Forumsvar skapade

Visar 9 inlägg - 71 till 79 (av 79 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #112104
    Dinesh
    Deltagare

    @sailorcap 7571 wrote:

    Jag tror på Fyndiq’s idé men återigen…prissättningen avskräcker.

    Kan ni inte förklara varför ni ska ha en så stor del av kakan? Det är ju volym ni fokuserar på. Låga priser för konsument innebär inte att någon i kedjan ska roffa åt sig en jättestor del. Ni säger emot er själva lite. Ni vill att konsumenten ska kunna handla riktiga fynd. Fynden blir ju bra mkt bättre för kunden om ni bara roffar åt er 10% för då kan ehandlaren sätta ett lägre pris vilket blir mer attraktivt.

    Gör om…gör rätt…

    Nu ska jag försöka förklara :-)
    Fyndiq är ingen alternativ kanal för att sälja dina PlasmaTv apparater genom, eller de senaste Ipadsen.. utan just Hyllvärmarna, de som du inte haft möjlighet att bli av med under en längre tid. Merparten av dessa produkter, dvs hyllvärmarna ligger med största sannolikhet till ett utpris på Fyndiq på ngn hundralapp, låt oss för diskussionsskull säga 200:- (ex moms), (och inte produkter med utpris på 1000-tals kr) då ser det ut så här:

    1. Fyndiq tar 25% av försäljningsvärdet, dvs. 50:-
    2. Fyndiq tar kostnaden för konsumentens betalning.
    3. Fyndiq tar hand om all konsumentsupport och kundtjänstärenden för dina hyllvärmare.

    Men det viktigaste: Dina hyllvärmare är hyllvärmare, dvs svårsålda av ngn. anledning. Du har haft svårt att sälja dess hos dig. Utan någon form av Risk kan du nu låta Fyndiq försöka sälja av dem. Fyndiq har inga fasta avgifter som kostar dig oavsett om din hyllvärmare blir såld eller inte, tillskillnad från Blocket och Tradera, där de faktiskt lever på just den typen av avgifter.

    Säljs inte din hyllvärmare på Fyndiq har du inte förlorat en krona. Säljs den har du tjänat lite i alla fall på en produkt som under längre tid bundit kapital för dig.

    För att din hyllvärmare ska bli såld på Fyndiq, precis som med allt behövs självklart konsumenter. Eftersom det är just svårsålda produkter krävs ganska mycket marknadsföring för att hitta en bred marknad. Tar man med allt detta i beräkningen, så räcker dessa 50:- inte särskilt långt. Därför behövs volymer..

    Vi tror att Fyndiq kan behövas för den växande svenska e-handeln. En kanal som är enkelt, transparent och ett komplement inte en konkurrent för att ta hand om e-handlarens felinköp, så att e-handlaren kan koncentrera sig på sin egna ”huvud” verksamhet, dvs. att tjäna de stora pengarna på alla de produkter som inte är hyllvärmare.. Hyllvärmarna däremot, gör vi vårt bästa för att du som e-handlare enkelt ska kunna bli av med, om du nu inte vill ge bort dem, bränna dem eller göra ngt. annat med dem.. och har du inga Hyllvärmare behöver du verkligen inte Fyndiq ☺

    #112098
    Dinesh
    Deltagare

    @Nicklas 7493 wrote:

    Det man inte får glömma här som liten ehandlare är att produkterna som ni lägger ut på Fyndiq kommer med all sanolikhet att dominera sökresultaten så trafiken kommer inte till er webbplats utan till fyndiq så även där förlorar man på er deal.

    Tjena,

    Fyndiq är till för era hyllvärmare och felinköp. Fyndiq är inte meningen att ni ska använda för att öka merförsäljningen för ert ordinarie sortiment. För det finns det andra aktörer.

    Att Fyndiq skulle dominerar sökresultatet på dessa produkter som ni lägger upp hos oss ser vi på så här:
    Majoriteten av de anslutna e-handlare kommer att själva fasa ut
    hyllvärmaren ur egen butik och att då Fyndiq inte rankar på den vore negativt för allas chanser att bli av med just hyllvärmaren.

