Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad önskar ni att ni hade vetat från början när ni startade med E-handel?

Visar 4 inlägg - 11 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #178727
    Dancar
    Deltagare

    Jag ska också ge mig på en lista, även om vad som är viktigt skiljer sig mycket från fall till fall. För vissa kommer marknadsföringen vara hög prioritet medan andra brottas mer med en kraftig tillväxt (och därför växtvärk), och så vidare. Nåväl, här kommer mina punkter utan inbördes ordning.

    • E-handel kostar pengar – man kan givetvis starta upp väldigt billigt men du kommer snart märka att det är svårt att utvecklas och växa utan pengar.
    • Använd tiden rätt – Jag var helt inne på open source (Prestashop) när jag skulle starta upp men ändrade mig sedan till en hyrlösning. Detta beslut ångrar jag inte nu då jag aldrig hade haft tid att pilla med detta så här i backspegeln (även om jag tycker det är kul!). Även om jag saknar att få pilla med butiken och utveckla den själv så är det rätt skönt att bara slänga iväg ett mail till utvecklarna å låta dem göra jobbet medan jag fokuserar på sälj istället. Tänk på att i början är ofta ditt största fokus på plattformen och det tekniska, men så fort du startar upp så kommer miljoner andra saker att kräva din uppmärksamhet.
    • Kill your darlings – Jag tycker bokföring och att pilla med datorer/IT är kul, men har insett att det inte är där jag gör mest nytta, så därför har andra fått ta hand om detta. Lite roliga saker ska du dock behålla givetvis :) Det du tycker är absolut tråkigast och inte har någon energi i ska du också outsourca, du behöver all positive energi du kan få i ditt företagande.
    • Håll koll på likviditeten – Om du håller eget lager så tänk på likviditeten, ha koll på när dina pengar kommer in och ut. Håll också koll på din lagerförändring så att första året med vinst inte kommer som en chock (eller rättare sagt skatten). Det är lätt att bara köpa lager och sedan inte ha några pengar kvar till skatten efter årets slut. Samma gäller för momsen.
    • Crunch the numbers – Räkna på vilka kostnader du har, fasta och rörliga. Räkna på vilka marginaler du har, vilket täckningsbidrag du har, och så vidare. Har du inte koll på detta så vet du inte vad du kan och inte kan göra.
    • USP – Kolla in dina konkurrenter, vad kan du göra bättre och annorlunda? Vad är din/dina ”Uniuqe Selling Points”? Kommunicera dessa på ett snyggt sätt till kunden. Tänk utanför ”pris”… Var kreativ.
    • Förbered dig – När det tar fart så kommer alla uppgifter att bli mer krävande. Bokföringen kommer blir mer omfattande, pack/plock/skicka försändelser kommer ta mycket tid. Det är bättre att vara lite för tidig med att flytta ut bokföring, skaffa lagerlokal, skaffa kopplingar till transportsystem etc. Var inte dumsnål, det straffar sig längre fram. Du bör ha en plan för vad som måste göras och vilken ”trigger” du ska ha för att implementera det (ex. vid 25 order per vecka så ska jag börja leta lokal).
    • Prioritera – Det finns hela tiden 1000 saker som man vill och måste göra, skriv ner en bruttolista och håll den uppdaterad, gardera sedan alla uppgifter och gör de mest akuta först. Tänk på att det som är roligast att göra inte alltid är det som är bäst för företaget eller mest brådskande.
    • Visioner – Ha visioner för vad du vill åstadkomma med ditt företag, detta ger energi inte minst när det känns tungt. Ha en ”att göra”-lista även för visionen, där punkterna är mer galna och snarare ska styra mot de långsiktiga målen. Ett komplement till affärsplanen.
    • Fördjupa sortimentet – Ju djupare sortiment du har desto bättre står du dig i konkurrensen. Notera att detta inte är samma sak som att bredda sortimentet, vilket långt ifrån alltid är rätt väg att gå.
    • Skynda långsamt – Första året handlar mycket om att lära sig nya saker och bygga upp samt effektivisera flöden. Var uppmärksam på hur säljmönstret ser ut, detta är viktigt att ha i åtanke för många branscher.
    • Kundfokus – Det är kunderna som gör att din verksamhet går runt. Var extremt trevlig och tillmötesgående vid kundkontakter, satsa tidigt på en bra kundtjänst. Om du har jobb vid sidan om och inte kan svara i telefon, köp in en telefonsvarssjänst så att någon annan levande person åtminstone kan ta emot ärendet av kunden.
    • Se helheten inte bara kronor – Vid varje beslut finns det oftast en ekonomisk aspekt och även om det givetvis är viktigt att inte dra på sig för stora kostnader så är det samtidigt viktigt att inte bara tänka kronor och ören för det specifika beslutet utan även vad det bidrar till i hela businessen. Exempelvis kan en betallösning vara lite dyrare men konvertera bättre, att vara lite extra givmild mot kund kan vara en kortsiktig förlust men ett framtida genidrag, och så vidare.
    • Jobba med det du gillar – Om du har ett intresse för produkterna så kommer du vara mer uthållig och även ha roligare, och att ha roligt är en stor del av företagandet enligt mig! Du måste dock tycka om även företagandet som sådant, en god mix är det bästa.
    #178758
    MyJosephine
    Deltagare

