritiken, du har valt att skicka med post internationellt vilket innebär att varorna levereras av posten i det landet din mottagare sitter. Självklart måste du lösa det med det postkontor som för tillfället äger ansvaret för varan, har den lämnat Sverige och landat i Storbrittanien är det Royal Mail.

    Annars kan man ju välja att vända sig till transportörerna som behåller ansvaret själva hela vägen till mottagaren, ex. DHL, UPS, FedEx, osv. som aldrig hänvisar till någon annans kundtjänst då de själva äger ansvaret för varan hela vägen till den når mottagaren. Men det kostar ju såklart mer än posten.

    #175829
    sanmic
    Deltagare

    @ppc 78741 wrote:

    Kan inte förstå kritiken, du har valt att skicka med post internationellt vilket innebär att varorna levereras av posten i det landet din mottagare sitter. Självklart måste du lösa det med det postkontor som för tillfället äger ansvaret för varan, har den lämnat Sverige och landat i Storbrittanien är det Royal Mail.

    Annars kan man ju välja att vända sig till transportörerna som behåller ansvaret själva hela vägen till mottagaren, ex. DHL, UPS, FedEx, osv. som aldrig hänvisar till någon annans kundtjänst då de själva äger ansvaret för varan hela vägen till den når mottagaren. Men det kostar ju såklart mer än posten.

    Personligen tycker jag att om man köper en tjänst av Posten (i det här fallet) så är det Posten som ska lösa eventuella problem som dyker upp på vägen.
    Sen om paketet/brevet whatever är skickat till grannen eller till Långtbortistan är helt orelevant, det är Posten som ska se till att avhjälpa problemen.

    #175836
    ppc
    Deltagare

    @sanmic 78743 wrote:

    Personligen tycker jag att om man köper en tjänst av Posten (i det här fallet) så är det Posten som ska lösa eventuella problem som dyker upp på vägen.
    Sen om paketet/brevet whatever är skickat till grannen eller till Långtbortistan är helt orelevant, det är Posten som ska se till att avhjälpa problemen.

    Du köper din tjänst av Posten som äger ansvaret fram till landets gränser.

    Det är den transportör som äger ansvaret för varan som kan lösa eventuella problem, varan är ju inte längre i svenska postens ägo eller ens i svenska postens system – hur ska svenska posten kunna göra något alls i frågan ?

    Du anser på riktigt att Svenska Posten ska vara kundtjänst åt alla postkontor i världen ?

    Om jag inte är nöjd med min ketchup jag köpt på ICA, kan du skicka en ny till mig då eftersom ni båda säljer ketchup av samma märke så tycker jag gott du som är närmare mig kan lösa problemet åt mig.

    Eller om jag köper en ketchup av dig jag inte är nöjd med, kan jag räkna med att du åtar dig att koka upp en ny ketchup som jag blir nöjd med, det är ju dig jag köpt ketchupen av – inte felix.

    #175837
    sanmic
    Deltagare

    @ppc 78751 wrote:

    Du köper din tjänst av Posten som äger ansvaret fram till landets gränser.

    Det är den transportör som äger ansvaret för varan som kan lösa eventuella problem, varan är ju inte längre i svenska postens ägo eller ens i svenska postens system – hur ska svenska posten kunna göra något alls i frågan ?

    Du anser på riktigt att Svenska Posten ska vara kundtjänst åt alla postkontor i världen ?

    Om jag inte är nöjd med min ketchup jag köpt på ICA, kan du skicka en ny till mig då eftersom ni båda säljer ketchup av samma märke så tycker jag gott du som är närmare mig kan lösa problemet åt mig.

    Eller om jag köper en ketchup av dig jag inte är nöjd med, kan jag räkna med att du åtar dig att koka upp en ny ketchup som jag blir nöjd med, det är ju dig jag köpt ketchupen av – inte felix.

    Absolut! Jag köper en tjänst av Posten, tex ett paket som ska till Långtbortistan.
    Jag köper inte en tjänst som tar paketet till Sveriges gräns.

    “Postens ansvar för försändelse inträder när
    Posten tar emot försändelsen och upphör då
    försändelsen lämnats ut till den angivna mottagarens
    adress eller på annan plats som
    överenskommits med mottagaren, dock inte
    nödvändigtvis till den angivna mottagaren
    personligen.
    För försändelse som avhämtas på Postens
    serviceställen eller annat utlämningsställe
    upphör ansvaret vid utlämnandet av försändelsen.
    Postens ansvar upphör också när försändelsen
    är att anse som obeställbar och
    returnerats till avsändaren eller sänts till Postoch
    Telestyrelsen.”

    Det där tolkar jag som att Posten ska se till att paketet kommer fram eller ersätta om dem tappar bort det på vägen.
    Blir det strul på vägen så är det inte jag själv som ska börja jaga fatt på paketet, det är Postens uppgift.

    Jag tycker det är lite skillnad på att jämföra med en ketchup.
    Handlar du av oss så ser vi till att varorna handlas, packas och levereras hem till dig.
    Är du inte nöjd med ketchupen så hjälper vi självklart till med att reklamera den till ICA.

    #175845
    mikejohansson
    Deltagare

    @ppc 78751 wrote:

    Du köper din tjänst av Posten som äger ansvaret fram till landets gränser.

    Det är den transportör som äger ansvaret för varan som kan lösa eventuella problem, varan är ju inte längre i svenska postens ägo eller ens i svenska postens system – hur ska svenska posten kunna göra något alls i frågan ?

    Du anser på riktigt att Svenska Posten ska vara kundtjänst åt alla postkontor i världen ?

