Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Felplock – vad gäller?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99787
    Sandblom
    Deltagare

    Vad säger lagen vid felplock, är kunden tvingad att returnera den felaktiga varan som skickats ut?

    Själv så skickar jag alltid med en förfrankerad påse tillsammans med rätt produkt och hoppas på att kunden skickar tillbaka den andra varan och det har alltid fungerat fint hittills.

    Blev dock rätt ställd (eller kanske snarare lite förbannad) när jag reklamerade en vara till gymgrossisten och de skriver såhär:
    “Det kommer även att skapas en faktura på den felaktiga varan som endast ligger tillfälligt aktiv tills vi mottagit den felaktiga varan i retur.
    Om produkten inte returneras ska fakturan vara betald inom 14 dagar.”

    Är det ens tillåtet? Känns ju definitivt inte som något bra sätt att behålla kunder på iaf..

    #161623
    Parvelito
    Deltagare

    Ja, man är tvungen att returnera sådant man har fått fel, men naturligtvis på säljarens bekostnad. Gymgrossistens agerande här kanske inte känns 100%, men det är definitivt lagligt.

    #161624
    Sandblom
    Deltagare

    Ok, tack för svaret!

    #161626
    mephisto73
    Deltagare

    De kan och bör nog kräva att varan returneras, men underlätta för dig som kund genom att skicka över ett paket med förbetald frakt, samt erbjuda någon kompensation för sitt slarv.

    Nu vet jag ju inte vad de skrev mer i mailet, men det du klistrade in lät ju inte så kundvänligt.

    #161634
    Prix
    Deltagare

    Många kör på detta sättet, även Cdon. Och det är enligt mig helt rätt, man kan inte hålla inne med returen. Dock att tänka på om man gör detta är att man får skicka med tjänster där du verkligen kan se att kunden lämnat in det, så frimärken fungerar ju inte vid en senare tvist.

    Orkar inte sätta mig in i lagarna nu men enligt Köplagen så kan köparen ha rätt att hålla inne med den felaktiga varan till rätt är levererad alternativt hålla inne med betalning tills felet är avhjälpt.

    #161670
    DekorTeknik
    Deltagare

    Kunden har dock inga krav på sig att betala frakten tillbaka utan det ska säljaren göra.
    Sedan är frågan om hur man löser det smidigt.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.