Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #185498
    AnnaPe
    Deltagare

    Oj! Hur stora volymer tar ni då?
    Jag betalar 4:50 USD / kg och tar in ca 500 kg i stöten. 5:75 USD / KG om det ska vara dörr till dörr.

    Blir jag lurad?

    #185365
    AnnaPe
    Deltagare

    Usch, det var tråkigt att höra att Visma är en av de bättre. Då finns det ju inget hopp :(

    Jag gillar deras relativa enkelhet och priset är ju väldigt förmånligt, men de är liksom inte riktigt “framåt”. Nya versioner blir sämre och mer tung-rodda än de gamla etc. Jag är inte ute efter mina alldeles egna lösningar, utan vill mest slippa göra en massa handarbetet som var automatiskt i äldre versioner.

    #157649
    AnnaPe
    Deltagare

    packoplock.se har ganska billiga lådor och packmaterial.

    Har du små volymer så kan det vara bättre att göra etiketter med din logga och klistra på lådan / kuvertet. Ska du trycka logga får du nog köpa rätt många kartonger, och då bör du ju veta vilken storlek du kommer att använda.

    Alternativt trycker du tejp med loggan – mer flexibelt och billigt per försändelse.

    #162758
    AnnaPe
    Deltagare

    @Pumlan 84373 wrote:

    Tack för tipset! Fördelen är ju att de hämtar upp varor vilket underlättar mycket! Jag antar att Schenker gör samma sak. Klarar man sig med enbart DHL?

    Jag använder ofta och gärna DHL, men när kunden har flera mil till Service Point för att hämta paketet väljer jag Posten varubrev istället. Vet själv vad jag tycker om att behöva köra långt för att hämta paket …

    Dessutom är DHL lite väl dyrt för väldigt små försändelser – trots busbra avtal.

    #176953
    AnnaPe
    Deltagare

    @Stefan72 84331 wrote:

    det brukar vara enklast att anlita ett företag som håller på med frakt. Då får du ett pris hem till dörren inklusive allt.
    Gör du allt själv så är det alltid 25 extra kostnader på vägen. Plus allt pappersarbete som sagt.

    Jag var nog lite otydlig. Jag har alltså bokat frakten hos DHL, och de kan väl sägas hålla på med frakt … ;). Det som är nytt för mig är att det hittills varit leverantören som bokar frakten, men eftersom de förmodligen skär emellan rätt mycket har jag den här gången valt att själv ta priser och boka frakten.

    Jag har fått pris från New Delhi till min dörr, inklusive alla avgifter etc.
    Grejen är att jag tycker att DHL Indien verkar vilja ha lite väl mycket info från min leverantör.
    Varför ska han uppge t ex bankutdrag och balansräkning för att få lämna in gods hos DHL???

    #178961
    AnnaPe
    Deltagare

    @Stefan72 83339 wrote:

    då är jag ju nyfiken på vad du har för dåliga erfarenheter och vad det handlade om? Kanske inte ens är tillverkaren du köpt av utan andra tredje hand och då ökar ju såklart riskerna.

    Tja, vi behöver ju inte gå in på alltför mycket detaljer här kanske, men ungefär så här:
    1. Jag får nästan alltid mindre mängd än jag betalat för. (“Don’t you worry, I’ll compensate you next time” …)
    2. Kvaliteten kan vara helt undermålig mot vad som är utlovat (“Don’t you worry, I’ll compensate you next time …)
    3. Får man ett FOB-pris som man accepterar tillkommer plötsligt lite “bank- och myndighets-avgifter” mm, som inte nämndes från början.
    Dessutom betyder tydligen FOB samma sak som Ex Works för vissa tillverkare, så priset från början har inte så mycket med priset på slutet att göra.
    4. En bekant i samma bransch betalade en stor order i förväg och fick – ingenting! Leverantören skyllde på gud-vet-vad, men det har gått ett år och hon lär inte få något för sin peng.

    Och jo, den jag just beskrev är tillverkare, inte mellanhand. Dessvärre den enda jag hittat som överhuvudtaget har bra kvalitet – när han vill …

    Av dessa anledningar är jag lite skeptisk till att skicka pengar direkt och i förväg.

    #178898
    AnnaPe
    Deltagare

    @Stefan72 83331 wrote:

    varför vill du göra så? Jag förstår ju tanken men jag har köpt mycket konstigt från alla möjliga länder och har då aldrig blivit lurad.

    Bara att gratulera! Jag har inte riktigt samma erfarenhet, och nu gäller det en – för min ekonomi – stor affär, så jag KAN bara inte skicka pengar up front till leverantören.

    Ska kolla escrow.

    #176409
    AnnaPe
    Deltagare

    @Ekraft 79463 wrote:

    Det tillkommer en mängd avgifter när det hela kommer till Sverige. Jag har en faktura där fem pallar kostade 9.200kr + moms i enbart avgifter för hanteringen i hamnen, förtullningsarvode och att få pallarna körda knappt 10 mil från hamnen.

    Se där ja – det blir kanske inte så himla billigt i slutändan som det verkar …
    Någon container är det inte frågan om, så man kanske ska välja direkt-kuriren ändå. Det är ju rätt smidigt och besparar förmodligen en okunnig småimportör en massa natt-vånda …

    #172683
    AnnaPe
    Deltagare

    Dessutom lär det kosta en bra slant att göra självrättelse i efterhand (typ 600:-enligt Tullverket)
    Jag har insett att man måste böna och be om att få fakturan skriven på rätt belopp. Numera brukar jag försöka maila till de som kommer att tulla in mina paket och bifoga rätt faktura, EORI och statistiskt nummer, så blir det rätt från början. (Ett tips jag fick här :-) )

    #165264
    AnnaPe
    Deltagare

    Ja alltså – det har ju visat sig att det inte är så lätt att få dem att skriva en riktig faktura …
    Egentligen har det ingen större betydelse rent ekonomiskt. De produkter jag importerar är tullfria, så det är bara importmomsen som påverkas och den går ju så att säga bara in och ut.
    Men det blir ju lite oseriös bokföring, och om man får en revision vet jag inte hur SKM ser på saken.
    Någon som vet hur bussiga skattemyndigheterna är i sådana här sammanhang?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)