    Om jag inte är nöjd med min ketchup jag köpt på ICA, kan du skicka en ny till mig då eftersom ni båda säljer ketchup av samma märke så tycker jag gott du som är närmare mig kan lösa problemet åt mig.

    Eller om jag köper en ketchup av dig jag inte är nöjd med, kan jag räkna med att du åtar dig att koka upp en ny ketchup som jag blir nöjd med, det är ju dig jag köpt ketchupen av – inte felix.

    Precis som när man köper en härsken ketchup som är producerad i Turkiet, men köpt på ICA. Då ska man ju givetvis inte ta kontakt med ICA, utan man ska kontakta den turkiska fabriken som fixat ketchupen. ;)

    #175847
    bslask
    Deltagare

    Vem är det som satt taggarna för den här tråden? Ett borttapat paket av alla hundra/tusen dom skickat utomlands och man taggar “lite ej på p*stnord”, “varning p*stnord” är inte det en smula överdrivet? Det finns väl ingen som förväntar sig 100% leveranssäkerhet?
    Därmed inte sagt att det inte finns förbättringspotential hos PostNord.

    Jag förväntar mig även att den som satt taggarna genast slutat använda PostNord som transportör då man nu tydligen vill varna avråda andra från att skicka med dem!

    #175904
    speedygee2002
    Deltagare

    Ja Blask. Det är jag som satt taggarna.

    Varningen är för ej fullföljda och ej levererade tjänster av Postnord
    Den kommer stå kvar för den är mycket riktigt en varning och en funderare för den som avser att använda postnords dåliga tjänster.

    Jag använder logistik idag både i Sverige samt från Tyskland (from 1 september) för att skicka paket.

    Idag har det gått 50 dagar på min reklamation. Jag ringde till kundtjänst idag för att få reda på att mitt ärende inte ens är påbörjat. Med ett förberedande genom att ha gått igenom “pissnords” avtalsvillkor för REK så kan de genom sina villkor endast ignorera mig i 60 dagar innan de kan ta tummen ut ur …

    Utöver detta så lyckade jag få tag i reklamation efter många om och men. Efter att ha fått svar från kundtjänst “det finns inget direktnummer till reklamation” så lyckades jag ordna numret direkt till dem.

    Min missnöjdhet är på den nivån att jag kommer aldrig acceptera ett företag som duckar från att ge mig svar, som (med instruktioner från högre nivå) ljuger om att det inte finns ett nummer till reklamation på Postnord.

    Jag har använt andra företagstjänster i Sverige: DHL, DB Schenker, för att nämna några och har även där haft paket som kommit på omvägar. Men där har jag aldrig behövt att jaga någon kontakt och mina paket har hittat fram till slut inom rimlig tid.

    Vi ligger i en expansiv läge i Sverige där Ehandeln hela tiden går framåt och ökar i volymer, man tycker att det företag som vi gödar mest inom ehandel (posten/postnord)i Sverige borde ta hand om deras kunder.

    Framöver så kommer jag ALDRIG att använda Postnord för att skicka paket till utlandet.
    Logistik och tracking är mycket viktigt, men postnord har bevisat för mig att om paketet hamnar i ett land som inte var landet ditt de skulle skicka den till så kan de inte göra ett piss, utan kommer göra allt för att ducka mig som kund.

    Jag uppdaterar tråden sen när jag får nytt svar av ickebefintliga kundtjänsten på Postnord.

    #175921
    bslask
    Deltagare

    Först och främst, följ forumreglerna och ange vilken verksamhet du representerar.

    @speedygee2002 78833 wrote:

    Jag använder logistik idag både i Sverige samt från Tyskland (from 1 september) för att skicka paket.

    ?? Hur ska du ha det, använder du PostNord från Sverige och/eller Tyskland idag eller från 1 september? Den meningen är obegriplig.

    @speedygee2002 78833 wrote:

    Idag har det gått 50 dagar på min reklamation. Jag ringde till kundtjänst idag för att få reda på att mitt ärende inte ens är påbörjat. Med ett förberedande genom att ha gått igenom “pissnords” avtalsvillkor för REK så kan de genom sina villkor endast ignorera mig i 60 dagar innan de kan ta tummen ut ur …

    Detta kan man tycka är dåligt, men det är ganska standard hos samtliga transportörer, även DHL har 60dagar på sig att lokalisera ett försvunnet paket så det är inget specifikt för PostNord. Kan bara anta att även Schenker har liknande.

    @speedygee2002 78833 wrote:

    Min missnöjdhet är på den nivån att jag kommer aldrig acceptera ett företag som duckar från att ge mig svar, som (med instruktioner från högre nivå) ljuger om att det inte finns ett nummer till reklamation på Postnord.

    Det är ok att vara missnöjd med att inte kunna kontakta deras reklamationsavdelning, men jag förstår inte, vem ljuger? vem ger instruktioner?

    @speedygee2002 78833 wrote:

    Logistik och tracking är mycket viktigt, men postnord har bevisat för mig att om paketet hamnar i ett land som inte var landet ditt de skulle skicka den till så kan de inte göra ett piss, utan kommer göra allt för att ducka mig som kund.

    Det här en ganska viktig fråga som kanske få tänker på. PostNord har endast egen verksamhet i Norden. Skickar man utanför norden hamnar man även mycket riktigt utanför deras system. DHL/Schenker som är de vanligaste alternativen är däremot mer eller mindre världstäckande med egna sammankopplade system och därför bättre möjligheter att spåra och “rätta till fel” utomlands. Så skickar man regelbundet dyra försänelser förutom norden så är det nog helt rätt att inte använda PostNord.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.