Plus Forum E-handelsforumet Logistik Låta kunden välja transportör?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94866
    jockesoft
    Deltagare

    Jag har en fundering kring om det ökar försäljningen genom att ge kunderna möjlighet att själv välja om de vill att paketet skickas med Posten, Schenker eller DHL.

    Idag så har jag lagt in det så att lätta saker skickas som brev med posten och tyngre paket går med DHL, helt enkelt för att detta är det billigaste för oss och därmed för våra kunder.

    Frågan är då om vi kan få fler beställningar genom att lägga till Posten och Schenker på paketen, dessa alternativ kommer ju att bli mycket dyrare än vad DHL är, finns det kunder som väljer ett dyrare sätt att få hem varorna?

    Sen handlar det ju även om bekvämlighet för oss, det är rätt skönt att bara ha DHL att skicka med eftersom de hämtar upp paketen, så det skall ju oxå vara med i beräkningen.

    Är det någon som provat olika varianter på detta och sett skillnader i försäljning?

    Mvh
    Jocke

    #113802
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har bara testat det här i liten skala, så underlaget är lite litet.

    Jag hade en viktklass som kostade 49kr med DHL, 60kr kr med Posten (upp till 1kg). Ungefär 10% valde Posten. Nästa viktklass (upp till 2kg) kostade fortfarande 49kr med DHL, men 84kr med Posten. Ungefär 2% valde Posten.

    När sedan skillnaderna blev ännu större (+100kr) slutade kunderna att välja Posten helt. Jag tror nästan att det skrämde bort kunder att se sådana hiskeliga siffror.

    Du har också rätt att det skall fungera från ditt perspektiv. Själv är jag mycket ovillig till att ha fler lastbilar som kommer för att hämta (eller lämna) gods i små portioner. Det tar en massa tid som jag kan använda till annat, och även om jag inte är någon miljötaliban så inser jag att just det här onödiga lastbilsåkandet är något som världen skulle må bättre av om det inte förekom.

    Även rent administrativt att sortera och hålla koll på det hela känns onödigt krångligt med ännu fler fraktföretag inblandade. Så länge man inte har många kubikmeter gods varje dag att skicka så lägger jag hellre min tid på att öka försäljningen dit upp.

    #113810
    Tomas
    Deltagare

    Parvelito, det du idag skickar med Posten går alltså som brev? Har du några problem med brev som försvinner och att de inte är spårbara?

    Skickar du även skrymmande brev som kanske inte kan levereras till kundens brevlåda?

    #113811
    Parvelito
    Deltagare

    Jag skickar flera tusen försändelser ospårbart med brev varje år, och många av dem är skrymmande. Mindre än 1 av 500 försvinner, jag har inte uppdaterat statistiken, men skulle vilja säga mindre än 1 på 1000 till och med.

    Nu är det ganska ringa värden jag skickar med brev, aldrig över 500kr.

    Det största problemet är att försändelser kommer tillbaka därför att brevbärarna inte hittar rätt brevlåda. En del människor förstår inte det här med att sätta ut sitt namn på brevlådan, beställa eftersändning och liknande.

    #113824
    jockesoft
    Deltagare

    Ok, om det inte ger så mycket så är det inte lönt.

    Hur viktigt är det att tydligt visa vem som kommer att transportera paketet hem till dem? Just nu så visar jag bara priset på frakten i kassan, inte om det är posten eller DHL, allt detta står iofs tydligt i våra köpvillkor, men frågan är om det inger trygghet att visa DHL eller Posten i kassan, vad tror ni?

    #113862
    Fredde
    Deltagare

    Jag har också tänkt på att erbjuda flera fraktbolag så att kunden själv får välja i kassan. Schenker och DHL är ju billigare än Posten att skicka paket med men om kunden hellre vill ha sitt paket med posten så går det bra men med en lite dyrare frakt.

    Det kan ju faktiskt vara så att där jag bor tex så finns det bara ombud för Posten och DHL. Är man då inne i en webbshop som enbart erbjuder leverans med Schenker tex så får man i det här fallet åka till grannorten för att hämta paketet och det är kanske inte alla är så sugna på att göra. Då tror jag säkret kunden är beredd att betala lite extra för att enkelt bara kunna knalla ner till butiken på hemorten och hämta paketet och slippa åka iväg för det är ju faktiskt inte alla som har tillgång tll bil.

    Som kund kan man ju annars bara snabbt klicka sig in i en konkurrerande webbshop som säljer samma produkt som du MEN som erbjuder det fraktbolag som kunden önskar.

    Men det är bara vad jag tror.

    #113864
    Parvelito
    Deltagare

    Fredde: I början resonerade jag också så, men efter att ha tillbringat en väldig massa timmar i bilen med att köra runt till olika inlämningsställen så började jag resonera annorlunda. Det är naturligtvis en fördel att kunna erbjuda allt, men den fördelen tror jag inte var värd att betala det pris jag fick betala för den. Om du bor så att det är lätt att lämna in paket på alla tre fraktbolagen så blir kanske priset mindre för dig.

    #113871
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det är alltid bra att erbjuda valmöjlighet och jag är för det, men man måste räkna så att inte valmöjligheten gör att man börjar förlora pengar.

    Om valet leder till mer administration, tidsåtgång och att man får svårare att få bra fraktavtal pga mindre volym, så skulle jag tänka en gång till. Om inget av det är ett problem, jag då är det bra att erbjuda val.

    Det jag försöker säga är att val är bra, men det kan också göra att vinsten minskar. Exempelvis erbjuder man ofta få betalsätt för att det är för dyrt att erbjuda fler. Det är en kostnad man direkt ser för det handlar om pengar, men man erbjuder många fraktsätt och tänker inte på den extra tid man lägger ner. Tid är pengar men värderas knappat av många e-handlare tills de måste anställa då de inser att tid kostar pengar.

    #113887
    Fredde
    Deltagare

    @Parvelito 9547 wrote:

    Fredde: I början resonerade jag också så, men efter att ha tillbringat en väldig massa timmar i bilen med att köra runt till olika inlämningsställen så började jag resonera annorlunda. Det är naturligtvis en fördel att kunna erbjuda allt, men den fördelen tror jag inte var värd att betala det pris jag fick betala för den. Om du bor så att det är lätt att lämna in paket på alla tre fraktbolagen så blir kanske priset mindre för dig.

    Nu utgick jag från att man har hämtning av paketen, inte att jag själv ska åka runt till olika inlämningsställen, för då håller jag med om att det blir jobbigt.

    #113891
    jockesoft
    Deltagare

    För vår del som ännu är ganska små så är det bara DHL som hämtar, både Schenker och Posten får vi åka och lämna in, vilket ger ett merjobb och en extrakostnad, så jag håller fast vid att bara erbjuda DHL just nu för att hålla kostnaderna nere.

    Får se om någon kund hör av sig och klagar över detta, hittils har en hört av sig och ville ha skickat med posten och då har vi löst det, så är det bara så få som har problem med DHL så ser jag det inte som ett jätteproblem, just nu iaf.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.