Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vad önskar ni att ni hade vetat från början när ni startade med E-handel?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102708
    Lundquist.joel
    Deltagare

    Hej allihopa,

    Jag har länge suttit och funderat över möjligheten att starta en E-handel som en slags sidoverksamhet, som om den blir framgångsrik, kanske övergår till ett heltidsyrke.

    Mina funderingar gäller helt enkelt kring vad ni önskar ni hade vetat när ni började?
    Vad ni hade gjort annorlunda om ni hade fått början om från början?

    Vilka är de viktigaste lärdomarna ni tagit med er efter misslyckade E-handelsbolag, konkurser m.m?

    Jag ber ansvarig moderator om ursäkt om det finns liknande trådar, men jag har sökt febrilt i 30 minuter utan framgång. Min sökteknik på forum kanske är under all kritik, vad vet jag… I så fall blir jag gärna hänvisad till lämplig tråd.

    Tack på förhand, framgångsrika E-handlare!

    Med vänliga hälsningar

    Joel Lundquist

    #178447
    Dan
    Deltagare

    1. Fokus (jag skulle inte pluggat, haft flera idéer igång samtidigt om det skulle gått snabbt). Dock är fokus ganska tråkigt och man lär sig mycket om en sak, inte många. Så jag ångrar inte det, men det är en nyckelfaktor för att bli framgångsrik snabbt om det är ens mål. Mina bolag/satsningar som misslyckats har alltid berott på brist på fokus. Man kan inte göra två saker samtidigt bra. Det är omöjligt att motivera sig att jobba med en sak när det finns en annan som ger mer resultat, mat på bordet eller mental kick. Man kommer efter nyhetens behag lagt sig jobba med den sak som ger mest.

    2. Delegera, anställ. Skulle inte fegat här och varit så slö med att göra allt själv eller tro att jag kan allt bäst själv. Det skalar inte, men är mindre risk ekonomiskt. Men risken är att man tar ut sig och skiter i allting. När man anställer ska man ge folk massor av ansvar och fria tyglar, inte detaljstyra. Det skulle jag gjort annorlunda.

    3. Om det ska gå snabbt behövs pengar. Om målet är att bli stor behöver man pengar eller mycket tid. Men tid var enklare förr nu springer alla konkurrenter med riskkapital och krigskassor nästan. Det är svårt att slåss om kunderna om man inte har råd att ens köpa marknadsföring.

    4. Hitta ett mål som är meningsfullt. Mitt mål var alltid att bli så stor som möjligt, det är ett enkelt mål att jobba mot men det är inte meningsfullt. Det är alltid en balans mellan omsättning och lönsamhet, fokuserar man bara på lönsamhet tar man inga marknadsandelar och konkurrenter snor ens kunder och man tappar lönsamhet. Man behöver en bra balans mellan de båda. Mitt mål som motiverade mig var att bygga stort och kanske sälja bolaget en dag, det är ett dåligt mål. Det är mycket bättre att ha kul på jobbet och få tillräckligt mycket ut från det varje dag så att man inte behöver en belöning i slutet av regnbågen, för när man når dit så funderar man kanske över om man inte skulle haft lite roligare under resans gång.

    5. Gör det du är bäst på eller tycker är kul. Om du sitter med 3 arbetsområden som du hatar och 2 du gillar kommer du även här prioritera de två roliga och bolaget blir lidande pga. dig. Anställ eller outsourca. Det finns ingen vits att vara egenföretagare om det ska vara lika trist som att vara anställd för framgångsrik blir de flesta inte ändå. Det är en glad överraskning som man ska få efter att ha haft 5-10 års roligt jobb. Får man den inte, ja då ska man ändå vara nöjd över allt man lärt sig och hur kul man haft.

    6. Ha stenkoll på ekonomin. E-handel är likviditetsmässigt utmanande eftersom man behöver ofta ha eget lager. Gör en bra budget och följ den hela tiden.

    7. Träffa kollegor och “konkurrenter”, ta hjälp, och var inte ensam. Det är trist att vara ensam, skapa arbetskollegor genom att hänga på event eller lokala e-handelsgrupper i din närhet. Du kan slippa massa problem om du kan bolla idéer med personer som redan varit där du är idag.

    #178452
    FredrikGust
    Deltagare

    1. Om man tror att e-handel handlar om teknik och webbdesign – tänk om. Det handlar om handel och försäljning. Trots att jag rean visste detta fick olika tekniska lösningar ofta prioritet föra att sälja.

