Plus Forum E-handelsforumet Logistik Varubrev: Överdebiterade försändelser

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102153
    Henke
    Deltagare

    Har ni råkat ut för att Posten överdebiterar era Varubrev?
    Vi har en längre tid upplevt att debiteringen inte stämmer överens med vår uppskattning av vikter så nu har vi kontrollmätt en vecka.
    Dagens faktura från Posten innehåller två av de dagar då vi mätt och det ser verkligen inte bra ut.

    Dag 1 hade vi följande vikter (g): 387, 646, 816, 700
    Posten har debiterat oss för 2x1000g och 2x2000g

    Dag 2 hade vi följande vikter (g): 241, 480, 627, 518, 570, 530
    Posten har debiterat oss för 6 x 1000g.

    Av tio försändelser har alltså 60% av försändelserna debiterats för minst en viktklass högre än de borde. Hur kan det vara möjligt att Posten väger så fel?

    😡

    #176739
    Ekraft
    Deltagare

    Det är tyvärr väl känt att det blir så här. Anledningen är att försändelserna inte ligger still i det ögonblick vikten mäts. Minsta rundning på den sida som ligger nedåt gör att paketet “gungar” och vikten blir högre än den skall. Jämför med vågen i kassan på snabbköpet, det tar ett par sekunder innan alla äpplen, tomater, clementiner eller liknande lagt sig till rätta och vågen stannar. Den tiden har dock inte posten i sina maskiner, och det blir fel.

    Ett tips till alla ehandlare som har det här problemet är att skicka ett par varubrev direkt till Arne på Posten som du vägt. Sedan kan han väga dem vid ankomsten och så jämför ni med vad fakturan visar. Det kanske kan få Posten att reagera… :-)

    #176741
    Henke
    Deltagare

    @Ekraft 79893 wrote:

    Ett tips till alla ehandlare som har det här problemet är att skicka ett par varubrev direkt till Arne på Posten som du vägt. Sedan kan han väga dem vid ankomsten och så jämför ni med vad fakturan visar. Det kanske kan få Posten att reagera… :-)

    Bra tips :) Jag hade nog trots allt ett visst förtroende för att Posten kunde väga försändelser. Med denna grova överdebitering så blir varubrev en väldigt olönsam fraktmetod.
    Vi upphör genast att använda varubrev tills vi fått detta utrett med Posten.

    #176746
    Tigern
    Deltagare

    Sedan en annan tråd i samma ämne var aktuell här så började vi att kontrollera varje faktura från Posten. Ibland skiljer det mycket, ibland mindre, men poängen är att det oftast är något som inte stämmer. Min bedömning är att minst 7 av 10 fakturor är feldebiterade på något sätt. Det är märkligt att inte posten uppmärksammar problemet och inte heller informerar sina kunder att man har problem med att väga upp korrekta vikter på varubreven.

    #176748
    Majsan
    Deltagare

    Posten har haft problem med vägningarna sedan april 2014. Sedan dess kontrollerar vi samtliga fakturor och kreditfakturor droppar in veckovis.

    Dock hävdar Postens leverantör att detta ska vara avhjälpt men med fakta i hand så säger jag glöm de på långa vägar

    #176750
    blazern
    Deltagare

    Någon som vet om detta problemet finns över hela landet eller bara i vissa regioner?

    Vad hände i april så att vägningarna inte stämmer, förutom att de höjde priserna :)

    #176751
    Civas
    Deltagare

    Jag lämnar mina brev i Stockholm, Årsta och det funkar inte med vikten. Det var faktiskt en period under sep/okt som det blev lite bättre men nu är det helt fel igen. Riktigt dåligt av posten och ett stort extrajobb för oss e-handlare som tar en massa tid!

    #176752
    Kocken
    Deltagare

    Lite skoj är de här eftersom Posten kräver att man ska ange rätt vikt själv på Varubreven. De säger också att man inte väger dem på Posten, annat än stickprov.

    Hittar inte igen tråden här på E-handel, men finns en tråd där någon från Posten skriver att det är så!

    #176757
    Runns.se
    Deltagare

    Jag sätter ALLA brev som 250g vad de än väger. Enligt min kontakt på posten spelar det egna värdet ingen roll.

    #176758
    Runns.se
    Deltagare

    Är det någon mer som råkar ut för att posten debiterar för många paket?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.