Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
15 juni, 2010 kl. 22:01 #111791
Christoffer Tyrefors
DeltagareSvarar endast om SEO.
Kort: nej, du kommer i dagsläget inte ranka 1:a på MMA.
Till att börja med kan jag fråga mig själv varför i hela friden du skulle vilja hamna på den platsen då merparten av sökningarna på MMA kommer vilja ha annat än en webshop (t.ex skolor, filmer, forum, you-name-it). Dessutom lär det vara en SJUKT konkurrensutsatt term.
När du klurat ut vilket ord du egentligen vill ha (kanske MMA KLÄDER?) så får du ta detta jag skriver och använda för det ordet.
Alltså, anledningen till att du inte kommer ranka 1:a på MMA är:
1. Din
alltså headline1 eller även ”bland det viktigaste i SEO” är en bild. Google läser inte bilder. Visserligen har du en länk med en title och din bild har ett alt-attribut, men det är ingenting mot text. Dessutom… Varför använda en text-tagg för en bild? Ha kvar bilden men ej som
och så skriver du t.ex.
MMA Kläder på nätet – ”valfria-mjuka-värden”
så har vi det klart.
2. Din url innehåller inte MMA. Urlen i sig gör inte jätteskillnad, men som du redan förstått eftersom du länkar svinbra på startsidan så är ankartexten på länkar viktiga, och har du MMA i din url så länkar folk till DIN sida med MMA som ett av de orden google ser på som en röst – för oftast ser länkar ut såhär:
läs mer på aftonbladet.se!
Jag förstår att du inte vill ändra domän, men du skulle kunna lägga det i en mapp och 301:a från rotmappen till den sidan eller nåt sånt. Om man vill ha en liten svart hatt kan man ju köpa http://www.mma-kläder.se, 301:a den till din domän och skaffa lite länkar till den adressen. På eget bevåg, även om jag tror det är helt fine med alla inkl. google.3. Din text på startsidan kan, och bör, göras längre. Använd och kring de ord som är viktiga. Liten liten fördel, men många bäckar små. Där bör du också använda den text du redan har som typ ingress efter H1:an och sedan köra en eller gärna fler h2:or med dina viktigaste sökord i och en relevant text till de rubrikerna & sökorden.
4. Du har vad jag kan se 0 inlänkar som har ordet MMA i sig. googla ”seo boostpack 1” och ”seo boostpack 2”. SvenskaSajter.com – lägg till din länk gratis i länkkatalogen <- där får man upp en länk på 5 minuter och inget daltande med redaktionell koll av någon engelsk spammer. En sak till: du har två varugrupper. Jag menar inte att det är dåligt, det är finns väl antagligen inga fler klädestyper. Men därför kan du verkligen se till att använda de orden. Du verkar kunna styra dina urler. Kolla på denna som du har:
.epicfighting.se/4-basic-m90.html
kontra:
epicfighting.se/basic-mma-shorts-m90.htmlsamma sak gäller där. Får du en länk (hoppas!) så har du gratis boost på bla. mma-shorts till din site. Kolla i adwords sökordshjälpmedel vilka sökord som är mest sökta på dessa och använd det bästa oftast i urlen (och också i texter) och om det finns något som är ”halvbra” så kan du använda det på några sidor.
Produkttexterna kan ju skrivas som du gör:
”Shortsen är tillverkade av äkta M90 kamoflagetyg, vilket är svenska försvarets kammoflage. Kombinationen av unikt material och förstärkt sömmnad gör dessa shorts till de mest stryktåliga på marknaden.”
Eller:
”MMA-shortsten är tillverkade av…. Dessa shorts för MMA har en kombination…. gör dessa MMA-kortbyxor till de mest…”
SEO är ju relevans. Om varenda jävla sida på din site pratar om MMA-shorts dit och MMA-tshirts dit – ja då är du nog relevant för en sökning på MMA-shorts (men även MMA såklart om du verkligen vill det). Spamma inte. Tänk såhär: om en besökare läser det här – tror han då att jag är dum i huvudet? Tror han/hon det så har du nog skrivit dina sökord lite för mycket.
Du har en sitewide-länk som heter ”nya produkter”. ”nya mma-produkter” är ju en boost där.
Ja, där var lite tips. Hoppas det hjälper!
15 juni, 2010 kl. 15:11 #111775Christoffer Tyrefors
DeltagareMycket bättre. Men sökrutan är viktig – jag tror t.om. att den är superviktig.
