Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Undersökning: Fråga till dig som driver e-handel

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #144536
    FredrikGust
    Deltagare

    1. a
    2. b
    3. Vad man söker på för att bättre kunna få produktbeskrivningar/bilder fungera bättre om någon inte hittar rätt.

    #144537
    GregerA
    Deltagare

    Jag väljer att svara a, a.

    Nu vet jag inte riktigt vad ni lägger i begreppet personal shopper. Är tanken att det skall vara en “oberoende” person som hjälper kunden att handla? … eller kan det helt enkelt handla om videochat med en kundtjänstmedarbetare? I det senare fallet skulle nog fler vara positiva. Kniv-Per kunde ju personligen ge sina vassa råd … ;)

    #144539
    webfumedia
    Medlem

    1) D. Tror det blir vanligt i framtiden. Klädbutiker kommer nog först ut tror jag. Tror många inte avslutar sina köp pga av att man inte vet vad som matchar ihop osv. Likaså om man har bråttom att hitta den perfekta presenten så skulle det vara smidigt att bolla snabbt med en PS som har kolla på butiken. Jag utgår från att PS har stor kunskap om produkterna.

    2) B,C

    #144545
    Per Nilsson
    Deltagare

    @GregerA 43628 wrote:

    Kniv-Per kunde ju personligen ge sina vassa råd … ;)

    Precis :)

    Du vill ju ha råd av en som kan sina saker. Deras idé med en personal shopper är rätt så långsökt.

    Det handlar alltså om något form av serviceföretag som ska “hyra ut” PS till butiker. Hur lång tid skulle det ta för en PS att lära sig ert sortiment t.ex.? Ska den här PS kunna flera saker eller bara var inriktad på elektronik och mekanik?

    Ska de ha en PS för varje nischad bransch? Nej nej nej, det fungerar inte.

    #144546
    Per Nilsson
    Deltagare

    @webfumedia 43630 wrote:

    1) D. Tror det blir vanligt i framtiden. Klädbutiker kommer nog först ut tror jag. Tror många inte avslutar sina köp pga av att man inte vet vad som matchar ihop osv. Likaså om man har bråttom att hitta den perfekta presenten så skulle det vara smidigt att bolla snabbt med en PS som har kolla på butiken. Jag utgår från att PS har stor kunskap om produkterna.

    Ja, men det borde väl gå att lösa med en inbyggd shoppingrobot i butiken?

    IF kund VÄLJER brun scarf THEN RECOMMEND brunt bälte AND bruna skor.

    #144550
    barse
    Deltagare

    Fantastiskt! Stort tack för alla era svar!

    Vi undersöker som sagt affärsmöjligheter för att skapa någon slags shoppingassistent-funktion för ehandlare. Idén föddes klockan 16:30 i fredags och vi har redan gjort några pivots, lite användartester och en prototypsajt som vi testar på olika typer av kunder.

    Det vi har upptäckt är att det är vissa typer av inköp som kunder gärna vill ha hjälp med, och vissa typer av inköp som experter gärna hjälper till med.

    Er input i denna fråga har varit /mycket/ värdefull! Om vi bestämmer oss för att göra slag i saken och starta en sån här tjänst så kommer vi att höra av oss och berätta att vi drar igång.

    Återigen: Tack!

    /Lars

    #144551
    Andreas
    Deltagare

    Jag tror på en personlig shoppingassistant, tänker mig en försäljare som guidar mig rätt. Detta då i butiker där de krävs kunskap (elektronikkedjor, biltillbehör, smakråd kläder m.m.)

    Endera hjälper personen att utföra ett köp eller att välja ut vad jag skall köpa för produkt.

    Dock förväntar jag mig som kund en person (försäljare) som är väldigt KUNNNIG och ej drar till företagets fördel. En person som kan förmedla OBEROENDE, visa att den ej säljer iväg fjolårsskräpet bara för att kunden ej förstår bättre. Tänker på stora elektronikhusen här som alltid har rear ut gamla modeller utan att meddela det till kunden som ej förstår bättre.

    Alltså en kunnig och oberoende försäljare, som då arbetar mot en fast summa och ej mot provision.

    Kanske en videodialog eller liknande mellan kund och försäljare kan ge shoppingen en ny dimension och göra shoppingen ännu mer personlig.

    Detta drar ju också upp kostnaden för företaget och denna kostnad skall betalas tillbaka på något vis. Genererar de en bättre konvertering, större kundkorg eller försäljning av produkter med högre marginaler då är det win-win för bådadera.

    Men som Dan säger, detta kan man göra själv. Med en kunnig försäljare som inte har eget lager att ta i beaktande, så kan man sälja exakt det kunden vill ha och det gör vi.

    Denna post får mig faktiskt att ta en funderare, borde man ha en onlinechat. Kanske steget är lägre att kontakta en via en sådan, en via mail. Därtill blir alltid kunden väldigt förvånad när de får snabba och bra svar av en. De tackar och bugar, verkar som detta vanligtvis ej är kutym inom bil/fälgbranschen.

    #144553
    Plastskivor
    Deltagare

    Alla GDS:are som vill bygga någonting med plastskivor har tillgång en personal shopper.
    Det är bara att maila till min infomail så hjälper jag till. Även företagskunder är välkomna.

    (vad jag svarar på enkäten borde därmed framgå)

    #144554
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Plastskivor 43646 wrote:

    Alla GDS:are som vill bygga någonting med plastskivor har tillgång en personal shopper.
    Det är bara att maila till min infomail så hjälper jag till. Även företagskunder är välkomna.

    (vad jag svarar på enkäten borde därmed framgå)

    Ja just det. Man är ju själv en alldeles utmärkt personal shopper.

    Kunden får rätt kniv och kniv-Per får alla pengar, win-win :)

    #144555
    Andreas
    Deltagare

    @Plastskivor 43646 wrote:

    Alla GDS:are som vill bygga någonting med plastskivor har tillgång en personal shopper.
    Det är bara att maila till min infomail så hjälper jag till. Även företagskunder är välkomna.

    (vad jag svarar på enkäten borde därmed framgå)

    Det förstår de flesta, dock är steget att maila rätt långt.

    För mail betyder idag, svar inom 3-7 dagar. Vilket gör att kunder inte orkar vänta så länge. Att ringa är ett påtag och tar energi och gör att man måste anstränga sig lite. En webbchat kräver dock lite ansträngning och går snabbt att göra från ens hemdator. Här ser jag även att min videochat jag nämnde ovan ej fungerar i verkligheten, folk gillar och vara lite anonyma.

    Och med en chat får du genast ett svar!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.