    Har man inga Hyllvärmare, behöver man heller inte Fyndiq :-) Men har man Hyllvärmare är Fyndiq otroligt enkelt att använda. Vi imiterar ditt
    orderflöde och allt är automatiserat för dig. Du behöver inte
    skriva texter de läggs upp automatiskt med API:t. (som kommer mkt snart) Blir precis som att skicka en för dig vanlig konsument order.

    #112026
    Dinesh
    Deltagare

    @Jimmy 7472 wrote:

    Behöver produkterna man lägger ut på FyndIQ finnas i sin egen e-butik? Jag har flera produkter liggande som jag har plockat bort ur butiken då jag inte tycker att de passar in i vårat sortiment längre, efter att ändrat inriktning något.

    Hej Jimmy,

    Nej, det behöver de inte. Det går alldeles utmärkt att lägga upp dessa produkter till försäljning på Fyndiq även om du själv inte säljer dem.

    #112024
    Dinesh
    Deltagare

    @Parvelito 7467 wrote:

    4: Man skulle kunna likna er vid en anonymitetsproxy vad gäller försäljning, och det gör Nicklas kritik här ovan till något man skall ta på allvar. Jag tror inte att det är till gagn för små handlare att stora aktörer kan dumpa ut vad de vill på marknaden utan att synas. Och om grossister/generalagenter kommer på att deras överlager kan sättas ut på marknaden direkt av dem, genom att runda ÅF-ledet, kan många små hälsa hem.

    @Parvelito 7454 wrote:

    Jag tror inte att man behöver befara att några kända varumärken hamnar där. Risken är rätt uppenbar att diverse ”kinamärken” läggs upp, med påhittade ordinarie priser som ligger långt över vad någon någonsin har betalat, och så ett ”extrapris” som inte är särskilt lågt om man jämför med etablerade lågpriskedjor som t.ex. Jula, Biltema, Clas Ohlson, Rusta, Ö&B, Dollarstore etc.

    Ullared, dvs. Gekås använder vi främst mot konsument för det tydligt beskriver tanken med Fyndiq – att ”under ett tak” kunna fyndshoppa. Det är ungefär så långt som likheterna sträcker sig. Sen finns det en rad olikheter, Gekås är ett fysiskt varuhus i Halland med ett eget lager, Gekås har funnits i över 20 år, Gekås tar inte in enstaka produkter utan som handlare är man tvungen att leverera pallviss till dem.

    Jag håller med, Fyndiq har mycket att bevisa, det råder det ingen tvekan om. Vi har satt ribban högt! Fyndiq tjänar inga pengar på enstaka ordrar, utan det är volym det handlar om och det är det vi kommer att arbeta stenhårt för. Då tjänar både e-handlare och konsumenter på Fyndiq, och först då även Fyndiq, men inte innan. Någonstans måste man börja och det här är början..

    Det viktiga att komma ihåg för e-handlaren är att vi är till för hyllvärmarna, alltså de produkter som inte blev sålda på rean eller som ligger kvar längst in i hörnet i fyndlådan när allt annat har plockats. Dessa produkter vill vi hjälpa dig att sälja och kommer fokuserat driva stora konsumentflöden av fyndsugna köpare. Har man inga hyllvärmare har man inga problem med detta, men många, främst nystartade e-handlare, har hyllvärmare och då är Fyndiq en enkel kanal att använda utan risk. Det är betydligt lättare att vända sig till Fyndiq än Gekås, som definitivt om de ens är intresserade kommer att betala dig långt under din produkts faktiska inköpspris och är enbart intresserad om du har viss volym av produkten.

    Att stora grossister skulle dumpa sina produkter på Fyndiq, tackar vi för ert förtroende för ☺, men ser inte som särskilt troligt. De har redan sina kanaler att gör det genom och där är Fyndiq inget alternativ. Vi riktar oss inte till Nelly, CDON, Filippa K osv pga att de redan idag löser detta genom outlets eller egna rea-kampanjer med hundratusentals besökare. Men för dig som e-handlare att kunna bli av med felinköp och liknande är Fyndiq definitivt ett alternativ, och det är till er som vi vänder oss till, inte de stora grossisterna.

