Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vem får egentligen bli certifierad av Trygg E-handel

Visar 6 inlägg - 21 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #113118
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Magnus 8716 wrote:

    Tycker det där med certifierad av Trygg E-handel och liknande börjar bli en parodi.
    Har ett svagt minne att 50% av alla nystartade företag går i konkurs eller lägger ner inom 2år. Är det då tryggt att handla av nystartade företag?

    Jag handlar hellre av ett nystartat företag som skickar in ekonomirapporter
    1 gång / månad och då får vara certifierade med dispens än av ett som inte kollas alls. Nystartade företag kan exempelvis vara företag som bytt företagsform. Det har jag själv varit med om när vi blev AB sjönk vår rating, men företagets ekonomi var exakt densamma, skillnaden var att inget bokslut fanns eftersom vi bytt företagsform.

    #113121
    GregerA
    Deltagare

    Hehe, ja Trygg E-handel är lite av en vattendelare.

    Det verkar finnas två läger som dominerar debatten:

    1. De som inte vill/kan ha det, men är sura för att andra har det.
    2. Och på andra sidan de som har det och inte vill vara utan det

    Åsså jag som inte vill, men tycker att om andra vill så är det ok. :)

    Saken är väl snarare den att en vanlig konsument inte riktigt ser nyanserna i kriterierna – och den förväntade tryggheten är nog ofta betydligt högre än den faktiska.

    Principen för certifieringen är att så länge inget negativt uppdagats så kan man vara certifierad. Det betyder i praktiken att man måste ha ställt till med nånting innan en certifiering dras in – och i så fall kommer någon att vara drabbad. Men man förhindrar i alla fall att fler drabbas.

    Alternativet är ju att man måste bevisa sin duglighet innan man blir certifierad.

    Analogt kan man säga att alla som fyllt 18 år får ett körkort om de vill, och så länge de inte ställer till med en olycka eller bryter mot reglerna så får de behålla det. Detta i motsats till dagens system där man får genomgå utbildning och uppkörning innan man får körkortet.

    #113357
    greger
    Deltagare

    Jämförelsen med körkort är väl bra, men inte helt rätt.

    För att bli godkänd av oss måste man först uppfylla en hel del krav (som för att få körkort), exempelvis inte ha hög konkursrisk, inte ha relevanta betalningsanmärkningar eller kronofogdeskuld, inte ha bytt merparten av styrelsen senaste 6 månaderna, inte ha lösningar som riskerar känsliga betaluppgifter, osv osv.

    När man väl blivit certifierad kan man få certifieringen återkallad (ibland direkt som vid allvarliga trafikförseelser) om man faller ner under godkännandekraven, inte fullföljer kundlöften, inte åtgärdar allvarliga kundklagomål, inte har täckning för påståenden i marknadsföring, inte svarar på kommunikation inom rimlig tid, osv osv.

    Det betyder – som min namne säger – att “.. man måste ha ställt till med nånting innan en certifiering dras in – och i så fall kommer någon att vara drabbad. Men man förhindrar i alla fall att fler drabbas”

    Precis, men vi kan agrera mycket snabbt då kunderna via länk under certifikatet lämnar klagomål direkt till oss. Vi inte är inte en myndighet eller stor branchorganisation som måste agera med stor noggrannhet och i alla parters intresse – det ger långa fördröjningar ungefär som för domstolar.

    Konsumentens skydd går för oss före andra hänsyn.

    #113358
    Parvelito
    Deltagare

    Ja, ni kan naturligtvis agera, men har ni någonsin gjort det? Finns det något fall som någon utfärdare av dessa certifikat kan peka på att de faktiskt gjort någon verklig skillnad för kundernas säkerhet?

    #113363
    greger
    Deltagare

    Ja visst har vi gjort det, och gör det hela tiden.

    Just nu har vi 212 certifierade e-handlare/butiker (aktuell siffra här: Certifierade e handlare ), vi har underkänt 18 ansökningar och vi har återkallat 21 av de redan certifierade, dvs c:a 10% har återkallats

    Dessutom har vi hela tiden fall där kunder som har berättigade klagomål och klagat via oss har fått rättelser och kompensationer som ehandlaren först varit ovilliga att ge. Ibland har vi fått återkalla certifieringen, men oftast har vi förmedlat en överenskommelse och sedan har båda parter varit nöjda med resultatet. Jag kan förstås inte lämna ut specifika fall eller namn, men citerar ett ganska typiskt tack från en kund:

    “Hej
    Har mottagit pengarna i retur.
    Tack så mycket för hjälpen, life saver!
    Mvh ….”

    #113407

    En del frågor verkar ha uppstått runt Fyndiq:s Trygg e-handel certifikat.

    Fyndiq AB (556792-1712) klarar Trygg e-handels krav på finansiell stabilitet utan särskild ansökan om dispens p.g.a nystartad verksamhet. Detta innebär UC risk =3, vilket ger 3% sannolikhet för konkurs inom 12 mån.

    Vidare har Fyndiq samma ansvar som om de lagerfört varor själva i avtalet med konsumenten, köpvillkoren avspeglar detta förhållande. Att en butik förmedlar varor, har dropshipping lösning behöver inte vara ett hinder för att bli certifierad så länge företaget ovillkorligen tar ansvar för hela kedjan i sitt avtal med konsumenten.

    När det gäller uteslutande av e-handlare så har Trygg e-handel sedan starten återkallat certifikatet för ett 10-tal butiker. Ca 1/3 av ansökande butiker faller bort redan under ansökningsprocessen.

Visar 6 inlägg - 21 till 26 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.