En liten sak bara: varför har du ”ändra i kundvagnen” ?
Lägg den funktionen i kassan eller strunta i den. Jag klickade på den för att det gick fort och sen är den ikonen = kassa för mig.Sen förstår jag inte i kassan hur jag ska betala, och då tror jag att det är old-school när det är typ en beställning som skickas till mail till er och sen ringer ni upp och så ska jag sätta in pengar på nåt konto, och då vill jag inte handla.
Nu råkar jag veta att man använder payson, men döp knappen till typ ”gå till betalningssida” eller nåt.
15 juni, 2010 kl. 14:38 #111771Christoffer Tyrefors
Deltagaredå bör du byta sökord. Det måste finnas billigare, och du behöver inte visas högst upp. Högst upp = fler klick, men inte bättre klick.
Jag kan kolla ikväll, det finns säkert de ord där du kommer undan med en krona eller två. Pausa sålänge.
Omvandlingar = köp (eller helt enkelt det man vill att kunden gör, det kan ju lika gärna vara att registrera sig för nyhetsbrev)
15 juni, 2010 kl. 12:15 #111765Christoffer Tyrefors
Deltagarevad härligt att det kan hjälpa någon!
Du ska låta google välja själv, åtminstone till en början. Den kommer då välja den som får högst andel klick (i procent). Lite längre fram kan det visa sig att en får 10% klick men endast leder till att 1% handlar och att en annan får 5% klick men 10% handlar – då väljer google ”fel” men tillsvidare fungerar det väldigt bra sådär.
Får man fråga vad du valt för klickpris?
EDIT: Om man har fler än 50 onvandlingar i månader på adwords kan man låta google välja den som KONVERETERAR bäst, men det är svårt att uppnå med såpass få annonser.
15 juni, 2010 kl. 07:48 #111739Christoffer Tyrefors
DeltagareMony: E-zines är ursprungligen typ nät-tidningar kan man säga. Det uppkom på 90-talet och då fanns inte aftonbladet i samma utsträckning så det syftar väl mer på t.ex denna sida (ehandel.se). Det finns ju mängder av tema-siter där ute, och SEO=relevans och alltså vill du ha länkar från relevanta sidor.
Ett tips kan vara branschtidningar där man ofta rätt lätt kan få schyssta länkar (eller reportage!!!) – kolla t.ex. Sportfack – Sveriges största affärssajt för sport- cykel- och golfbranschen. eller liknande.
15 juni, 2010 kl. 07:29 #111732Christoffer Tyrefors
Deltagare@Mony 7165 wrote:
Men man kan ju även låta någon som är proffs på SEO göra det. Och då får man givetvis betala. Men även om du låter någon annan göra det, måste det underhållas. Så är du inte beredd på att betala löpande bör du tänka över första alternativet, annars är det lite som att kasta pengarna i sjön kan jag tycka.
En annan del av det är ju faktiskt att man lär sig saker som inte handlar om SEO. Om du lär dig att göra rätt nyckelordsanalys (vilket är grunden) så lär du dig alltså också vilka produkter som är intressanta att sälja/köpa in. Ingen kan väl din verksamhet lika bra som dej, och det talar ju för att du borde göra det mesta själv sålänge du har såpass hyggliga kunskaper att du använder rätt tillvägagångsätt.
Däremot kan man ju slå ett slag för att köpa in relevanta länkar – kanske inte nödvändigtvis från SEO-företag utan lika gärna bloggar, e-zines eller liknande.
15 juni, 2010 kl. 06:46 #111728Christoffer Tyrefors
Deltagareom du kör adwords för 50 kronor om dagen har du sedan också hyggligt svart på vitt vilka ord/fraser/produkter/osv som är värda att satsa på när det gäller SEO. Oavsett om du gör det själv eller hyr in en byrå kommer du inte på kort sikt kunna optimera väl för allt i din shop.
Det du kan vara säker på är att e-butik (eller vem som helst) inte kommer göra något för dig utan att själva gå med vinst.
14 juni, 2010 kl. 22:00 #111722Christoffer Tyrefors
Deltagareoj. såg din annons på google.
Djurkedjan
Katt- och hundartiklar till
oslagbara priser. Billiga klösträd!
Djurkedjan | Hund- och kattartiklar till oslagbara priser.Hjärtat slår inga frivolter.
1. Sökorden blir feta i annonserna vilket gör att jag ser dem. Därför bör du ha med mitt sökord i annonsen. Minst en gång, gärna två – t.ex. en i titel och en i texten.