    Vidare är det otroligt viktigt att vi kan erbjuda ett bra utbud av produkter till konsument och Fyndiq skulle inte heller tjäna något på att erbjuda ”kinagrejer” av dålig kvalitet (jag utgår från att det är kvalitén du syftar till, då nästan allt idag tillverkas i Kina och Indien ,t.o.m Apples high-end produkter ☺) Därför granskas alla produkter som skickas in till Fyndiq manuellt för att vara en kvalitetssäkrare mot just fel typ av produkter och att de verkligen upplevs som fynd. Känslan måste vara rätt på sajten med en balanserad blandning av produkter till olika målgrupper i olika prisklasser och detta säkerställs genom den manuella granskningen.

    Med vänlig hälsning
    Dinesh

    #112020
    Dinesh
    Deltagare

    @Parvelito 7467 wrote:

    3: Om jag fattat rätt så har fraktdelningen ingen som helst gräns, utan handlar en kund från 12 olika handlare har man att se fram emot 1/12 av 49kr inkl moms för att täcka frakten. Till råga på allt riskerar kunden att få en hel hög med aviseringar om att hämta saker hos Schenker, hos DHL och hos Posten.

    Betänk att någon zoobutik köpt hem för många klösträd för katter, och säljer ut sådana. Vikt 17kg, kostar 300kr i frakt. Men samtidigt med klösträdet fastnar man också för ett par örhängen med påstått utpris 189kr, som nu reas för 69kr. Då skall frakten på 49kr delas lika mellan aktörerna.

    Och den kund som köper endast ett par örhängen kommer att känna sig ganska blåst om när det dimper ned ett brev i deras brevlåda frankerat med 12kr, och de har betalat 49kr i frakt för det. Jag har ingen patentlösning för hur man skulle skapa ett väsentligt bättre system, men jag tror att ett system som både leverantör och kund riskerar att finna ogynnsamt borde man se över.

    @Alnö Trading 7466 wrote:

    Vad jag däremot inte förstår är varför jag skall straffas ifall kunden köper flera varor i samma order. Fraktkostnaden blir ju densamma för mig!?

    Tack för din feedback Parvelito, detta är en spännande period att nu kunna få er feedback och kunna förklara vårt upplägg mer i detalj och tankarna bakom det.

    Gällande fraktersättningen tänker Fyndiq så här: ingen i e-handels Sverige gynnas av att branschen mer och mer går mot att erbjuda Fri Frakt till konsumenter. Det är en kostnad som inte går att trolla bort, hur mycket man än önskar och att jämföra med USA blir bara fel.

    Samtidigt vill man ha så låga barriärer som möjligt för konsumenten att shoppa, och kanske framför allt på Fyndiq då produktutbudet främst kommer att bestå av svårsålda produkter och felinköp.

    Först var vår tanke att driva upp försäljning genom Fri Frakt men sedan ändrade vi oss då dels e-handlarna inte är några anhängare av detta och dels att konsumenterna nu är vana vid att betala en peng för frakten och det därför är dumt att inte ta denna peng och ge tillbaks till e-handlaren. Genom att ta en fast fraktkostnad á 49:- av konsument, tar vi betalt för frakten även om det inte täcker de faktiska utgifterna till 100%. Dessa pengar får du som e-handlare oavkortat tillbaka.

    Hur blir det då när det är fler e-handlare involverad i en order? Denna ersättning delas lika mellan de e-handlare som ingår i ordern. Kanske inte rättvist, eller väldigt rättvist?! Det är alltid komplicerat med fraktbiten, för det är så många faktorer som väger in: skulle den faktiska fraktkostnaden debiteras konsumenten skulle hon inte handla dessa ”hyllvärmare”, skulle Fyndiq erbjuda fri frakt skulle det slå fel mot e-handlarna. Hur man än vänder och vrider på det (vilket vi gjort länge nu) kommer man gång på gång tillbaka till denna modell som vi har, som balanserar detta flöde på ett någorlunda demokratiskt sätt. Vi debiterar en fraktkostnad av konsument, som den är beredd att betala utan att det sticker i ögonen. Dessa pengar går tillbaka till e-handlaren, som får en subvention av frakten för sin hyllvärmare.