    Jättebra tips i denna tråden. Det kan kännas väldigt tungt och ensamt ibland, så dessa tipsen gör att det känns lite bättre. :)

    #178927
    ivar123
    Deltagare

    Att vara prestigelös och ta hänsyn till varje tips från de stora spelarna som skrivit tidigare.

    Jag byggde inEar.nu enbart tack vare Antons tips (Han som skrev tidigare, från Headler)

    #178966
    Safar
    Deltagare

    Jag underskattade verkligen arbetet bakom att bygga och skapa en e-handel och tänkte hur svårt kan det vara. Det var och är svårt men med envishet och stark vilja så byggde jag klart hemsidan i Magento samt lager, logistik osv osv…

    Mina 5 ören

    1. Allt behöver verkligen inte vara perfekt visuellt. Jag la timmar på att typsnittet skulle vara det rätta men min erfarenhet säger att kunderna långt ifrån ser det vi e-handlare ser. Konsumenten vill ha en bra deal!

    2. Att synas och synas rätt är prio 1! AdWords är fantastiskt, dyrt, men det får igång verksamheten. Däremot så fungerar det olika beroende på hur annonsen ser ut (givetvis). Tyvärr så är rabatter det som direkt visar en effekt.

    3. Att synas är prio 1 igen! SEO är så viktigt men efter att ha valt fel SEO-firma (Jajja) så kostade det mig mycket huvudvärk och tid. Jag lyckades själv efter 1 timmes research på seo-forum lista ut hur jag kanske kan synas på förstasidan på ett relevant sökord för oss. 2 veckor efter den researchen hamna vi på sida 1. Med andra ord lägg ner energi på att lära dig grundläggande SEO.

    4. Konsumenten vill ha en bra deal! Alltid. Detta påverkar våra marginaler. Hitta ett sätt att skapa mervärde så att kunden är villig att betala mer för dina produkter.

    5. Fasta kostnader suger. Men vissa saker måste få kosta. I vårt fall så är det KCO som är en dröm i användarvänlighet men framförallt att de erbjuder alla betalningssätt och i synnerhet faktura samt “köp nu betala efter sommaren..”. Som ny och oetablerad så är faktura en säkerhet för kunden.

    6. Nätverka. Här har jag vart kass hittills pga av mycket arbete men har bestämt mig för att skriva mer här och återgälda alla goda tips jag fått här samt försöka starta närvara på event. Som ensam i företaget så kan det kännas ensamt, då behövs det att man pratar med likasinnade & bli inspirerad. Smörja maskineriet :)

    7. Ge inte upp. Ett nej från en intressent kan alltid omvändas till ett ja.

    8. Förhandla. Du kan få ner priset på mycket mer än vad du tror om du vågar utmana.

    Lycka till!

Visar 4 inlägg - 11 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.