2. Vart är detta relevant?!? Jag sökte på klösmöbel och skiter fullkomligt i dina hund/kattartiklar eller vad din butik kan tänkas heta. Ge mig klösmöbler, och gör det fort!Alternativ för inspiration:
Klösmöbler fraktfritt
Oslagbara priser, hög kvalitét.
Från 666:-. Köp idag!Och den gäller för klösmöbler. Ha en annan annons för klösträd. Detta är RIKTAD ANNONSERING i sin renaste form. Använd det. Tänk att du kan läsa andras tankar (vilket du kan, med hjälp av sökord). Hur idiotiskt vore det att läsa en tanke på stan om att ”om jag får en apelsin nu så ger jag den människan en miljon” och sedan ge stackaren en banan?
Det leder in på att du kan använda exakta fraser som sökord. Omfamna dem med ”” i adwords som i ”klösträd” och ”kattleksaker” så slipper du få med folk som söker på t.ex ”TRÄD med KLÖS i” eller ”LEKSAKsmasker med raKAT hår”.
Jag vet att jag kan låta grinig, men menar väl.
14 juni, 2010 kl. 21:48 #111721Christoffer Tyrefors
DeltagareOch missförstå mig inte. SEO, kundnöjdhet osv är bra mycket bättre än adwords. Men du har tragglat i sex månader nu. Det är svårt att ha nöjda kunder när inga kunder finns. Adwords är patetiskt förenat med SEO, det som går bra på adwords det ska också göras bra med SEO.
14 juni, 2010 kl. 21:44 #111720Christoffer Tyrefors
DeltagareDet är bra. Tänk hur intuitivt det är: jag klickar på klösträd och så kommer klösträd. Eller jämför åtminstone med en bild på en katt och en annan bild på en hund? Samtidigt som jag slår sönder tillbakaknappen så funderar jag över vem som någonsin trodde att en hund ville ha ett klösträd?
Pröva också, som jag skrev, att länka ända in till produkter. Viktigt: ha med pris i annonstexten, annars får du klick från folk som antingen: ville ha billigare, eller de som ville ha bättre. Luras inte på adwords, det kostar bara pengar. Observera att det nästan är att ljuga att ha en annonstext om kattlådor och sedan länka till startsidan. Oj vad jag tjatar.
Dessutom; varför bara höga klösträd? Pröva alla. Kanske kommer de låga sälja jättebra?
Vi fortsätter. Stop. Tre andetag. Söker folk på ”kattartikel”? Jag ser ingen film framför mig där james dean dundrar in i en butik och frågar ”ursäkta, har ni några hårartiklar?”. Folk vill ha kattartiklar, true story. Men förmodligen lite mer exakt. Om du nödvändigtvis ska ha det sökordet, gör isåfall annonser som handlar om specifika kattartiklar/grupper. Typ:
”Kattluckor – fraktfritt!” <- ja fraktfritt är grymt i adwordsannonstitlar
”En kattlucka är guds gåva till
ägare av busiga katter. Från 599:-”och sen liknande med andra grupperna. Dela in allt i annonskampanjer, så att du inte visar irrelevanta annonser. Du kan ha vissa med breda sökord, men isåfall som sagt var smala annonser. Återigen, ge folk det de vill ha. Om de inte vet vad de vill ha (som när man söker på kattartiklar…….) – ja, då får du ta och berätta för dem vad de vill ha.
Förresten. ”ID-bricka för elit kattlucka” <- nu är jag ingen kattexpert, men skall den verkligen ligga under "kattluckor" ? Den är för mig ett tillbehör. Ha en grupp för dessa för att förenkla för de som faktiskt vill ha kattlucke-tillbehör. jajaja, jag generaliserar lite. Men återigen, tänk på att du betalar för trafiken (även om man kör seo-style vilket är bäst långsiktigt, men också tar en massa tid) ett annat litet tips (alla tips får du ta lite out-of-the-box och applicera om på andra grupper/produkter osv): starx över 2000 sökningar på ”kattleksak”. Varför inte tipsa kunderna där om du ändå kör adwords? Gör en annons för varje av din leksak, skriv en ROLIG text (katter älskar bollar, du hatar städning. Leksaken Cat-Trac gör både dig å din katt glad! t.ex) och länka till dina leksaker. Kör några dagar, se vilka som får tryck, satsa lite mer pengar på dem och du är hemma på just den avdelningen. pedro
-
FörfattareInlägg