    2. Marknadsföringen kostar jättemycket pengar. Bannerannonsering och bred annlnsering som inte träffar rätt målgrupp konverterar kasst och kostar massvis. Riktad annonsering till målgruppen är fortfarande dyrt och kräver att man verkligen landar besökaren på en sida där de kan göra vad du vill att de ska göra.

    3. Låga fasta kostnader fast inte dumsnålt. Man klarar sig utan det mesta i början. Har man bara någon order per dag kan man hantera det mesta manuellt. Ska någon kostnad in -se till att den tillför något. Att köpa tex billiga SEO-tjänster kan göra mer skada än nytta.

    4. Fokus. Hellre smal och komplett än bred och osammanhängande. Hitta den röda tråden och gärna då med något som går att sälja

    5. Uthållighet. Att bygga ett bolag tar tid. Om man valt fel väg i något läge, utvärdera och testa men ge det tid och fortsätt med det som fungerar.

    6. Kör inte in i kaklet. Allt för många kör punkt 5 för länge på fel saker, med för liten kassa, för litet engagemang, för lite tid, för mycket tid etc. Funkar det inte, sluta i tid.

    Finns oändligt många fler saker att läsa i olika bloggar och här på forumet där vi sett många lyckas och en och annan som inte nått ända fram.

    #178455
    Nicklas
    Deltagare

    Jag har dragit igång sex olika butiker och bara två av dem har fungerar hyfsat.
    Så mitt tips är: Hyr en billig butik och rivstarta med att se om din ide fungerar.

    1. Fokusera på sälj och mindre teknik, att drifta en egen butik äter upp din tid.
    2. Lägg ut bokföringen till någon som kan detta.
    3. Bind inte upp dig med dyra och långa avtal från Klarna, Svea eller liknade.
    Billmate och Payson funkar bra till en början till du får volym och kan förhandla bort alla fasta avgifter med Klarna eller Svea.
    4. Börja med att köpa frimärken till det du skickar, dyrare prylar kan du köra Postens skicka lätt.
    När du kommer igång, gå med i pluskontot så skickar du spårbart billigare med DHL och kontakta Posten för att köra varubrev för dina billiga varor.
    5. Kolla med lämpliga leverantörer om de kan köra Dropshipping, då slipper du ligga på eget lager och binda upp kapital.
    6. Använd din extra tid för sälj, inköp och marknadsföring.
    .

    #178457
    Magnus Brath
    Deltagare

    Vet att det kanske inte tillför så mycket men vilken bra tråd.

    #178463
    Anders
    Deltagare

    – Som skrevet: “1. Om man tror att e-handel handlar om teknik och webbdesign – tänk om.” I mange år troede jeg e-ahndel handlede mest om conveterings konvertering. Og det gør det ikke, men det er ikke farven på di “køb nu” knap, eller om du har svea pay eller klarna som afgøre din konvetering. Der er to ting som er alt afgørende for dit salg 1) ret produkt, til 2) ret pris

    – De andre skriver fokus. Det er rigtigt, men jeg har gjort den fejl nogle gange at satse på en for lille niche. Niche er godt, men det skal være stort nok ti lat du kan leve af det

    – Husk at fokuser på hvad du ikke vil gøre. Specilet når man er ny startet kan man ikke nå at gøre alt på engang og bedre end alle andre. Du behøvs ikke have den perfekte facebook side, den perfekte instagram side, perfekte kasse, perkte mobil app. Fokuser på at gør nogle af tingene 100% og awesome i stedet for lidt af det hele. Måske behøver du ikke en webshop, måske skal du istedet fokuser på en app? http://www.ehandel.se/E-handel-stanger-natbutik-for-att-endast-kora-mobilapp,5513.html. Måske er dine kunder ikke rigtig på facebook men på instagram, så fokuser på det.

    #178472
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Allt tar längre tid än man tror och för att lyckas måste du vara 100% engagerad. Det räcker inte med 2 timmar varje dag vid sidan om ett annat jobb, utan det är allt eller inget som gäller om du verkligen ska lyckas.

    Som många sagt – Det hela handlar om handel och rätt erbjudande till rätt målgrupp – inte teknik. Rätt pris på rätt produkt till rätt kund helt enkelt.

    Fokusera på att sälja i första hand och lös problemen som uppstår efter resans gång.

