Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel "Vi är Sveriges ledande…" – OK uttryck?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103468
    MrPong
    Deltagare

    Hej,

    Som rubriken lyder, är det OK att skriva något i stil med “Vi är Sveriges ledande XXX” utan att kunna backa upp det med fakta? Jag vet att det inte är OK att skriva att “vi är billigast på Apple-produkter” om man de facto inte är det. Men hur ser det ut med mer vaga och abstrakta begrepp, så som “ledande”, “marknadsledande” och “bästa”?

    Stort tack på förhand!

    Jag frågar självfallet ” åt en kompis”…

    #181343
    Ekraft
    Deltagare

    Om man nu använder ordet “ledande” behöver du ändå backa upp det på något sätt gentemot kunden som tar emot budskapet. Det bästa är att du då har ett sortiment som är utomordentligt stort och täcker av det allra mesta som finns på området.

    Med en sådant påstående väcker du egentligen mest misstänksamhet hos en luttrad kund. De allra flesta låter sig istället övertygas av sortimentet i sig, snarare än påståenden om att sortimentet är bra. Kikar du på sökord är det ganska få sökningar på fraser som “Sveriges ledande X-butik”. Sökningar som “X stort sortiment” och liknande betydligt vanligare.

    #181344
    Stefan72
    Deltagare

    det är många som kör den där linjen och det fungerar ju ända tills nån anmäler det……..och under den tiden kan man ha tagit många marknadsandelar och tjänat summor som är betydligt mer än ev “straff”……
    Det är ju sverige i ett nötskal.

    #181383
    wanderoo
    Deltagare

    Jag ser ofta uttrycket “Troligen Sveriges största sortiment”, “Bäst sortiment i Sverige”. Vad är det som gäller där?

    Det måste ju ända vara rätt så personligt vad som menas med exempelvis “Bäst sortiment”. Det du gillar kanske inte jag gillar.

    “Troligen Sveriges största sortiment” tycker jag också är rätt lurig. I mina ögon är du inte det om du inte har ett eget lager med produkterna. Att enbart ha en stor produktkatalog, där varor tas hem på beställning anser inte jag kvalificera en till den titeln.

    Eller vad anser ni?

    #181385
    Stefan72
    Deltagare

    Som jag redan skrivit så fungerar ju allt ända tills nån anmäler det……….idag gäller det att tjäna pengar snabbt och moralen kommer långt bak i listan på saker att tänka på.

    #181389
    GregerA
    Deltagare

    Finns det bara någon sanning i det så är det inga problem.

    Det vanliga är att man utgår från en segmenterad marknadsmodell, och då finns det ju ett antal segment som olika aktörer kan vara ledande inom.

    Om man exempelvis tittar på bilar i stort så kan det ju bara finnas en ledande biltillverkare, men om man segmenterar det i lastbilar, transportbilar och personbilar så finns det helt plötsligt utrymme för tre ledande aktörer. Sedan kan man segmentera vidare i lyxbilar, premiumbilar, bruksbilar, familjebilar, terrängbilar, … och någon kommer säkert att vara “ledande på röda elhybrider med sollucka”.

    #181434
    blazern
    Deltagare

    Vi är en av dem som skriver att vi är “nätets största butik inom …” , dock avslutar vi meningen med ett frågetecken, vilket gör det mer till en fråga än ett påstående.

    Det går väl även bra att skriva “vi är en av…” kanske?

    Hur som helst är vi relativt ensamma om att kränga dessa produkter på nätet så det är inte så svårt att vara störst.

    #181441
    MrPong
    Deltagare

    @GregerA 86837 wrote:

    Finns det bara någon sanning i det så är det inga problem.

    Det vanliga är att man utgår från en segmenterad marknadsmodell, och då finns det ju ett antal segment som olika aktörer kan vara ledande inom.

    Om man exempelvis tittar på bilar i stort så kan det ju bara finnas en ledande biltillverkare, men om man segmenterar det i lastbilar, transportbilar och personbilar så finns det helt plötsligt utrymme för tre ledande aktörer. Sedan kan man segmentera vidare i lyxbilar, premiumbilar, bruksbilar, familjebilar, terrängbilar, … och någon kommer säkert att vara “ledande på röda elhybrider med sollucka”.

    Så tänker jag också!

    Det gäller helt enkelt att veta på vilken nivå man är ledande. Och precis som du nämner så är så gott som alla e-handlare ledande inom en nisch, om än en väldigt smal sådan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.