Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Prissättning så viktigt och så svårt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99094
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Sitter och prisjusterar i butikerna i dag inför julhandeln. Det finns nog nästan inget som är så svårt inom handel som att prissätta rätt. Kunden ska känna att det är ett fynd samtidigt som handlaren ska sälja maximalt antal varor till så högt pris som möjligt för att överleva. Dessa två saker är inte lätt att kombinera. Hur sätter ni priser? Hur ofta justerar ni en produkts pris? Vad har ni för prisstrategier?

    #155052
    Rikard
    Deltagare

    Vi sätter inga priser enligt 995 kr eller 999 kr på Tonerlagret. Jo på kampanjprodukter som skrivare eller om vi har en drive på papper så gör vi så. I övrigt sätter vi våra priser baserat på leverantörernas priser. Vi har olika påslag baserat på produkttyp, märke, hur dyr produkten är i inköp (dvs en produkt som kostar 5000 kr har ett lägre %-påslag än en bläckpatron för 50 kr).

    Våra priser är dagspriser, de uppdateras varje morgon. Det som avgör är tillverkarnas pris mot distributörer men också valutor.

    Vi tittar givetvis en del på konkurrenter, framför allt när det kommer till maskiner. På tillbehör har vi inte så mycket att spela på. Det är mer en fråga om vi kan lägga på 8% eller 12% på produktens pris. Tror inte att priset är absolut avgörande för våra kunder utan helheten, å andra sidan är det ett kort som dyra aktörer alltid spelar ut :)

    På Strumpgalen kör vi rekommenderade priser och ibland några kronor under det. Vill istället jobba med köp 3 betala för 2 och liknande. Där är vi inte nu så vi kör på rekpriser och något under rekpriser. Leverantörerna är rätt hårda på att vi ska följa riktpriser där också så kampanjer är enklare än lågt standardpris.

    #155065
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns två saker som kunder bryr sig om. Hur mycket de skall betala, och när de får produkten. Bäst pris/prestanda i kundens ögon får sälja. Stora välkända butiker har fördelar, eftersom de upplevs som snabbare och mer serviceminded i kundens medvetande.

    Många kunder ser igenom sitt köp och bryr sig om totalsumman. Man behöver alltså inte vara allra billigast på produkterna om man har låga omkostnader för frakter och andra avgifter. Det är t.ex. meningslöst att vara billigast på en kabel och sedan ta 149kr i frakt och 49kr i fakturaavgift. Konverteringen blir ungefär 0,0% då.

    Jag försöker se till genom punktmarkering av konkurrenter se till att kunden hos mig får ett pris som de är nöjda med. Inte alltid billigast, men ett fair pris där ingen skall kunna känna sig lurad och blåst därför att de nästa dag hittar en konkurrent som sålde den den väsentligt billigare. Om jag inte kan ge kunden ett bra pris så avstår jag från att sälja de produkterna.

    #155095
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Själv uppdaterar jag ett antal gånger / år och har alltså inga dagspriser. Ofta uppdateras det vid stor importsändning som kommer hem eller när leverantörerna justerat. Justeringar går åt bägge håll, både uppåt och neråt. Även jag kikar lite på konkurrenterna även om jag försöker att undvika det så mycket jag kan och mer kika på andra faktorer.
    Jag kikar ofta på vad jag har för kostnader för just den varan och lägger påslag för det, exvis en vara med mkt fraksskador eller högre frakt för högre påslag. En del får mindre för att jag ska kunna sälja volym osv. Inte att förglömma är heller den gyllene tanken, vad skulle jag själv kunna tänka mig att betala för detta.

    #155211

    En faktor jag tycker är ganska viktig ibland är vad man brukar kalla “price as quality indicator”, alltså att priset signalerar kvalité. Jag handlar lite med dels begagnade överskottssaker (sovjetiska gasmasker är riktigt billiga om man hittar dem på rätt ställe). En gång följe jag trafik bakåt och kom till ett forum, där personer skrev om en produkt (en gasmask). De skrev “att detta måste vara skit, eftersom den är så billig”. Då hade jag ändå 87 % bruttomarginal på just den produkten. Den var billig eftersom jag hade hittat den leveransen hos en privatperson ute i den baltiska landsbygden, men själva produkten var identisk med dyrare alternativ.
    Mest relevant är pris som kvalitetsindikator när man har en produkt som inte är direkt jämförbar och där priskänsligheten är ganska låg.
    (Hej förresten, första inlägget)