    Se till att ha roligt under tiden för risken är stor att du aldrig blir nästa cdon, och tänker du dig att det är då det roliga börjar så kommer du aldrig att börja njuta av vad du skapat.

    Satsa på saker som friställer din tid så att du verkligen kan ägna dig åt det som ger pengar in, men gör det först när du ser att det finns pengar nog att göra det och att marknadsföra samtidigt.

    Du behöver mer kapital än du tror för att lyckas, visst kan du starta med 0 kr i startkapital men det är inget jag rekommenderar

    #178593
    Mony
    Deltagare

    Jag fick ett råd av Dan: Börja smått!

    Det låter självklart, men jag ville ha den fetaste shoppen, dibs betalning, jag ville ha klarna checkout, jag ville köpa in flera rullar ekologiskt tyg från Indien osv.

    Jag själv gick helt in i väggen efter ett tag. Det var en kombo över att vilja ha allt perfekt och saker i mitt privata liv. Jag ångrar alla de pengar som bara strömmade ut ur mitt företag utan att någon ens visste om att jag fanns. Det blev en dyr läxa.

    Så jag följde Dans råd. Sade upp DIBS och Klarna. Köpte mindre kvatiteter tyg och försökte använda upp det jag redan hade köpt. Kunderna fick betala i förskott eller via egen faktura. Jag skapade ett ratsitkonto och kollade manuellt fakturakunderna om de hade betalningsanmärkningar för 10kr.

    Och jag fick kunder!

    Nu har vi det snabbaste bredbandet i världen (ja, det är faktiskt sant. Sök på Annehem fiber) och vi har eget NAS. Så nu i dagarna flyttar jag hela butiken och gör om den till WordPress, Woocommerce och Billmate och lägger den på vår egen server. Inga pengar för shop och webhotell längre.

    Börja litet, håll nere alla kostnader, se om konceptet håller, ha tålamod!

    #178724
    Fru Bad
    Deltagare

    – Att marknadsföring är dyrt, och svårt! För en nybörjare i alla fall.
    Det svåra ligger i att ha koll på sökoptimering och ligga högt, nu är vissa produkter svårare än andra dock.

    #178726
    anton
    Deltagare

    Lite generella tips:

    1. Att inget kommer gratis. Man måste kämpa in varenda kund, varenda leverantör, varenda grej. Det är jobbigt – men berikande!

    2. Att det är KLART värt att starta upp någonting. Även om det inte lyckas har man av bara erfarenheten och alla nyvunna kontakter tagit ett stort steg mot nästa utmaning i livet!

    3. Att fokusera. Det är som Dan skriver. Fokuserar man inte lyckas man inte. Det behöver inte innebära att du bara har ett projekt, eller att t.ex. jobba heltid med butiken, men att den tid man har lägger man på rätt saker. Jag tyckte Anton och Joel från Kitchentime sammanfattade det bra i Ehandelspodden “Det var först när vi släppte allt annat och fokuserade helt på att bredda sortimentet och köpa adwords som vi tog fart. Inga nyhetsbrev, inget annat, bara sortiment och adwords”. Desto mindre tid man har till sin verksamhet (t.ex. för att man inte kan sluta på sitt jobb än pga verksamheten ej genererar tillräcklgt), desto större fokus måste man ha.

    4. Gör det inte ensam.

    5. Det tar lång tid att bygga en e-handelsverksamhet till något som ens ger en OK inkomst för en person. Planera inte för att kunna jobba heltid med det inom några månader, utan ha en långsiktig plan där du t.ex. tar tjänstledigt 1-2 dagar per vecka för att driva verksamheten och sedan efterhand mer och mer. Om du inte har superstora ambitioner och vill bli nästa sportamore förstås, isåfall ska du ta in kapital tidigt och köra all-in ihop med massa awesome people!

    Och så några mer konkreta:

    1. ha störst sortiment i din nisch

    2. använd marknadsplatser som fyndiq för att få lite tidig push på säljet

    3. bli bra på kundservice och tänk det inte bara som ett jobb att hantera returer, utan som en möjlighet till merförsäljning, feedback och att ge kunderna goda köpråd

    4. fråga kunderna saker, hela tiden. Varför handlar de just av dig? Varför just de här produkterna?

    5. träffa andra e-handlare på emeet och vid andra tillfällen. Dels för kunskapsutbytet, dels för relationsbyggandet men framförallt för inspirationen. Det gör att man orkar ett halvår till av kämpande för att få upp försäljningen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.