Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra importmoms av köp från Kina

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102670
    Actifys
    Deltagare

    Jag har några frågor angående bokföring av importmoms vid köp från Kina. Varorna det gäller har 25 % moms. Har läst väldigt mycket men blir inte mycket klokare.

    Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden.

    Som jag har förstått det har det tillkommit nya konton när de har förändrat så att importmomsen redovisas till skatteverket i stället. Detta är då:
    – 2615, Utgående moms import av varor, 25 %, momskod 60
    – 4545, Import av varor 25 %, momskod 50
    – 4549, Motkonto beskattningsunderlag import, ingen momskod

    Om jag förstått det hela rätt är det dessa konton som är nya och relevanta i mitt fall. Eftersom dessa konton inte fanns i mitt bokföringsprogram (iOrdning) har jag fått lägga in dem manuellt. Då uppstod det första problemet.

    När jag ska lägga in dem finns det kolumner för konto nr, beskrivning, typ, momsnivå, momskod och SRU. Konto nr, beskrivning och momskod har jag fattat vad det ska stå tror jag. Men typ, momsnivå och SRU har jag inte riktigt greppat.

    Med typ finns det följande att välja på: Tillgång, Skuld, Kostnad och Intäkt. Kan någon förklara vilken av dessa, om någon, jag ska välja på respektive konto?

    Med momsnivå finns det Normal, Reducerad 1, Reducerad 2 samt Tomt att välja på. Vad ska jag välja här? Normal på alla tre konton?

    På SRU förstår jag inte heller vad jag ska skriva in. Någon som kan förklara det?

    Börjar med dessa frågor. Hoppas någon förstår vad jag menar och har svaren på frågorna. Tack på förhand!

    #178322
    Stefan72
    Deltagare

    menar du att du fick skapa dem helt själv eller hämtade du dem i nån lista? De flesta bokföringsprogram jag sett brukar ju ha de flesta konton färdiga i bakgrunden och sen väljer man ju bara och då följer ju funktionerna med.

    #178328
    Actifys
    Deltagare

    @Stefan72 82586 wrote:

    menar du att du fick skapa dem helt själv eller hämtade du dem i nån lista? De flesta bokföringsprogram jag sett brukar ju ha de flesta konton färdiga i bakgrunden och sen väljer man ju bara och då följer ju funktionerna med.

    Jag fick skapa kontona manuellt för att bokföringsprogrammet inte har uppdaterat till den nya kontoplanen BAS 2015.

    #178329
    VATadviser
    Deltagare

    Jag skulle kolla med iOrdning för att få det rätt. De flesta system har ju kopplingar till rapporter o dyl. Att gå in och pilla där o lägga in själv känns lurigt.

    #178330
    Stefan72
    Deltagare

    det låter ju verkligen märkligt om de inte ska kunna erbjuda senaste kontoplanen………..tittar man på deras forum så verkar det inte vara nån brist på problem i övrigt heller. Du kanske skulle fundera på nåt modernt med mer funktioner?

    #178375
    Actifys
    Deltagare

    Fick inte någon hjälp från iOrdning med mina frågor. Dock uppdaterar de till senaste kontoplanen i slutet på maj, så jag får väl vänta tills dess och lägga in kontona manuellt.

    #178379
    1725
    Deltagare

    Ska inte momsen vara redovisad den 12 maj…..?

    Fredrik

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.