Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Konto eller inte konto?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99031
    Johan W
    Deltagare

    Det är frågan. En ganska gammal fråga som jag fortfarande tycker är aktuell.

    Mycket har ju hänt på denna front, med bland annat snabbkassor och ex. Klarnas kassa.

    Skall man erbjuda konto-funktionalitet i sin webbutik?

    Rent spontant så är det enkelt att säga ja, men då är följdfrågan om det skall vara tvingande eller frivilling?

    Något jag upptäckt som är en nackdel med frivilliga konton är bland annat:

    – kund glömmer inloggningsuppgifter (ofta)
    – kund tror sig ha skapat ett konto, men så har inte skett
    – kund kan misstolka att hen måste registrera sig

    Fördelen är ju:

    – kunna se sin tidigare orderhistorik
    – snabbare utcheckning (om kontaktuppgifter stämmer), men förutsätter även att man handlar ofta på samma butik, annars händer ofta nackdelar ovan
    – poängsystem

    Jag vet själv att jag ofta glömmer min inloggning när jag handlar på vissa webbutiker ca 1 gång per år. Då får jag alltid gå in i min e-post och kolla eventuellt användarnamn och vilken e-post jag använde för att sedan begära nytt lösen.

    Att ta bort konto helt och hållet känns som att det skulle kunna öka försäljning avsevärt då det bland annat:

    1. Skapar ett enklare flöde utan att förvirra kunden om krav på registrering
    2. Snabbare utcheckning om man ex. har automatisk adresshämtning
    3. Alltid uppdaterade adressuppgifter för kunder som handlar sällan
    4. Inget krångel med glömda användaruppgifter

    = högre konvertering

    Kan det vara branschberoende? Om man behöver orderhistorik eller inte? Företag tycker ju om att komma åt gamla verifikationer till bokföringen (trots att det ofta finns på deras e-post).

    Det kanske går att hitta en alternativ lösning om man vill ha orderhistorik genom att be om en temporär länk till sin e-post, där man sedan kan komma åt den?

    Jag ser mer problem med konto än utan.

    Vad tycker ni?

    #154419
    tonys
    Medlem

    @Johan W 54558 wrote:

    Skall man erbjuda konto-funktionalitet i sin webbutik?

    Rent spontant så är det enkelt att säga ja, men då är följdfrågan om det skall vara tvingande eller frivilling?

    Kan det vara branschberoende? Om man behöver orderhistorik eller inte

    Det ska vara frivillig MEN ja, det kan det vara branschberoende, eller beroende på om man har många återkommande kunder/köp.
    Så tycker jag iaf :-)

    #154421
    Parvelito
    Deltagare

    @Johan W 54558 wrote:

    Jag ser mer problem med konto än utan.

    Vad tycker ni?

    Jag kör helt utan att registrera konto, och är rätt säker på att det ökat konverteringen. Några kunder, mestadels återkommande och vana ehandlare, har berättat att de saknat funktionen med konto, men jag kan räkna dem som frågat på mina fingrar.

    #154424
    Dan
    Deltagare

    Man kan köra utan konto men låta folk se orderhistoriken via epost/lösen som skapas och mailas när de vill loggain. Så tänkte jag göra närjag funderade på konto och hade mer tid över. Problem om folk blandar epost dock men det gör man med konton ockaå och har typ 10 konton på dustin och cdon på olika eposter

    #154434
    mephisto73
    Deltagare

    Vi skapar ett konto automatiskt när kunden slutför en beställning, sen ligger det vilande, och kunden kan välja om den vill använda det eller inte.

    #154444
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    i våra butiker skapas ett konto när kunden handlar automatiskt, sen mailas lösen ut och kunden kan själv välja om den ska använda det eller ej. Om kunden går genom kassan med samma mail eller pnr så läggs ordrarna till i samma konto utan att de behöver logga in och tjafsa med sådant. Loggar in gör de bara när de vill kika på orderstatusen osv

    #154445
    Lubic
    Deltagare

    Är det någon som använder sig av facebook-login för att “skapa” konto på sin butik? Fungerar det i så fall bra? Eller blir det bara rörigt för kunderna om de inte använder facebook och ser information om att man kan logga in med just facebook?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.