    #155215
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Henrik på Smozle AB 55430 wrote:

    En faktor jag tycker är ganska viktig ibland är vad man brukar kalla “price as quality indicator”, alltså att priset signalerar kvalité. Jag handlar lite med dels begagnade överskottssaker (sovjetiska gasmasker är riktigt billiga om man hittar dem på rätt ställe). En gång följe jag trafik bakåt och kom till ett forum, där personer skrev om en produkt (en gasmask). De skrev “att detta måste vara skit, eftersom den är så billig”. Då hade jag ändå 87 % bruttomarginal på just den produkten. Den var billig eftersom jag hade hittat den leveransen hos en privatperson ute i den baltiska landsbygden, men själva produkten var identisk med dyrare alternativ.
    Mest relevant är pris som kvalitetsindikator när man har en produkt som inte är direkt jämförbar och där priskänsligheten är ganska låg.
    (Hej förresten, första inlägget)

    Hej Henrik, välkommen hit hoppas du ska trivas.

    Du har alldeles rätt, pris som kvalitetsindikator ligger det mycket i. Vi pratade tidigare i en tråd om att kondomer ville man inte köpa till lägsta pris för då litade man inte på varan.:D

    #155340
    connywesth
    Deltagare

    Jag har provat att lägga mig riktigt lågt i pris, men det gav absolut ingenting i merförsäljning. Höjde priserna så jag alltid är garanterad minst 20% bruttomarginal för dyrare produkter (dvs 5000 och uppåt) och ända upp till 60% för produkter under hundralappen. Jag har ett automatiskt prissättningssystem i min databas som jag utformat själv så jag har full kontroll över det. Men i grunden utgår jag från leverantörens priser och de omkostnader jag har utöver varans pris.

    Mina planer är att jag ska förfina prissättningen så jag kan sätta olika marginaler per produktkategori. Det är förberett i databasen men inte fullt ut implementerat ännu.

    Jag håller på att söka mig fram till rätt koncept ännu så jag testar hej vilt med olika varianter.

    Hittils har en stor del av sortimentet bestått av dropshipping-artiklar, men jag har även haft några procent med andra artiklar. Jag är tveksam till dropshipping från Pixmania Pro för man hamnar alldeles för högt i pris och har ändå inga egna marginaler. Däremot ska man trots det se till att ha egna marginaler och inte stirra sig blind på att kunderna letar efter lägsta pris, vissa gör det, men långt ifrån alla.

    Vad kunderna däremot är riktigt intresserade av är starka varmärken och leveranstiderna, de är väldigt nog amed att alla varor ska finnas i lager när de beställer. Det missgynnar oss som använder dropshipping.

    Vid julhandeln så är kunderna mindre noga än annars med priset, då är det inriktade på att verkligen hitta rätt produkt till den de ska ge presenter. Det är inte en slump att julhandeln står för en stor del av årets försäljning för många ehandlare och även fysiska butiker.

    Om jag har 20% bruttomarginal så innebär det kanske att jag har 2% nettomarginal efter avdrag för de fasta kostnaderna. Om jag då höjer priset med 4-5 procent så kan jag i princip tappa halva försäljningen med bibehållen vinst i företaget.

    Men jag håller med om att prissättning är en svår konst.

    #155354
    Seke
    Deltagare

    Om man är bäst behöver man inte vara billigast. Å andra sidan ska man inte ligga högt över marknaden heller.

    Vi jobbar inte med fasta påslag/marginaler i vår försäljning mot konsument utan sätter ett pris för varje artikel som känns rätt. Som Katrin skriver, “vad skulle jag själv kunna tänka mig att betala?”. Om rätt pris skulle innebära att vår marginal blir för låg tar vi inte in artikeln.

    Vi satsar på att ha ett bra sortiment, bra service och support, korta leveranstider och rimliga priser. Det har funkat bra hittills.

    För övrigt anser jag att Björn Lundéns bok Prissättning bör läsas.

    #186549

    Jag kan tipsa om ett helautomatiserat prisbevaknings system där du dagligen får rapporter på dina och utpekade konkurrenters priser på samma eller jämförbara (egna varumärkens) produkter, det finns även prisregler som man sätter baserat på inköpspriser, lagerstatus och önskade minsta marginaler – det gör att du “alltid har rätt pris”. Det här växer explosionsartat och man får massor av tid över till annat. Det innebär ofta att du kan höja priserna på massor av produkter i longtail, helt automatiskt.

    #186559
    kaiserkarl
    Deltagare

    Felpost….

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.