Plus Forum E-handelsforumet Logistik Fel mottagare – förfalskad underskrift

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104105
    mikaelm01
    Deltagare

    Hej,

    Nu är det så att postnord har levererat vårt företagspaket till oss till fel adress, någon granne i närheten som i sin tur har skrivit under med ett förfalskat namn som inte existerat, leveransen var till företaget Emendic AB och personen i sig har signanerat med “Paul Emendic”, finns ingen Paul här och ingen emendic heller förutom bolaget.

    Min fråga är, med tanke på att personen inte hört av sig då det står tydligt på paketet vart det ska och samtliga följesedel i paketet är tydliga. Är detta något man polisanmäler?

    Räknas det som stöld eller förfalskad identitet?

    Uppskattar all svar.

    #183523
    kryllem
    Deltagare

    Hej,

    Är det ett paket till er som mottagare eller har postnord levererat ÅT er till en av era kunder?

    Frågan är om leveransadress var korrekt angivet eller ej?
    Var det förskottsbetalning eller faktura? (Vid faktura brukar adresskollen göras mot pers./org. nr).

    Har ni angett rätt adress och postnord levererat till fel adress är det de som ska stå för det. Då är det att reklamera till postnord.

    Har inte företaget ifråga själva beställt något är det bedrägeri och då polisanmäles.

    Annars polisanmälan om det rör sig om någon större belopp.

    #183524
    mikaelm01
    Deltagare

    Det var ett paket som levererades med postnord till fel adress och person. Paketet skulle till oss Emendic AB från vår Leverantör.

    Med tanke på att det var vårt 3e paket vi skulle få denna veckan så är det rätt adress, bara att brevbäraren gått till helt fel adress och att den felaktiga mottagaren bara skrivit på och tagit emot.

    #183525
    kryllem
    Deltagare

    Med tanke på att det var vårt 3e paket vi skulle få denna veckan så är det rätt adress

    Var det rätt adress på adresslappen/etiketten och den levererades till fel adress är det postnord du ska ta kontakt med.
    De är ansvariga att leverera paket till rätt adress.
    Vänd dig till eran kontaktperson på PostNord om ni är avtalskund.

    Annars kanske det går att göra reklamationen via länken nedan: http://www.postnord.se/foretag/kundservice/reklamera
    DOCK är det bäst om du ringer PostNord kundtjänst och inte väntar med det.
    Det ska anmälas omgående så fort det blir upptäckt.

    Det är sedan PostNord som får ta det vidare med den som tog emot paketet.

    Ev. gå till eran närmaste postnord företagscenter och reklamera, det kan hända att de hanterar leveranser av era företagspaket (lantbrevbäraren delar ut).
    De ska kunna se vem som jobbade den dagen och delade ut paket.

    #183526
    mikaelm01
    Deltagare

    Tog kontakt med PostNord tidigare idag och de vägrade hjälpa mig, de påstod att leverantören, de som skickade paketet måste anmäla detta och inte jag.

    Enligt telefonisten så är det avsändaren som äger paketet fram till att den rätta mottagaren har mottagit paketet, eftersom jag inte har mottagit paketet har jag inte rätt att ta del av information kring paketet.

    Det här är det absolut struligaste jag varit med om.

    Men det värsta var att de under första samtalet gav postnord information om vilken adress paketet utdelats till enligt GPS medans andra gången jag ringde så ville de inte säga ett enda ord förutom att paketet är mottaget av en person.

    #183529

    Tråkigt att höra och hoppas det löser sig för er. Jag råder dig till att kontakta leverantören (vilket du säkert redan gjort?) så dom får driva det vidare med postnord.

    Jag tänker bara hur det är när vi t.ex. skickar till våra slutkunder och deras paket kommer bort eller fel person hämtar ut det, blufforder osv. Då är det ju alltid vi som avsändare som driver detta vidare med fraktbolaget. Så leverantören borde göra detta åt er.

    För faktum är ju att du har ju aldrig mottagit er leverans så då borde ju fortfarande leverantören och fraktbolaget ha ansvaret för att reda ut detta. Så brukar iaf vi hantera dessa ärenden :)

    #183530
    Ekraft
    Deltagare

    Det är inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt att en bedragare håller lite koll vid en lastbrygga eller liknande, gärna klädd i någon slags arbetskläder. När Posten eller annat transportföretag kommer så kliver de fram och tycker att de kan ta det. Skriver under precis som du anger och tar sedan paketet.

    Är de riktigt förslagna kan de ha lyckats beställa något riktigt dyrt från andra leverantörer också. Finns exempel på när de beställt en pall mobiltelefoner och sedan “tagit emot” det på detta sätt och försvunnit med godset.

    #183534
    Stefan72
    Deltagare

    om det är ett bedrägeri så är det en sak mellan avsändaren och posten. Mottagaren ska bara anmäla till leverantören att denne inte fått godset så får de skicka nytt och sen tar de resten med posten. Det är avsändaren och posten som har ett avtal i och med att de skickar en vara. Mottagaren har ingen roll alls i den biten annat än att den tar emot godset.

    #183535
    mikaelm01
    Deltagare

    Tack för all svar, uppskattar det.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.