Plus Forum E-handelsforumet Logistik Logistiklager, bra eller dyrt

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103652
    SandL
    Deltagare

    Hej,
    Jag är intresserad av att få del av er erfarenhet vad som är mest fördelaktigt, att låta externt bolag förvara, orderhantering, plocka och skicka varor till slutkund, det jämfört med att ha egen lokal med order, plock och frakt, med allt som hör det till.
    Volymen på antal försändelser och storleken på själva varan anar jag har en stor inverkan på prisbilden.

    Orsaken till min frågeställning är att en annorlunda tanke har uppkommit med ett lagerhus med distribution för mellanstora och mindre e-handlade. En marknadsundersökning ska påbörjas och den får ha sin gång. Jag ser ett stort värde i att fråga rätt källa direkt. Alltså er som köper eller har köpt dessa tjänster.

    Dela gärna med er om ni har goda tankar hur ni som säljande företag skulle vilja ha ett lagerhus med distribution som passar er bäst som entreprenör, inte tvärtom. Via forumet eller om ni vill kontakta mig privat för samtal. Det är alltid känsligt att delge information om affärsplaner, även för mig.

    #182229
    Lagringsexperten
    Deltagare

    Hej
    Jag kan ge dig fördelarna med 3PL (tredje parts logistik).
    * Betalar endast för unyttjad yta/pallar
    * Betalar för faktiska hantering
    * Effektiv hantering av returer

    I min värld som 3PL aktör så skiljer vi inte på stora spelare med flera tusen pallar och mindre aktörer med mindre än 10 pallar. Eftersom arbetet är inte svårare även om kunden är liten, det tar lika tid att plocka och packa för kund som har endast få pallar och den som har flera tusen pallar på lager.

    Du är välkomen att skicka mig email om du vill veta mer: david.leifsson@leman.com

    mvh
    David

    #182230
    NO LINGO
    Deltagare

    Hej, att svara på frågan om av som är mest fördelaktigt för e-handlare, att själv handa lager & logistik eller att lägga ut på tredje part går inte svara på rakt av. För vissa är det en superlösning för andra inte. Beror helt och hållet på vad man har för typ av verksamhet, marginaler, grad av förädling etc. Men visst finns det ett intresse hos många e-handlare att på olika sätt köpa in tjänster inom lager och logistik. Kontakta gärna oss på E-commerce Park of Sweden i Helsingborg om du vill ha mer input om e-handeln i Sverige.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.