Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Köp av tjänster utomlands med Visma Enskild Firma

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95183
    Mortfiles
    Deltagare

    Sitter och kikar på Visma Enskild Firma och undrar hur jag bokför inköp från till exempel EU och USA? Jag köper en hel del tjänster från USA och med vanlig kontering så kvittar jag momsen eftersom tjänsterna är momsfria (jäkla miffel…)

    I Visma Enskild Firma finns inga sådana funktioner så ska jag helt enkelt fylla i noll på momsen då? Det låter ju förrädiskt enkelt :)

    #116291
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, Visma Enskild Firma är guds straff till den som trodde att det gick att låta bli att lära sig bokföra och istället ta en genväg :-)

    Det är ett oerhört begränsat program, och det mesta som går utanpå det absolut vanligaste går inte att göra där.

    #116293
    Mortfiles
    Deltagare

    Då faller det för mig med andra ord :)
    Tog Skattemyndigheten 2 timmar att klura ut hur jag skulle bokföra inköp från USA, tydligen är det inte så vanligt för det var rackarns så svårt för dom att får klarhet i hur det skulle bokföras…när jag blandade in PayPal började dom nästan gråta :)

    Det är lite synd för det finns 0% moms att bokföra mot för EU, borde fungera för USA också tycker man…

    #116294
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    tips, kika på edison, ett bra bokföringsprogram, lättanvänt, lätt att få överblick, och finns i flera versioner

    #116295
    Parvelito
    Deltagare

    Det är inte så svårt att bokföra inköp från USA eller någon annanstans från världen utanför EU, men som sagt, då måste man ha ett bokföringsprogram som kan normal kontohantering.

    Om du sedan betalar med sedlar i ett kuvert eller med Paypal har heller ingen betydelse.

    #116302
    Mortfiles
    Deltagare

    Det har gått bra hittills, men kan jag kapa bort ett par timmars kontering så är ju det en ren vinst. Känns ju helt värdelöst att sitta och räkna ut egen moms och lägga in i två konton för att kvitta ut en moms som inte finns…

    Totalsumma i ett fält, noll moms i nästa och sen klart känns ju klart mer logiskt för mig också än att traggla med fyra konton som ändå ger samma slutresultat, men tar mycket längre tid att fylla i.

    #116303
    Mortfiles
    Deltagare

    Får kanske bli Avendo eEkonomi istället då…jag får hybris av Visma Admin layout…

    #116304
    Parvelito
    Deltagare

    Om Visma tänk sig för lite så hade de kunnat ha en väg in till kontobokföring vid sidan av det enkla interfacet man har på enskild firma, ungefär som man kan komma åt DOS-prompten från Windows om man måste.

    #116355
    Mortfiles
    Deltagare

    Jag tror dom har en baktanke med det ;)
    Om du har behov av kontobokföring så vill dom att du köper en dyrare tjänst :)

    #116361

    Jag älskar Visma Enskild Firma och hatar bokföring :)

    Har inte köpt varor eller tjänster utanför EU men innanför så har det fungerat bra.

    Vet inte om det hjälper men i hjälpen står det såhär:

    Inköp av varor från länder utanför EG
    När du köper in varor från länder utanför EG skall du betala moms på importvärdet. Sådan moms betalas till Tullverket. En sådan betalning av moms får registreras som en egen utbetalningspost, där du även anger hela beloppet i fältet för “varav moms”

    Om ditt företag inte har rätt till avdrag för ingående moms får betalningen registreras med samma utbetalningstyp som du använde när inköpet av varan registrerades. I så fall anges inget belopp i fältet för “varav moms”.

    Edit: Ser även att det finns ett speciellt drop-down alternativ för inköp av tjänster utanför EG (kod22)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.