Twitter – Ankdamm eller pr-kanal?

Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Twitter – Ankdamm eller pr-kanal?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 121 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #139888
    Dan
    Deltagare

    ja jo, men ibland har man inte mer att säga eller så passar inte formatet längre… jag saknar det inte alls tyvärr. Jag håller låda på Twitter nu istället. Kräver mycket mindre av mig ;)

    @Joel 38586 wrote:

    Du borde börja blogga igen Dan, jag tror att det är många med mig som saknar din blogg!

    #139889
    Joel
    Deltagare

    @Dan 38587 wrote:

    ja jo, men ibland har man inte mer att säga eller så passar inte formatet längre… jag saknar det inte alls tyvärr. Jag håller låda på Twitter nu istället. Kräver mycket mindre av mig ;)

    Formatet känns ju lite gammalt och tråkigt, det håller jag med om. Men det var enklare att hålla koll på än att stalka dig på Twitter :)

    #140365
    Per Nilsson
    Deltagare

    Igår testade jag att önska alla ehandlare en god helg i stakettaggen “ehandel”.

    Jag valde just “trevlig helg” för att det är så neutralt och generellt det kan bli samtidigt som det är positivt och inte kan förknippas med något negativt.

    Jag kan utan tvekan säga att jag inte blev det minsta förvånad när jag inte fick en enda trevlig helg tillbaka.

    Mina misstankar blir besannade, Twitter är en liten ankdamm för inbördes beundran där ett fåtal utvalda haussar upp sig själva och de som är inbjudna i “klubben”. Toppen att det finns en sådan klubb för sådana som behöver bekräftelse.

    Nej, jag är inte bitter, avundsjuk, ledsen, arg eller besviken. Jag kan bara konstatera att jag är den som gärna simmar i lite större vattendrag än just ankdammar…

    #140369
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Men jag tror som Rikard om att detta ger kontakter med andra företagare, så jag tror detta är toppen om man är ute efter ett brett kontakt nätt.

    Jag gillar såklart att ha kontakt med andra men tiden att twittra finns inte för min del. Jag har valt att lägg all min tid jag har på på 3st saker (ändras säkert i framtiden men nu är det så sedan något år tillbaka).

    1. Företaget och allt däromkring med personal osv.
    2. Familjen
    3. E-handel.se, e-handels träffar osv.

    Jag önskar att jag kunde satt familjen på första plats men då hade jag ljugit enligt min fru:o

    Men som DavidWigg skrev, finns man någonstans får man ta och svara sina kunder, gör man inte detta (mina ord nu) är man körd!

    Alla pratar social media, men många verkar tro att detta är envägskommunikation vilken det inte är.

    @Per Nilsson 39113 wrote:

    Igår testade jag att önska alla ehandlare en god helg i stakettaggen “ehandel”.

    Jag valde just “trevlig helg” för att det är så neutralt och generellt det kan bli samtidigt som det är positivt och inte kan förknippas med något negativt.

    Jag kan utan tvekan säga att jag inte blev det minsta förvånad när jag inte fick en enda trevlig helg tillbaka.

    Mina misstankar blir besannade, Twitter är en liten ankdamm för inbördes beundran där ett fåtal utvalda haussar upp sig själva och de som är inbjudna i “klubben”. Toppen att det finns en sådan klubb för sådana som behöver bekräftelse.

    Nej, jag är inte bitter, avundsjuk, ledsen, arg eller besviken. Jag kan bara konstatera att jag är den som gärna simmar i lite större vattendrag än just ankdammar…

    #140370
    Per Nilsson
    Deltagare

    Idag är det lite väl mycket envägskommunikation: Se mig! Hör mig! Bekräfta mig! Älska mig!

    I min värld så finns det betydligt bättre sätt att kommunicera på än ett ego-inlägg på 160 (eller hur många det nu är) tecken.

    De som är på Twitter är inte intresserade av att bredda sitt kontaktnät, hade de varit intresserade av att bredda sitt kontaktnät så hade de varit mer inbjudande.

    Jag får även intrycket av att de som huserar på Twitter är väldigt oemottagliga för information och kunskap som kommer från en extern källa, det vill säga från någon utanför ankdammen.

    Sedan är det tidsaspekten också som du skriver. Vem orkar husera på trettioelva olika forum?

    Ankdamm! :)

    @Jimmy Öström 39117 wrote:

    Men jag tror som Rikard om att detta ger kontakter med andra företagare, så jag tror detta är toppen om man är ute efter ett brett kontakt nätt.

    Jag gillar såklart att ha kontakt med andra men tiden att twittra finns inte för min del. Jag har valt att lägg all min tid jag har på på 3st saker (ändras säkert i framtiden men nu är det så sedan något år tillbaka).

    1. Företaget och allt däromkring med personal osv.
    2. Familjen
    3. E-handel.se, e-handels träffar osv.

    Jag önskar att jag kunde satt familjen på första plats men då hade jag ljugit enligt min fru:o

    Men som DavidWigg skrev, finns man någonstans får man ta och svara sina kunder, gör man inte detta (mina ord nu) är man körd!

    Alla pratar social media, men många verkar tro att detta är envägskommunikation vilken det inte är.

    #140373
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 39113 wrote:

    Mina misstankar blir besannade, Twitter är en liten ankdamm för inbördes beundran där ett fåtal utvalda haussar upp sig själva och de som är inbjudna i “klubben”. Toppen att det finns en sådan klubb för sådana som behöver bekräftelse.

    Jag ser Twitter som en ny sorts media, vilken som helst. Precis som i TV, radio och tidningar så finns det ett antal kändisar som genom att ha viktiga positioner och genom att yttra sig mycket är tongivande i debatten. Twitter är inte så mycket kommunikation (även om en interaktion mellan deltagarna sker ofta) utan mer av megafon. Precis som mer traditionell media.