    Som du skriver Parvelito, blir det något skevt mellan lätta och tunga produkter samt dyra och billiga produkter. Det kommer inte vara lönsamt att sälja tunga, skrymmande produkter med lågt ordervärde pga att frakten slår för hårt eller pennor för 5 kr och dessa produkter kommer aldrig e-handlaren att lägga upp på Fyndiq. Det eviga dilemmat, ett bra balanserat flöde som funkar för båda parter, dvs. konsument och e-handlare, är aldrig perfekt i sin helhet för den ena parten. Vad som är viktigt dock och vad som Fyndiq arbetar hårt med är att kommunicera detta i båda leden. För konsumenten talar vi om tydligt att det är en fast fraktavgift, så det kommer hon inte att missa, sen är det upp till henne om hon enbart köper örhänget, eller kanske lägger till en annan produkt, säg ett Usb-minne. Hon betalar 49:- viket hon är nöjd med, hon har fyndshoppat, och ni två e-handlare får tillbaka 49:-/2 vilket subventionerar er fraktkostnad, men framför allt, ni har blivit av med er hyllvärmare också! Att det i en order kommer vara 12 e-handlare kommer att ske extremt sällan, utan snittantalet produkter kommer förmodligen ligga 2-4 produkter från 1-2 e-handlare.

    Du pekar här på en sak som vi fem har diskuterat i många långa diskussioner och det finns nog ingen rätt väg i denna fråga utan en som är minst fel, men vi är grymt lyhörda på om det finns en ännu mindre fel väg! ☺

    MVH
    Dinesh

    #112001
    Dinesh
    Deltagare

    @Nicklas 7451 wrote:

    Jag vill inte ha mina varor i en outlet på nätet, de leverantörer som börjar leverera dit kommer jag sluta handla från skulle konkurenter lägga ut prylar där så får man tipsa leverantören så att de får ta tag i det. Vi bor inte så långt från Ullared och prylar som hamnar där är omöjliga att sälja i butiken, blir det likadant på nätet så får man dumpa de varumärkena som hamnar i träsket.

    Hej,

    Som det nu kanske redan framgått, är Fyndiq till för alla e-handlare i Sverige, och kanske främst de mindre, som sitter på felinköp och osålda varor. Det betyder att vi kommer att sälja det ni i princip redan en gång köp in, men inte fått sålt. Fyndiq är alltså ert överskottsbolag :)
    Det som skiljer sig från andra aktörer är att mot konsumenten är det Fyndiq som är ansiktet utåt, dvs. Du som e-handlare frontar inte med ditt varumärke, inga annonslänkar till din egna sajt och ingen direkt support mot konsument. Detta tar Fyndiq hand om. Fyndiq blir ett varuhus med en massa olika prylar som en större konsumentskara kan fyndshoppa bland.

    MVH
    Dinesh

    #112000
    Dinesh
    Deltagare

    @pyhobby 7452 wrote:

    Vad betyder egentligen ”kraftigt rabatterade från ordinarie pris”?
    Är det 20%, 30% eller 50%?
    Jag gillar inte att man även ska klämma på slantarna i 30 dagar.

    Hej,

    Anledningen till att de produkter som måste vara kraftig rabatterade i pris som vi säger, är för att de produkter som säljs via Fyndiq måste uppfattas som riktiga fyndköp av konsumenten. Gör de inte det, tjänar varken Fyndiq eller du som e-handlare på det, för då förblir ”hyllvärmarna” osålda. Vad är då kraftigt rabatterat? Det beror på produkten. En ny Ipad kan uppfattas som ett fynd med 10% rabatt, men usb-minne på 2gb måste kanske rabatteras med 70% för att anses vara ett fynd. Det är därför det är så individuellt vilka produkter man som e-handlare vill lägga till försäljning på Fyndiq. Kanske är det felinköpen, eller för att frigöra hyllplats, eller för att bli av med de varor som binder kapital genom att de varit osålda under en längre tid.

    Varför 30 dagar? Eftersom köpet görs på Fyndiq.se och konsumenten har sin ångerrätt på 14 dagar från att hon erhållit produkten, skulle det bli mycket krångligare när återbetalningar ska göras, och det belastar både dig och oss administrativt. Vidare blir Fyndiq en trygghet för konsumenter mot oseriösa aktörer, vilket alla seriösa e-handlare gynnas utav på sikt.

