Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Hur förhålla sig till Google Adwords

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101113
    knyhlen
    Deltagare

    Hej,
    Första inlägget här. Kort om mig. Jag och en partner har drivit en webbshop i snart 4 år vid sidan om våra vanliga arbeten. Kort sagt, kan man inte fokusera ordentligt så blir det aldrig bra. Vi tog oss i kragen och gjorde om hela verksamheten för ett drygt halvår sedan.

    Försäljningen har gått upp och ner och vi har aldrig riktigt haft fullt fokus förrän nu.

    Vi arbetar aktivt med att få till SEO för webbshoppen men det kommer ta tid. Så parallellt med det använder vi oss av Google Adwords som primär marknadskanal.

    I dag lägger vi x sek per månad i Google adwords. I Adwords analysverktyg framgår det att vi “borde” lägger mer än dubbelt så mycket som vi gör.

    Den faktiska frågan är följande. Om vi skulle dubbla Google Adwords, skulle det teoretiskt ge dubbelt så mycket ordrar via Adwords, om det fanns kapacitet i antalet sökningar att faktiskt dubbla?

    Vad jag egentligen är ute efter är att jag kan enkelt budgetera kostnaden för Google adwords i min Grossmargin för mina produkter. Så om den kalkylen håller, om jag då dubblar min Google adwords, då borde jag få dubbelt så mycket ordrar, eller?

    mvh/
    Kristoffer

    #171107
    Runns.se
    Deltagare

    Testa, vi kör ofta sådana tester. Funkar det inte så funkar det inte… :)

    #171108
    knyhlen
    Deltagare

    Helt rätt svar. :-) Och jag kommer gå in och försöka göra lite ändringar + lägga högre budget. Men det vore kul att veta om någon annan provat detta. För tanken är intressant. Dubbla adwordsbudgeten = dubbla adwords ordrarna… ?

    //K.

    #171109
    Croona
    Deltagare

    Vad kostar varje köp dig i adwords pengar? Om du har hög konvertering eller har bra marginaler så öka budgeten. Annars bör du titta mer på klickkostnaden, geografiskt, skriva om annonser, göra om landningssidor.

    #171114

    Svaret på din fråga är givetvis ja; teoretiskt så dubblas antalet ordrar om du dubblar antalet besökare. Värt att tänka på är dock att man normalt börjar med “lågt hängande frukt”, dvs. billig och bra trafik som dock saknar volym. Så resonemanget håller inte hur långt som helst.

    Ovanpå det får man ju dock hoppas att några av de som faktiskt handlar en vacker dag kommer tillbaks ;)

    #171118
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Jag ser inte vitsen med att tänka i dessa banor. Det är väl bättre att räkna ut hur mycket vinst du har på varje order efter alla kostnader inklusive lön och Adwords är inräknade. Om du då har 20% i vinst så är det ju bara öka antalet nyckelord och/eller CPC. Desto mer du ökar antalet nyckelord och CPC desto mer kommer varje omvandling kosta (då du har valt de bästa sökorden först) och någonstans går gränsen för när det inte är värt att satsa mer.

    Jag anser alltså att svaret på din fråga är nej. Ökar du antalet nyckelord kommer dessa inte ge lika många köp då du troligtvis redan har valt de bästa. Ökar du hur mycket du är beredd att betala per klick så kommer ju klickkostnaden vilket betyder högre kostnad per köp.

    #172169
    shanazari
    Deltagare

    Svaret på frågor beror till mycket stor del på hur ert nuvarande konto ser ut. Om det exempelvis finns mer trafik på exakt dom sökorden ni i dagsläget annonserar för så är svaret ja, då skulle det i teorin räcka med att justera budgeten för att få in mer ordrar. Du kan enkelt se detta genom att analysera rapporten för visningsandel och där titta på siffran för exakt matchnings visningsandel i kombination med förlorad visningsandel beroende på budget.

    I praktiken ser det ofta inte riktigt ut så då man ofta behöver expandera sitt sökordsförråd för att få in mer trafik och den nya trafiken från dom nya sökorden kan ha helt annorlunda egenskaper vad gäller omvandlingsfrekvens, relevans, köpkraft m.m.

    Mvh
    Daniel Shanazari
    http://www.keywordio.com

    #172481
    JimmyB
    Deltagare

    Att dubbla din budget kan ge dig mer än det dubbla antalet ordrar beroende på vad din befintliga budget är. Men det finns alltid en plattå där du inte kan nå en högre share of voice. Men du bör verkligen kartlägga vilka av dina söktermer är bäst konverterande innan du ökar budgeten.

    Värt att titta på är också hur du kan förbättra konverteringen på dina landningssidor för att på så sätt öka antalet ordrar utan att behöva få mer trafik. Det är också viktigt att se över innehåll på dina landningssidor, en mer relevant landningssida bidrar till en högre qualityscore hos google. Vilket kommer ge dig ett bättre pris och placering för din annons.

    Adwords är ju som bekant auktionsbaserad annonsering men det är bara halva sanningen. Du kan hamna över en konkurrent som betalar mer än dig om google anser att din annons är mer relevant. Både i utformande av annonsen, ditt innehåll på landningssidan och din placering i organiska sökresultaten ökar du denna qualityscore.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.