    Jag använder twitter som ett substitut till de arbetskamrater jag inte har. Man kan gå in och höra lite vad andra tycker, ibland hugger man på något och en diskussion uppstår. Det är också en bra kanal för att samla ihop vad som hänt under dagen, t.ex. att man varje kväll läser av #ehandel och ser vad som postats där. Då har man en rätt så bra koll på vad som hänt i ankdammen för ehandlare den dagen. Vid evenemang som man är intresserad av läser man de taggarna och kan få en rätt god bild av vad som avhandlats där och vad människor har tyckt.

    #140374
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 39121 wrote:

    Jag ser Twitter som en ny sorts media, vilken som helst. Precis som i TV, radio och tidningar så finns det ett antal kändisar som genom att ha viktiga positioner och genom att yttra sig mycket är tongivande i debatten. Twitter är inte så mycket kommunikation (även om en interaktion mellan deltagarna sker ofta) utan mer av megafon. Precis som mer traditionell media.

    Jag använder twitter som ett substitut till de arbetskamrater jag inte har. Man kan gå in och höra lite vad andra tycker, ibland hugger man på något och en diskussion uppstår. Det är också en bra kanal för att samla ihop vad som hänt under dagen, t.ex. att man varje kväll läser av #ehandel och ser vad som postats där. Då har man en rätt så bra koll på vad som hänt i ankdammen för ehandlare den dagen. Vid evenemang som man är intresserad av läser man de taggarna och kan få en rätt god bild av vad som avhandlats där och vad människor har tyckt.

    Det kanske fungerar lite som en ventil då man vill pysa ur sig lite text i 160-teckensformatet :)

    Jag antar att min önskan om en god och trevlig helg värmde.

    Ja, jag brukar också kika i #ehandel, men som jag skriver så är det mest egenbeundran och upphaussning i en tämligen ointressant form.

    Kan du ge några exempel på matnyttig information som du har hittat på #ehandel som inte har funnits på några andra ställen?

    #140375

    @Per Nilsson 39122 wrote:

    Kan du ge några exempel på matnyttig information som du har hittat på #ehandel som inte har funnits på några andra ställen?

    Det är väl inte relevant om den går att hitta på andra ställen?

    Ditt test har ju verkligen 0 substans. Att du inte får svar på en tämligen ointressant (om än väldigt trevlig) tweet är inte alls märkligt, och bevisar inte på något sätt folks vilja att diskutera. Det skulle väl lika gärna kunna betyda att twitter är intressant för de som vill diskutera, men rätt boring för de andra?

    Sen behöver man ju såklart filtrera, men det måste man ju överallt – t.ex. här på ehandel.se

    #140379
    Anton A
    Deltagare

    @Per Nilsson 39118 wrote:

    Idag är det lite väl mycket envägskommunikation: Se mig! Hör mig! Bekräfta mig! Älska mig!

    I min värld så finns det betydligt bättre sätt att kommunicera på än ett ego-inlägg på 160 (eller hur många det nu är) tecken.

    De som är på Twitter är inte intresserade av att bredda sitt kontaktnät, hade de varit intresserade av att bredda sitt kontaktnät så hade de varit mer inbjudande.

    Jag får även intrycket av att de som huserar på Twitter är väldigt oemottagliga för information och kunskap som kommer från en extern källa, det vill säga från någon utanför ankdammen.

    Sedan är det tidsaspekten också som du skriver. Vem orkar husera på trettioelva olika forum?

    Ankdamm! :)

    Jag ser inte Twitter som enbart envägskommunikation.
    Twitter är ett sätt för företag, kända personer osv. att kommunicera på ett mer personligt sätt. Helt enkelt kommer man närmre sin “målgrupp”.
    Jag tycker definitivt att Twitter är en bra PR-kanal.

    #140380
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Christoffer Tyrefors 39123 wrote:

    Det är väl inte relevant om den går att hitta på andra ställen?

    Ditt test har ju verkligen 0 substans. Att du inte får svar på en tämligen ointressant (om än väldigt trevlig) tweet är inte alls märkligt, och bevisar inte på något sätt folks vilja att diskutera. Det skulle väl lika gärna kunna betyda att twitter är intressant för de som vill diskutera, men rätt boring för de andra?

    Sen behöver man ju såklart filtrera, men det måste man ju överallt – t.ex. här på ehandel.se

    Det är väl relevant om han har hittat unik information på det stället som inte är tillgängligt på något annat ställe? Frågan är ju lite mer mångbottnad än så, precis som hela Twitter-frågeställningen är.

    Det handlar inte om att en Tweet drunknar i flödet, det handlar om vad flödet handlar om. Som det är nu så tycker i alla fall jag att det inte finns mycket substans i den information som återges i t.ex. #ehandel.

    Det är i mina ögon mest en ankdamm där flertalet wannabe-entreprenörer ryggdunkar varandra och twittrar om särdeles ointressanta saker. Observera nu att detta är min högst personliga åsikt och ska bara tas som en sanning om man vill…

    Min test är absolut inte den bästa, den var faktiskt rätt så kass i ärlighetens namn. Jag får komma på lite bättre tester än så. Risken är väl bara att min fina information drunknar i sörjan av ryggdunkarna. :)

    Men vad är det som är så jäkla intressant som diskuteras på Twitter (a.k.a. unikt för Twitter…) som jag har missat? 160-tecken med vad?

    Upplys mig gärna, jag är inte den som är den och kan utan problem ändra min ståndpunkt. Men nu är min ståndpunkt det jag tycker.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 121 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.