    MVH
    Dinesh

    #111999
    Dinesh
    Deltagare
    Quote:
    Vad är detta Fyndiq riktigt, trodde det var en bra idé tills jag läste att de skall ha hela 25% av vår provision.
    Därtill är de svårt att leverera produkten inom 48 timmar om ett köp sker på Fredag eftermiddag eller om det är långhelg.
    Någon annan som kommer att utnyttja det här?
    För mig låter det som en ny Tradera eller Ebay, med en grymt hög provisionsavgift.
    Jag kommer tyvärr inte att i nuläget gå med i alla fall, man måste ju få något över också.

    Hej Andreas!

    Mitt namn är Dinesh det är jag som är VD för Fyndiq. Jag tänkte försöka svara på lite frågor.

    Vi som står bakom Fyndiq är alla entreprenörer med en bakgrund inom e-handeln, och är väldigt måna om att kunna erbjuda en bra tjänst för e-handlarna och vara ett komplement till era befintliga verksamheter, kanske allra främst de mindre e-handlarna, då det problem vi identifierat är kanske störst hos just dessa.

    Fyndiq riktar in sig på sälja av era ”Hyllvärmare” eller de partier du behöver bli av med. Vi är med andra ord inte en extra säljkanal till ordinariepris, för det finns fortfarande Blocket och Tradera, utan en säljkanal för de produkter du av ngn anledning inte kunnat bli av med.

    Den stora skillnaden mellan oss och Blocket och Tradera är att för dig är Fyndiq riskfri. De tar betalt oavsett om du säljer eller ej, men inte vi. Vi har på så vis mycket större incitament att få dina varor sålda då vi inte tjänar några pengar på andra avgifter som Blocket och Tradera faktiskt lever på.

    Vidare görs själva konsument köpet på vår sajt, dvs. vi tar avgifterna för betalväxlarna etc. Vi tar hand om all kosnument support vilket du slipper, och så satsar vi stort på marknadsföring. Både on och offline och då främst genom TV för att hitta nya konsumenter till dina hyllvärmare.

    Jag hoppas att detta ger dig en annan bild av Fyndiq och jag ser framemot att höra dina åsikter. Du och alla andra kan vidare nå mig på dinesh@fyndiq.se*och jag läser även forumet såklart!

    Med vänlig hälsning
    Dinesh

    #111998
    Dinesh
    Deltagare

    @Parvelito 7448 wrote:

    Andreas:
    Jag har inte totaldissat det än, utan räknar på det. Hyllvärmare som man lika gärna kan lägga på brasan är det naturligtvis bra att få betalt för, men frågan är ju om kunderna ställer sig på kö för att köpa hyllvärmare? Och vilka mängder kommer man att kunna sälja? Att göra en massa jobb för varor som man har några enstaka av på lager är det ju ingen mening med.
    .

    Tjena Parvelito,

    Ville svara på din tankar om det är värt att använda Fyndiq för en produkt man lika väl kan bränna. Visst kan man alltid bränna den :-) men vi ser att Fyndiq kanske kan vara ett annat alternativ, dvs, istället för att inte tjäna en enda krona, kanske man kan tjäna lite på dessa.

    Varför lägga en massa tid och arbete på att bli av med dessa?
    Vi att det ska vara så enkelt som möjligt att använda Fyndiq. Det tar inte mer än fem minuter att lägga upp en produkt, orderinformationen följer ditt egna flöde, så du bryter inga rutiner och du blir av men en produkt som du annars hade bränt!
    (snart presenter vi även en enkelt API som du kan integrera, så kan du lägga upp produkter direkt från din egna adminpanel)

    Och så som jag skrev här innan, så är det ingen risk för dig. Många större partihandlare etc. skulle aldrig ta emot enstaka varor. Det är det som gör Fyndiq till en bra kanal för e-handeln. Att enkelt bli av med enstaka produkter vilket visat sig vara svårsålda, och som inte kräver ngn. större arbetsinsatts än din vanliga arbetsrutin..

    Med vänlig hälsning
    Dinesh

Visar 9 inlägg - 71 till 79 (av 79 totalt)