Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel vad behövs för en webshop?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104256
    eclipsetomten
    Deltagare

    Hej

    Jag är på väg att starta upp ett projekt inom ett existerande företag.

    Men jag börjar bli lite förvirrad kring vad som behövs för en liten webshop.

    Vi har fortnox som bokföringssystem, där tänker jag att allt fortsätter komma in.
    Jag har dragit igång en liten testmiljö med LiteCart
    Så fort min testmiljö ser OK ut tänker jag köpa litie add-ins till Litecart så jag kan få Klarna betalningar och lite andra funktioner som förenklar livet.

    Men det känns som att något mer saknas.

    #184033
    Kupongnytt
    Deltagare

    Välj en passande plattform för din webshop. När du har gjort din marknadsanalys och bestämt vilka produkter du ska sälja är det dags att välja e-handelsplattform. Det finns många olika system att välja mellan och vad som passar dig beror på en rad faktorer.

    Vad har du för budget? Baserat på din prognos på hur mycket du kommer sälja, hur mycket pengar kan du lägga per år på din webshopslösning? Se över olika leverantörer och titta på deras kostnader, både i uppstart och driftskostnad. Tänk på att det du behöver ingår i årskostnaden. Support? Obegränsat produktutbud? Enkla möjligheter att själv uppdatera? Alla är viktiga delar att fundera på.

    Vad behöver du för funktioner i din webshop? Ska den finnas på flera språk? Ska produkter kunna ha olika varianter (storlekar, färger etc.)? Se till att din webshopsleverantör kan erbjuda de funtioner just du behöver.

    Hur ska din webshop se ut? Ska den ha en helt unik design från scratch eller byggas efter en mall för att hålla nere startkostnaden? Vart finns dina kunder och vad har de för preferenser? Den informationen kan säkert hjälpa dig att ta rätt beslut här.

    Slutligen bör du också fundera på vilka betallösningar, fraktlösningar och potentiella kopplingar till affärssystem du vill använda dig av. Det finns många olika betalleverantörer och de flesta av dem erbjuder kort-, faktura-, bank-, och delbetalning. Vilka betalsätt passar dina kunder bäst? Vilka betalleverantörer skapar störst trygghet för besökarna och gör att fler konverterar till kunder? Vilket fraktsätt är effektivast? Prata om detta med din e-handelsleverantör.

    Du kan använda Woocommerce och sen instalerar du klarna plugin för betalningar.

    Woocommerce : https://woocommerce.com/

    Klarna Plugin :
    https://docs.woocommerce.com/document/klarna/

    #184034

    Behöver en ganska så färdig lösning med ett paket när jag tittar på en webshop plattform. Dvs det ska finnas en support och den ska erbjuda en väl fungerande sida med moderna lösningar.

    Fastnade för Wikinggruppens paket som håller sig inom min budget per år. Håller på att testa deras butik nu. Någon här som har erfarenhet av Wikinggruppens service och shop?

    Vi kör redan med Fortnox i företaget och det fanns en integration till det, vilket såklart väger starkt för att förenkla vardagen en aning.

    Vi skickar redan produkter idag, vilket gör att det enda vi bör behöva är att få upp en shop och ha sakerna på lager när order kommer in. Sedan är det mer eller mindre som vanligt för oss att få iväg försändelser så fort som möjligt med posten.

    #184036
    SkalHuset.se
    Deltagare

    @oskar.kuus@gmail.com 90409 wrote:

    Fastnade för Wikinggruppens paket som håller sig inom min budget per år. Håller på att testa deras butik nu. Någon här som har erfarenhet av Wikinggruppens service och shop?

    Finns massor på forumet som kör dom. Sök så finner du!

    #184035
    Abbesnabb
    Deltagare

    En plats på internet för din butik.
    Hyr en lösning eller köp domän, webbhotell och e-handelsplattform (eller använd en open-source-lösning).

    Något sätt att ta emot betalningar på.
    Allra enklast är att du bara ber kunderna sätta in pengar på ett konto men du vill antagligen verka lite mer seriös än så och då behöver du kortinlösen och betalväxel. Du kanske även vill ha någon som sköter fakturor åt dig.

    Något sätt att få varorna till kunderna
    En fraktlösning av något slag. Är du inte så stor så köper du in dig i Pluskontot eller EDGE eller liknande för att få rabatt.

    Det är allt du egentligen behöver, sedan kan du bygga ut hur mycket som helst.

    Du kanske behöver tillstånd för att bedriva handel med vissa varor. Särskilda regler kanske gäller för det du vill skicka. Dina lokaler kanske måste insynas beroende på vad du ska ha där.

    Du måste naturligtvis också sköta din bokföring. Så länge du följer gällande regler så använder du vilket verktyg du vill för detta eller låter någon annan göra det åt dig.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.