Har fått en relativt stor order på faktura, en äldre dam. Känns lite misstänkt då det inte alls är min målgrupp. Sen är hennes hotmail skriven på någon helt annan plus att jag inte hittar hennes nummer på eniro. Inga betalningsanmärkningar men varningsklockor ringer ändå.
Har ni tips på vad jag kan göra för att minimera risken för att bli blåst?
Har funderat på att be henne betala i förskott men frågan är om man själv som kund hade gjort det.
Har ni tips på vad jag kan göra för att minimera risken för att bli blåst?
Som Tian säger, ring. Absolut bästa sättet att avgöra om man ska begära förskottsbetalning. Om det är en äldre dam så är det ju inte alls omöjligt att hon lånat någons mail eller låtit barn eller liknande lägga beställningen i hennes namn. Men alla frågetecken reds oftast ut genom att ringa.
När vi får den där oroliga känslan i magen så kontaktar vi alltid kunden. Det är inget konstigt att höra av sig och vi resonerar alltid så att om kunden får ett förslag om förskott och inte betalar så hade vi inte fått betalt på faktura 30 dagar heller. Då känns en “förlorad affär” inte som förlorad utan “vunnen”!
Lita inte på någon, inte på någon. Har du inte säkrat betalningen genom kort eller Klarnafaktura så sänd inget utan förskottsbetalning. Jag säger det igen, lita INTE på någon för det är det som bedragarna lever på, folks godtrohet. Tro mig, jag har blivit blåst flera gånger innan jag lärde mig läxan och vi blir regelbundet utsatt för mycket finessrika och “trevliga” bedrägariförsök.
Författare
Inlägg
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.